O kultowych produktach, wprowadzonych nowościach, a także planach rozwoju firmy i przyszłych kampaniach reklamowych opowiada Rastislav Čavojský, Prezes I.D.C. Polonia S.A.
Portfolio I.D.C. Polonia to wiele kultowych produktów. M.in. Góralki, które w ubiegłym roku przeszły zmianę opakowań. Jak zmieniła się ich sprzedaż od czasu odświeżenia grafiki?
Zmiana opakowań została poprzedzona kilkuetapowymi badaniami konsumentów. Podczas projektowania nowych opakowań zostały wzięte pod uwagę opinie konsumentów, a także najnowsze trendy w opakowalnictwie. Nasze obecnie opakowania podkreślają fakt, że Góralki Oryginał stworzyły na polskim rynku kategorię wafelków częściowo oblewanych; podkreślają również wysoką jakość składników użytych do produkcji. Tak gruntownie przygotowana zmiana spowodowała większe zainteresowanie produktami wśród konsumentów, a co za tym idzie – wzrost sprzedaży.
Zmienione zostały również opakowania Verbena. Jak wygląda ich promocja i czy już widać większe zainteresowanie ze strony konsumentów?
Marka Verbena jest obecna na polskim rynku od 2002 roku. Opakowania przez cały ten czas pozostawały takie same – tak więc nadszedł czas na zmianę. Obecnie cukierki Verbena zyskały nową szatę graficzną, dzięki której zdecydowanie wyróżniają się na półkach. Podkreślona została inspiracja Verbeny naturą. Konsumenci przyjęli tę zmianę bardzo pozytywnie, a efekty widzimy w postaci wzrostu sprzedaży.
Verbena idealnie wpasowuje się w trend zdrowego odżywiania i spożywania produktów z wartością dodaną. Jak wygląda obecnie sprzedaż cukierków funkcjonalnych? Czy planujecie rozszerzenie tej kategorii?
Kategoria cukierków funkcjonalnych znacznie się rozwija – widać to na przykładzie kolejnych produktów i marek, wprowadzanych przez naszych konkurentów. Verbena pozostaje niezmiennie liderem w tej kategorii i to ona wyznacza trendy – zgodnie z tendencjami, panującymi na rynku. Planujemy dalszy rozwój marki Verbena i wprowadzanie nowych produktów. Będziemy również nadal śledzić trendy i aktualizować na bieżąco nasze portfolio, a w najbliższym roku planujemy jego znaczne rozszerzenie o nową kategorię.
Czy na najbliższy czas planują Państwo nowe kampanie promocyjne? Czego możemy się spodziewać w ciągu kolejnych miesięcy?
Będziemy działać bardzo intensywnie – jesienią planujemy jeszcze jedną kampanię telewizyjną i internetową marki Góralki, która podczas wakacji, a zwłaszcza na początku roku szkolnego, przeżywa prawdziwy boom sprzedażowy. Ponadto chcemy też wesprzeć reklamą telewizyjną naszą markę wafli rodzinnych Andante – idealny produkt na lato. No i nie zapominamy o Verbenie, dla której zdecydowanie najlepszym sezonem jest okres jesienno–zimowy, kiedy trapią nas problemy związane ze zdrowiem. Będzie to reklama w telewizji, internecie i w mediach społecznościowych. Wszystkie te kampanie otrzymają bardzo silne wsparcie trade-marketingowe, w postaci różnorodnych materiałów POS i gadżetów.
Macie bardzo rozbudowane portfolio i oferujecie dużo nowości, a także produktów okolicznościowych. Które z nich osiągnęły największy sukces w ubiegłym roku?
Nasza oferta świąteczna jest bardzo szeroka i zróżnicowana, ale mamy wśród niej kilka hitów sprzedażowych. Już od lat niezmiennym powodzeniem cieszą się czekoladowe szyszki z likierem 27 g, które oferujemy w różnych smakach. Ulubionym wariantem konsumentów są szyszki z likierem czekoladowym i jajecznym. Bardzo dobrze sprzedaje się również figurka z czekolady mlecznej Anioł 60 g, przypominjący wyglądem tradycyjną, porcelanową figurkę. W tym roku wprowadziliśmy nowość na Wielkanoc pod popularną marką Góralki – jest to zestaw czekoladowych jajek Góralki. Ta propozycja spotkała się z bardzo pozytywnym odbiorem wśród naszych partnerów.
Rosnące ceny surowców, konkurencja i coraz bardziej wymagający konsumenci to problemy wszystkich producentów słodyczy. Co było dla Państwa największym wyzwaniem w ostatnim czasie?
Tak, te wszystkie tematy dotyczą również nas, ale staramy się sobie z nimi radzić poprzez badania i rozwój, wprowadzanie nowych produktów i różnych, nietypowych propozycji smakowych. Rozwijamy również bardzo mocno nasze działania trade marketingowe, pozwalające na coraz lepszą ekspozycję naszych produktów w miejscach sprzedaży. Wzrost cen surowców dotyczy zarówno nas, jak i pozostałych producentów. W ubiegłym roku znacznie podniosły się ceny kakao i cukru. Niestety, takie podwyżki mają bardzo istotny wpływ na poziom naszych kosztów produkcji i w efekcie skutkują zwiększeniem cen produktów.
Jakie plany macie na najbliższy rok? Czy planujecie rozszerzyć dystrybucję bądź wzbogacić portfolio produktowe?
Będziemy pracować zarówno nad poszerzaniem portfolio naszych produktów, jak i nad budowaniem coraz lepszej ich dostępności – to kluczowe kwestie. W naszej macierzystej firmie, IDC Holding na Słowacji, trwają właśnie prace nad rozbudową i nowymi liniami produkcyjnymi. Dzięki temu będziemy mogli oferować naszym partnerom nowe, innowacyjne produkty coraz lepszej jakości. Planujemy dalszy, intensywny rozwój naszej flagowej marki Góralki – wkrótce wprowadzimy na rynek zupełnie nowe produkty pod tym brandem. Podobne plany mamy co do Verbeny i Andante. Oczywiście tu również cały czas rozwijamy i urozmaicamy naszą ofertę świąteczną. Bez intensywnej pracy nad portfolio produktów firma nie ma szans na rozwój, a polski konsument jest bardzo otwarty na nowości. Nieustannie pracujemy nad dystrybucją, a pod tym względem polski rynek jest prawdziwym wyzwaniem, w porównaniu np. ze słowackim, gdzie znaczna centralizacja w handlu ułatwia budowanie dostępności produktów. Dodam również, że jak zawsze staramy się zapewniać naszym partnerom – począwszy od sklepów detalicznych, poprzez hurtownie i sieci handlowe, serwis na jak najwyższym poziomie.
Dziękuję za rozmowę.
Joanna Kowalska