O idei Low-Cost Shopfitter rozmawiamy z Anatolijem Khodziukiem, Prezesem Modern-Expo S.A.
Europejski dostawca wyposażenia sklepów w konkurencyjnych cenach – to hasło wiernie odzwierciedla aktywność firmy Modern-Expo na wielu rynkach. Na czym dokładnie polega idea Low-Cost Shopfitter?
Idea Low-Cost Shopfitter narodziła się przed Targami EuroShop 2017. Postanowiliśmy zdefiniować tzw. Unique Selling Point, czyli określić przewagę konkurencyjną firmy i to, co wyróżnia ją na tle konkurencji. Uznaliśmy, że pojęcie low-cost, do tej pory kojarzone przede wszystkim z liniami lotniczymi, bardzo dobrze odzwierciedla działalność Modern-Expo. Zadaliśmy sobie pytanie, z czym kojarzą się klientom linie lotnicze low-cost? Na pewno z kompleksową obsługą, szybką podróżą, nowoczesnymi samolotami i punktualnością. Przecież w języku angielskim low-cost nie oznacza niskiej ceny, tylko niskie koszty. Podobnie jak w przypadku linii lotniczych low-cost, Modern-Expo zależy na zachowaniu maksymalnej efektywności, przy jednoczesnym obniżeniu kosztów działalności.
W jaki sposób firma wdraża tę ideę?
W tym celu wybieramy takie lokalizacje fabryk, aby wymiana informacji, technologii, dostęp do rynku itp. przebiegała sprawnie i szybko. Dlatego najpierw zbudowaliśmy nasze zakłady na Ukrainie i Białorusi, a teraz wraz z rozwojem firmy i ekspansją na rynki europejskie, nasza nowa fabryka powstanie w tym roku w Polsce. Jesteśmy elastyczni i łatwo udaje nam się dostosować do potrzeb klientów. Nasze linie produkcyjne pracują bez przerwy, 24 godziny na dobę. Stosujemy najnowsze technologie produkcji, które mają bezpośredni wpływ na efektywność i zarządzanie kosztami.
Jakie korzyści dla klientów firmy przynosi idea Low-Cost Shopfitter?
Klient otrzymuje produkt bardzo wysokiej jakości, w adekwatnej cenie i na czas. Co ważne, może skorzystać z szerokiej oferty usług świadczonej przez Modern-Expo – od kreacji nowych konceptów do oddania gotowej powierzchni pod klucz. Nasze linie produktów stale wzbogacamy o nowoczesne, inteligentne rozwiązania, które pomagają klientom zwiększyć ich efektywność. Dużą uwagę przywiązujemy do kwestii logistycznych, starając się w czasie dostaw umieścić maksymalną ilość wyposażenia w ramach jednego transportu, w czym pomaga nam m.in. modułowa konstrukcja naszych produktów. To dlatego także, ze względu na chłonność rynku rosyjskiego, jedną z naszych fabryk ulokowaliśmy w białoruskim Witebsku, tuż przy granicy z Rosją.
Celem Modern-Expo Group jest zostanie jednym z najlepszych dostawców rozwiązań ekspozycyjnych na świecie. W jaki sposób idea Low Cost Shopfitter może przyczynić się do osiągnięcia tego celu?
Rozwiązania, które sprawdzają się w jednym miejscu, staramy się stosować w innych. Posiadamy nowoczesny park maszynowy, który cały czas udoskonalamy. Stosujemy podejście projektowe we wszystkich obszarach naszej działalności. Jeszcze raz posłużę się odniesieniem do linii lotniczych low-cost, w których klienci cenią sobie możliwość wcześniejszej rezerwacji lotów. Dokładnie tak samo pracujemy z naszymi klientami. Planujemy i zarządzamy produkcją z wieloletnim wyprzedzeniem. Mamy gotowy plan do 2025 r. z wyznaczonymi celami: określonym obrotem, zyskiem, czy ilością zakładów produkcyjnych. W planach mamy również stworzenie aliansów z różnymi partnerami.
Jak firma zamierza rozwinąć ideę Low-Cost Shopfitter w przyszłości?
To, co zarabiamy inwestujemy w rozwój firmy. Naszym celem jest zwiększenie efektywności w zakresie zarządzania produkcją, poszerzenie oferty produktów, doskonalenie serwisu i kwestii logistyki, rozwój pracowników. Inwestujemy w nowe linie od najlepszych producentów, dzięki czemu mamy jedną z najlepiej zorganizowanych produkcji na terenie Europy. Stale pracujemy również nad rozwojem zarządzania produkcją. W ramach naszej firmy funkcjonuje osobna spółka, która projektuje i produkuje nowe linie dla Modern-Expo, jak również realizuje zewnętrzne zamówienia. To pozwala nam być bardziej elastycznym. Najważniejsza jest dla nas orientacja na klienta. Chcemy odpowiadać na jego potrzeby, jak również te potrzeby kreować. Dlatego nie jesteśmy tylko producentem i dostawcą wyposażenia, ale zawsze staramy się oferować klientowi jakąś „wartość dodaną”, np. wzbogacając nasze produkty w nowatorskie, inteligentne rozwiązania, które zmieniają współczesną branżę retail.
Dziękuję za rozmowę.
Tomasz Pańczyk (RN)