Kategorie produktów

Rynek piwa w Polsce

Niedziela, 18 czerwca 2006 Fischer Detal Nr 1 (2) / 2006
Rok 2005 był bardzo udany dla branży piwowarskiej w Polsce. Sprzedaż piwa po raz pierwszy przekroczyła poziom 30 mln hl. Poziom eksportu oszacowano na 896 tys. hl, a importu na 184 tys. hl. Krajowy rynek odnotował 5,1% wzrost w stosunku do poziomu z roku 2004 i ponad 100% do roku 1995.

Czy rynek piwa w Polsce będzie się dalej tak dynamicznie rozwijał? Z tym pytaniem zwróciliśmy się do przedstawicieli największych ogólnopolskich browarów.

Jest to rekordowy rok pod względem wielkości sprzedaży – mówi Grażyna Łojko, prezes zarządu Perła Browary Lubelskie S.A. Preferencje klientów zmieniły się wyraźnie na korzyść piwa. W ciągu ostatnich 10 lat rynek piwa wzrósł ponad dwukrotnie, odbierając konsumentów mocnym alkoholom. Spożycie piwa (80 l/os.) zbliżyło się do średniej europejskiej. Z prognoz na rok 2006 wynika, że sprzedaż będzie nadal rosła, jednak zdecydowanie wolniej - wzrost szacowany jest na oko2-3%.

Mniej dynamiczny rozwój branży prognozuje też Aleksander Chmielewski, dyrektor generalny Browaru Belgia S.A. Jego zdaniem najpoważniejszą barierą na drodze rozwoju rynku piwa jest wysokie obciążenie fiskalne producentów. Płacimy znacznie wyższe podatki pośrednie niż nasi sąsiedzi, a przepisy nie zawsze są jasne i równe dla wszystkich podmiotów gospodarczych. Jeśli odliczymy wszystkie podatki, okaże się, że polskie piwo jest jednym z najtańszych na świecie. Klienci nie mają niestety szans tego odczuć. Niemniej jednak w przyszłym roku rynek piwa znów zanotuje wynik powyżej 30 milionw hl.

Jaka jest pozycja rynkowa Państwa browaru i jakie są wiodące marki?

Kompania Piwowarska powstała w 1999 roku, w wyniku połączenia Tyskich Browarów Książęcych i Browarów Wielkopolskich Lech. W roku 2003 do Kompanii dołączył białostocki browar Dojlidy. Nasz udział w rynku w roku kalendarzowym 2005 wyniósł 37,1%, co stanowi wzrost o ponad 2,5% w stosunku do roku 2004. Od czerwca 2004 roku jesteśmy liderem na rynku piwa, a pod koniec 2005 roku nasza przewaga nad najbliższym konkurentem wynosiła 3,8%. - informuje Paweł Kwiatkowski, corporate affairs director Kompanii Piwowarskiej S.A. Kilkusetletnie doświadczenia w warzeniu piwa, nowoczesna technologia i rygorystycznie przestrzegane zasady produkcji gwarantują najwyższą jakość piwa. Nasze marki to Tyskie - ulubione piwo, Żubr – druga pod względem sprzedaży marka w Polsce, Lech, Dębowe Mocne, Pilsner Urquell, Redd’s, Dog in the Fog oraz Miller Genuine Draught.

Co trzecia butelka piwa kupowana w Polsce została wyprodukowana przez Grupę Żywiec S.A. – mówi Krzysztof Rut z działu korporacyjnego Grupy Żywiec S.A. Najważniejsze marki dostępne w sklepach na terenie całej Polski to Heineken, Warka, Strong, Tatra i Królewskie. Na południu Polski sprzedawany jest Leżajsk i produkowane w Cieszynie piwo Brackie. Z kolei Specjal - piwo o charakterystycznym głębokim smaku oraz Kujawiak kierujemy przede wszystkim do Polski północnej. Na początku 2005 roku w portfolio Grupy znalazł się także wiśniowo-malinowy Freeq, który w przeciągu zaledwie kilku miesięcy znalazł się w czołówce marek w segmencie piw smakowych. Swoją doskonałą jakość zawdzięcza krystalicznie czystej górskiej wodzie i doświadczeniu piwowarów z browaru w Żywcu.
Na rynku obecne są także „specialities” piwa różniące się od innych smakiem, kolorem i sposobem fermentacji, wśród nich zagraniczne marki, takie jak Desperados, Paulaner, Fischer, Murphy’s Irish Stout i Murphy’s Irish Red, a także piwa polskie: Kaper i Żywiec Porter.

Jesteśmy jednym z trzech największych graczy na polskim rynku i rośniemy w większym tempie niż rynek – mówi Radosław Wyszyński, dyrektor ds. marketingu handlowego Carlsberg Polska S.A. Jeśli chodzi o wielkość sprzedaży, to rok 2005 był zdecydowanie najlepszym rokiem w historii Calsberg Polska. Odnotowaliśmy 7% wzrost sprzedaży, która wyniosła 4,31 mln hl. Największym sukcesem okazała się marka Harnaś – jej sprzedaż rośnie nieprzerwanie i w ciągu dwóch lat zwiększyła się ponad czterokrotnie, z 200 tys. hl w roku 2003 do 900 tys. hl w ubiegłym roku.

Browar Belgia jest 4. co do wielkości browarem w Polsce – informuje Aleksander Chmielewski. Udział firmy w rynku piwnym na koniec 2005 roku szacowany jest na około 4 procent, utrzymuje się na tym poziomie od 2003 roku. Nasze główne marki to Gingers,Wojak, Frater, Palm i Grünengold.

Wiodącą marką Perła Browary Lubelskie S.A. z ponad 20% udziałem w rynku regionalnym jest Perła Chmielowa. Pozostałe marki regionalne to Perła Mocna oraz Zwierzyniec Pils. Sukcesywnie zdobywamy również rynek ogólnopolski. Marka Goolman dzięki obecności w mediach, sponsoringu np. Gali Boksu Zawodowego w TVN, systematycznie zwiększa swoje udziały w rynku. Mając na uwadze wysokie oczekiwania klientów, w III kwartale 2005 roku wprowadziliśmy limitowaną wersję marki Goolman - Goolman Gold, a w listopadzie 2005 roku piwo Carmèll. Zostało one stworzone przede wszystkim dla kobiet – dodaje prezes zarządu Grażyna Łojko.

Jak oceniacie Państwo rok 2005 pod względem sprzedaży piwa? Jakie są plany na rok 2006?

Ubiegły rok był bardzo dobry dla Kompanii Piwowarskiej – mówi Karl Lippert, dyrektor generalny Kompanii Piwowarskiej S.A. Pracownicy spółki wykazali się niebywałymi możliwościami, dzięki nim osiągnęliśmy pozycję najbardziej podziwianej spółki piwowarskiej w Polsce i uzyskaliśmy doskonałe rezultaty we wszystkich aspektach działalności. Przeprowadziliśmy znakomite akcje marketingowe, stale ulepszaliśmy jakość obsługi klienta i procesy produkcyjne, zwiększaliśmy społeczną odpowiedzialność naszego przedsiębiorstwa. Wszystko to robiliśmy z myślą o konsumentach, dostawcach, akcjonariuszach i społecznościach, wśród których pracujemy.
Uważam, że przyszły rozwój Kompanii Piwowarskiej i całego rynku piwa w Polsce zależeć będzie od zmian w naszym społeczeństwie - ewolucji stylów życia, rozwoju miast i jeszcze głębszej integracji z Unią Europejską. Poza tym branża piwna powinna się angażować
w ważne sprawy społeczne kraju.

Zanotowana w 2005 roku poprawa wyników Grupy Żywiec była możliwa pomimo relatywnie niskiego wzrostu sprzedaży w porównaniu do wzrostu zanotowanego w 2004 roku. Firma osiągnęła wtedy najwyższy w branży przyrost sprzedaży i jako pierwsza przekroczyła próg 10 mln hl. Na niższy poziom wzrostu wolumenu sprzedaży w 2005 roku złożyły się dwa czynniki. Pierwszy to obserwowane już w pierwszym półroczu ubiegłego roku gwałtowne skurczenie się segmentu piw mocnych, w których Grupa Żywiec posiada kilka marek, w tym dwie o dużym wolumenie sprzedaży. Drugim powodem była świadoma decyzja zarządu dotycząca uporządkowania całego portfela marek i wyeliminowania produktów niedochodowych, co musiało mieć wpływ na krótkoterminowe ograniczenie wolumenu sprzedaży Grupy – informuje Krzysztof Rut.

W roku 2005 sprzedaż Carlsberg Polska rosła szybciej niż rynek - wzrosła o 7% i wyniosła 4,314 mln hl – podkreśla Radosław Wyszyński. Przyczyniło się do tego wprowadzenie największej w dotychczasowej historii Carlsberg Polska liczby innowacji produktowych w jednym roku. Na rynku pojawiło się sześć nowych produktów: Okocim Palone, Zagłoba, Karmi Poema di Cafe i trzy warianty zimowe marek regionalnych: Piast Zimowe, Bosman Polarny oraz Kasztelan Zimowe. Innowacje ożywiły portfolio Carlsberg Polska, dodały świeżości markom i przyciągnęły uwagę nowych konsumentów. W 2005 roku znacząco wzrosła też sprzedaż eksportowa marki Okocim do Stanów Zjednoczonych – aż o 58% w porównaniu z rokiem 2004, co oznacza wzrost znacznie szybszy niż całego rynku eksportowego. Carlsberg Polska jest obecnie monopolistą, jeżeli chodzi o sprzedaż piwa beczkowego w Stanach Zjednoczonych. Sprzedaż marki Okocim stanowi także 40% całej sprzedaży polskich marek piwa w Stanach Zjednoczonych. Do tak spektakularnego wzrostu przyczyniło się wprowadzenie standardów sprzedażowych Carlsberg Polska w miejscach sprzedaży oraz bardzo dobra egzekucja w gastronomii polonijnej.
W 2006 roku Carlsberg Polska planuje dalszy wzrost rynkowy wsparty m.in. kolejnymi inwestycjami rynkowymi oraz zwiększeniem mocy produkcyjnych w browarach w Brzesku i Sierpcu. Zakładamy także dalszy wzrost wydajności operacyjnej i rentowności. Nasze marki otrzymają pełne wsparcie marketingowe i trade marketingowe, które pomoże zarówno naszym przedstawicielom, jak i dystrybutorom zrealizować cele rynkowe.

Rok 2005 nie był łatwym okresem. Jesteśmy przecież browarem lokalnym, a konkurujemy z dużymi graczami, którzy dysponują ogromnymi środkami finansowymi na reklamę. To trudne wyzwanie, tym bardziej cieszy fakt, że zajmujemy czołową pozycję na rynku lubelskim, a nasze marki są coraz popularniejsze na rynku ogólnopolskim. Ważna jest też dla nas współpraca z naszymi kontrahentami w Stanach Zjednoczonych i Australii. W stosunku do ubiegłego roku zwiększyliśmy eksport i chcemy dalej zdobywać zagraniczne rynki. Na 2006 rok przygotowaliśmy działania marketingowe i szereg promocji sprzedaży również w handlu tradycyjnym – zapewnia Grażyna Łojko.

W zeszłym roku sprzedaż w browarze Belgia była zgodna z planem, wyniosła ponad 1 milion hl piwa – mówi Aleksander Chmielewski. Firma zanotowała dodatnie EBIDTA. Na rok 2006 planujemy zwiększenie wolumenu sprzedaży, umocnienie pozycji rynkowej naszych marek i zwiększenie eksportu. Największą inwestycją będzie wprowadzenie nowych opakowań zwrotnych. Zamierzamy wdrożyć nowe ISO 18001 - system zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy. Przygotowujemy intensywną kampanię reklamową, ale na razie nie możemy ujawnić żadnych szczegółów – z przyjemnością podzielimy się nimi z Państwem na początku wiosny.

tagi: rynek piwa , piwo , branża piwowarska ,