Żółty, biały, kanapkowy, pleśniowy, topiony, z dodatkami lub bez... W sklepach aż roi się od wszelakich rodzajów serów. Polski konsument jest coraz bardziej wymagający i otwarty na wszelkie nowości rynkowe.
Sery to nie tylko cenne źródło wapnia, ale też pyszna i pożywna przekąska. Mogą być podawane na ciepło, zimno, samodzielnie albo jako dodatek do sałatki czy innego dania. Do tego np. ser żółty zawiera witaminy z grupy A, B i D oraz cynk i miedź. Są one odpowiedzialne za budowę naturalnej bariery organizmu przed bakteriami i wirusami. Dlatego też wspierają prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego, nerwowego i mięśniowego.
Oferta serowa, jaką mają w portfolio polscy producenci jest bardzo różnorodna. Spośród dostępnych w sklepach rodzajów nadal najpopularniejsze są podstawowe warianty: sery kanapkowe, topione i żółte. To ich zwykle jest najwięcej na półkach statystycznej placówki handlowej do 300 mkw. Według danych CMR w ostatnim roku sklep małego formatu posiadał średnio odpowiednio około 12-13, 12 i 6 rodzajów wspomnianych serów. Sery regionalne to reprezentacja ok. 4-5 wariantów, twarogowe – 4, pleśniowe – 3, a twarogowe w plastrach – 2.
Jak podaje CMR, w okresie od początku tego roku do końca kwietnia, wśród producentów sera najwyższe udziały wartościowe w sprzedaży w sklepach do 300 mkw. osiągnął SM Mlekpol. We wspomnianym okresie miał on wynik ponad 23%. Dalej uplasowały się SM Mlekovita i OSM Piątnica. Wysoko znalazły się też m.in. Lactalis, OSM Sierpc, OSM Włoszczowa, Bakoma i Hochland.
Na żółto
Jak wynika z danych CMR, w kwietniu tego roku najwyższe udziały wartościowe w sprzedaży serów żółtych wśród marek w małym formacie sklepów miał Mlekpol. Wysoko znalazły się też Sierpc, Mlekovita, Hochland i Bakoma. W czołówce CMR wymienia też Spomlek Serenadę, Włoszczową, Ryki, Łowicz i President.
Instytut CMR podaje też, które z produktów były w tym czasie hitami sprzedaży i zarobiły najwięcej. W małym formacie sklepów najchętniej wybieranym produktem był Mlekpol Gouda w plastrach w opakowaniu 150 g. Drugie miejsce zajął Mlekpol Królewski z Kolna w plastrach w opakowaniu o tej samej gramaturze. Podium zamyka Mlekpol Salami Ser Żółty (plasterki, pudełko 150 g).
Sery twarogowe w badaniach
Instytut CMR sprawdził też jak wyglądała sprzedaż serów twarogowych w ostatnim czasie. Na podstawie danych zebranych w kwietniu w sklepach do 300 mkw. wynika, że wśród marek w tym segmencie najwięcej zarobiła Piątnica. Wysokie udziały miała też Włoszczowa, Mlekpol Mazurski Smak czy Top Tomyśl.
Ulubionym produktem klientów sklepów małoformatowych okazał się w kwietniu Twaróg wiejski półtłusty Piątnica w opakowaniu 250 g. Za nim uplasował się Twaróg na sernik Włoszczowa w kubełku 1000 g. Trzecie miejsce we wspomnianym okresie zajął Pacynka serek śmietankowy ZPM Mlecz 250 g.
Pleśniowe specjały
Klienci polskich sklepów coraz chętniej sięgają po sery pleśniowe. Częściej pojawiają się one również w ofercie sklepów mniejszego formatu. Czołowe miejsca pod względem wartości sprzedaży w tym segmecie, w sklepach do 300 mkw. mają producenci Bongrain, Lactalis, Hochland i Lazur – podaje CMR. Najlepiej zarabiającymi markami są z kolei Turek, President, Lazur i Valbon.
Wśród produktów najwyższe udziały wartościowe w sprzedaży przypadły dla sera Turek Aksamitny Camembert naturalny w pudełku 120 g. Na drugim miejscu CMR wymienia Lazur Błękitny z niebieską pleśnią (pudełko 100 g), a dalej President Camembert naturalny (papier 120 g).
Nie tylko na kanapkę
Serki kanapkowe lubiane są nie tylko przez dzieci – o czym świadczyć może chociażby to, że produkt ten znajduje się w większości sklepów spożywczych. Liderem, jeśli chodzi o wartość sprzedaży w małoformatowych sklepach do 300 mkw. jest Hochland – wynika z danych CMR. Za nim uplasował się SM Mlekpol i SDM Wieluń. Wysoko w zestawieniu przygotowanym przez CMR znalazły się też OSM Piątnica, SM Bieluch i Ostrowia.
Wśród marek, najwięcej w kwietniu tego roku zarobiła Hochland Almette – podaje CMR. W małym formacie placówek handlowych popularne były również m.in. Mlekpol Łaciaty, Wieluń, Bieluch, Piątnica Twój Smak, Ostrowia, Hochland Kanapkowy i Piątnica Twój Smak Puszysty.
Sery topione
O popularności serów topionych może świadczyć chociażby duża liczba wariantów dostępnych średnio na sklep. Według danych CMR w ostatnim roku w sklepach do 300 mkw. było to średnio 11-12 rodzajów. Numerem jeden wśród producentów sprzedających produkty w tym formacie placówek handlowych jest Hochland. Ma on najwyższe udziały wartościowe sprzedaży. Wysoko, według danych CMR, znalazł się też Sertop Tychy, SM Mlekpol, SM Mlekovita i Lactima.
CMR wśród marek, które zarobiły w ostatnim czasie najwięcej w sklepach małego formatu wymienia Hochland, Sertop, Mlekpol, Mlekovitę, Lactima, Kiri, Krówka Śmieszka i Hochland „Na Gorąco!”.
Na sklepowych półkach
W Jachrance, w sklepie przy ul. Zegrzyńskiej, sery są popularną kategorią, która często pojawia się na paragonach. W placówce można nie tylko nabyć produkty paczkowane, ale też kupić wyroby oferowane na wagę.
„Z serów dostępnych na wagę, najlepiej sprzedaje się królewski z Kolna lub z Sierpca. Wśród serów tych firm popularny jest też gouda” – opowiada Małgorzata Bolchajmer, ekspedientka. Oprócz tego w takiej formie dostępne są też produkty Hochland, Rolmlecz, Mlekpol i SM Ryki.
Z serów żółtych konfekcjonowanych w ofercie sklepu w Jachrance klienci mogą wybierać spośród wyrobów Hochland, Mlekpol i Mlekovita. Jak zaznacza właścicielka placówki, Małgorzata Główczak, najlepiej sprzedaje się gouda i salami. Oczywiście jeśli konsument poszukuje produktu z dodatkami to decyduje się na Hochland.
Numerem jeden w segmencie serów białych twarogowych, są produkty OSM Garwolin. Klienci ufają marce, dlatego oferta placówki ogranicza sie do wyrobów tego producenta. Podobnie jest w przypadku mozzarelli. W sklepie pani Małgorzaty klienci przyzwyczaili się do dwóch marek – w tym przypadku Zott i Mlekovita. Na półce można znaleźć też mascarpone Bakoma i sery typu feta Favita od Mlekovity. Klienci często decydują sie też na różne smaki serów topionych. W tym segmencie największą sprzedażą odznaczają się wyroby Hochland.
„Sery pleśniowe sprzedają się u nas dość dobrze. Chociaż na taki produkt musi znaleźć się odpowiedni klient. W ofercie mamy camembert i brie. Najchętniej wybierane są NaTurek i Valbon” – opowiada Małgorzata Główczak.
„Sery najlepiej sprzedają się w okresie letnim. Wtedy spada zainteresowanie wędlinami, a klienci kupują dużo warzyw, a te łączą z nabiałem. Sery kupują wszyscy, niezależnie od wieku, choć da się zauważyć jakie jego warianty preferuje dana grupa. Starsze osoby bardzo często wybierają sery białe. Zakupem towarzyszącym jest wtedy świeży szczypiorek i rzodkiewka. Mężczyźni pracujący na pobliskich budowach, których jest bardzo dużo, często kupują sery topione, bo mogą je zużyć na raz i nie potrzebują lodówki na przechowywanie reszty” – opowiada właścicielka.
Serki wiejskie i kanapkowe to również popularne produkty w Jachrance. W tej pierwszej grupie najlepiej rotują wyroby Piątnicy. Jak jednak podkreśla ekspedientka Małgorzata Bolchajmer – tylko te w wersji naturalnej. Klienci bardzo rzadko wybierają produkt z dodatkiem np. szczypiorku, bo zdecydowanie bardziej wolą kupić go osobno i w razie potrzeby dodać do serka.
„Wśród serków kanapkowych najchętniej wybierany jest Almette. Przede wszystkim śmietankowy. Klienci ufają marce i nawet, gdy podobny produkt jest tańszy, to decydują się właśnie na Almette. Bardzo dobrze sprzedają się też serki Ostrowia” – zaznacza Małgorzata Bolchajmer. Oprócz wspomnianych, w ofercie można znaleźć też Bielucha, Kiri, NaTurek, Twój smak od Piątnicy i Tartare.
Preferencje konsumentów
Sery zajmują sporą część asortymentu nabiałowego w kieleckim sklepie przy ul. Piekoszowskiej 54. Pracująca tam ekspedientka, Kinga Kapryza, zaznacza, że dużym zainteresowaniem cieszą się te żółte w plastrach. „Najlepiej rotują u nas produkty Hochland, Mlekovita, Mlekpol i OSM Włoszczowa. Klienci upodobali sobie szczególnie tę ostatnią markę i cały czas obserwujemy wzrost sprzedaży” – podkreśla pracownica.
Bardzo dobrze rotują tutaj również serki Almette. Najczęściej wybierany jest smak śmietankowy, choć nie brakuje klientów na inne smaki. Bardzo dobrą rotacją odznaczają się też produkty Mój Ulubiony firmy Wieluń, Kanapkowy od Hochland i Łaciaty.
Dla najmłodszych rodzice bardzo chętnie wybierają Kiri czy serek topiony Hochland. Jak wyjaśnia ekspedientka, ze względu na delikatny smak, dzieci bardzo chętnie jedzą takie produkty na śniadanie.
„Do wszelkiego rodzaju sałatek klienci kieleckiego sklepu najczęściej proszą o Favitę. Z kolei do dań na gorąco zdecydowanie mozzarellę, która po podgrzaniu jest bardzo delikatna. Tutaj mamy w ofercie produkty firmy Zott” – podkreśla Kinga Kapryza.
Jak opowiada pani Kinga, po produkty z kategorii serów przychodzą głównie stali klienci. Jest to zakup codzienny, więc zainteresowanie nabiałem nie słabnie.
Oferta serowa, którą mają w swoim portfolio producenci to długa lista wyjątkowych produktów. Zadbanie o różnorodność i inwestycja w nowości może przełożyć się na zyski dla detalisty. Klient z pewnością doceni szeroką ofertę i wróci do placówki, która proponuje mu więcej niż pozostałe.
Joanna Kowalska