Moda na bycie fit na stałe zagościła w życiu wielu Polaków. Zdrowe odżywianie i właściwy trening to podstawy, dzięki którym można osiągnąć dobre samopoczucie fizyczne oraz psychiczne. Samo odżywianie to aż 70% sukcesu, dlatego jest tak niezwykle ważne.
A półka fit to z kolei coraz częściej spotykany dział w sklepach spożywczych. Producenci oferują coraz więcej produktów z obniżoną zawartością cukru, tłuszczy bądź z dodatkowymi składnikami dobroczynnie wpływającymi na nasz organizm, takimi jak witaminy czy błonnik.
Moda na fit
„Zapotrzebowanie na produkty lekkie, z obniżoną zawartością cukru bądź z dodatkiem błonnika, zwiększa się w naszym sklepie zwłaszcza wiosną. Jest to okres kiedy zdejmujemy kurtki i płaszcze, a każdy z nas zauważa, że mógłby coś poprawić w swoim życiu i diecie. Właśnie wtedy zwiększa się sprzedaż między innymi takich kategorii jak pieczywo chrupkie oraz wafle ryżowe. Bardzo dobrze w naszym sklepie rotują marki takie jak Sonko, Kupiec oraz Sante. Coraz bardziej popularne są również bakalie, klienci sięgają po nie jako po zdrową przekąskę. Bakalie to produkt, który najlepiej rotuje wiosną, latem sprzedaż jest nieco mniejsza. Liderami w naszym sklepie pod kątem sprzedaży są firmy Sante, Bakalland oraz marka własna” – informuje kierowniczka sklepu, Ewa Gnieciak.
Konsumenci poszukujący produktów lekkich i zdrowych mają nieco inne kryteria wyboru niż konsumenci artykułów podstawowych. „Myślę, że niekoniecznie tym pierwszym czynnikiem decydującym o zakupie jest cena, klienci coraz częściej zwracają uwagę na skład i czytają etykiety. Zdarza się również, że pytają pracowników o produkty, poszukują konkretnych rzeczy” – przyznaje pani Ewa.
Super żywność
Na zainteresowaniu coraz częściej zyskują również produkty pochodzące z natury, bogate w witaminy, minerały i inne cenne dla organizmu składniki odżywcze. Nasiona konopi, ostropest plamisty, siemię lniane, quinoa, jagody goji, nasiona szałwii hiszpańskiej chia, również otręby różnego rodzaju np. ze śliwką czy z żurawiną to asortyment, sklepu Lewiatan w Grójcu. „Produkty z tej kategorii posiadamy od Sante. Są to produkty, które wspomagają trawienie, przemianę materii, korzystnie wpływają na funkcjonowanie naszego organizmu. Produkty takie stanowią uzupełnienie diety wegetarian, sportowców, osób prowadzących zdrowy tryb życia oraz osób z nietolerancją glutenu. Niedawno do oferty wprowadziliśmy również olej kokosowy marki własnej sieci Lewiatan, który również pojawia się w naszych gazetkach promocyjnych. Natomiast już popularne w naszym sklepie stało się mleczko kokosowe. Zarówno o mleczko jak i olej klienci się pytają, dlatego wprowadziliśmy je na stałe do oferty naszego sklepu” – wyjaśnia pani Ewa Gnieciak.
Skąd moda na takie produkty w sklepie Lewiatan w Grójcu? „Myślę, że klientami najczęściej sięgającymi po takie produkty są osoby młode, które więcej korzystają z internetu. Bycie fit i produkty lekkie oraz zdrowe są rozpowszechniane zarówno w internecie jak i w telewizji, a konsumenci są zachęcani do ich spożywania. Takie są czasy, że każdy chce być fit” – mówi pani Ewa.
„Również na takie produkty postawiliśmy w kategorii herbat, wprowadzając cały zielnik do oferty. Dużo sprzedajemy tych produktów z firmy BiFix, Vitax jak również marki własnej. Klienci sięgają po herbaty zielone, czerwone oraz mięte. Ku mojemu zdziwieniu sprzedaje się dużo herbat takich jak: ostropest plamisty czy morwa biała. Są to nowości w naszym sklepie, które bardzo dobrze się sprzedają. Klienci dbający o zdrowie sięgają również po kawę zbożową, jest to głównie Inka z dodatkiem błonnika, wapnia oraz bezglutenowa” – informuje kierowniczka sklepu.
Zdrowie dla każdego
Klienci sklepu Lewiatan w Grójcu mogą wybierać wśród produktów fit z dodatkową zawartością dobroczynnych składników w niemal każdej kategorii. Tak jest również wśród płatków śniadaniowych. „Liderem w naszym sklepie jest Nestlé, na drugim miejscu Sante, Lubella oraz marka własna. Z produktów fit na uwagę zasługują płatki żytnie z Lubelli. Również produkty bezglutenowe mamy w swojej ofercie. Z firmy Sante mamy dużo fajnych pozycji takich jak Crunchy, Granola oraz Musli. Te rzeczy są teraz modne i to się sprzedaje. Klienci zwracają uwagę zwłaszcza na produkty bardziej naturalne, bez dodatków czekolady czy orzechów.
Jeśli chodzi o produkty bezglutenowe, które są kupowane nie tylko przez osoby z nietolerancją glutenu, w ofercie posiadamy makarony SanMills, których dystrybutorem jest firma Italmex. Są to pozycje, które uważane są za zdrowsze, i dopiero staram się je wprowadzać, bo wcześniej tego nie mieliśmy. Bezglutenowe makarony mamy również marki Lubella i marki własnej. Są to produkty, po które klienci coraz częściej sięgają. W związku z tym zamawiamy również różne rodzaje, w różnych kształtach i kolorach.
Z nabiału zaczynamy wprowadzać produkty bez laktozy, ponieważ to też są coraz bardziej popularne produkty. Jest to mleko, serki wiejskie, twarogowe oraz jogurty od Mlekovity i Bakomy. Klienci o to pytają, a my słuchamy ich potrzeb i dostosowujemy nasz asortyment pod nich. Jeszcze nie widać dużej sprzedaży zarówno produktów bez laktozy jak i tych bezglutenowych, natomiast ta kategoria ma potencjał. Taka jest potrzeba rynku ponieważ coraz więcej ludzi prowadzi taką dietę. A my musimy się dostosowywać do tych potrzeb” – wyjaśnia kierowniczka sklepu.
Przy lekkiej diecie wiele osób sięga po nabiał, lekkie serki czy jogurty naturalne i greckie. „Klienci sięgają po serki śmietankowe, z ziołami, z rzodkiewką czy z chrzanem pod marką Almette. W tej kategorii oferujemy bardzo szeroki asortyment, również różne marki.
Mamy także szeroki asortyment wśród warzyw i owoców. Rukola, kiełki rzodkiewki, różnego rodzaju surówki i miksy sałat, pomidorki koktajlowe i oprócz tego tradycyjne warzywa, takie jak sałaty, pomidory, buraki, ziemniaki czy ogórki. Na to wiosną zawsze jest klient” – podsumowuje Ewa Gnieciak.
Promowanie aktywnego trybu życia i zdrowego odżywiania jest obecnie zauważalne wszędzie. Dlatego ważne jest, by zagospodarować regał lub jego część na produkty lekkie i zdrowe, zawierające na etykiecie same naturalne składniki. Zwłaszcza teraz – bo przecież każdy chce być fit na wiosnę!
Monika Kociubińska