„W tym roku koncentrujemy się na tych produktach, które Polacy lubią najbardziej, czyli na klasycznych smakach w opakowaniach familijnych 500 ml oraz 900/1000 ml. Oczywiście nie zabraknie też nowości…” – Marcin Snopkowski, Dyrektor Generalny Grycan – Lody od pokoleń.
W czym tkwi tajemnica sukcesu rodzinnego biznesu i marki Grycan?
Motto firmy to jakość, jakość i jeszcze raz jakość, o którą dbamy na każdym etapie od produkcji po obsługę naszych gości w lodziarnio-kawiarniach. Nasze lody powstają z użyciem najwyższej jakości składników – śmietany kremówki, żółtek jaj oraz dodatków takich jak siekana czekolada, czy ręcznie selekcjonowane bakalie i owoce. W fabryce w Majdanie łączymy rzemieślnicze metody wytwarzania z najnowocześniejszą technologią. Ogromne znaczenie ma wieloletnie doświadczenie i tradycje cukiernicze, które w rodzinie Państwa Grycan sięgają końca XIX wieku, oraz pasja i zaangażowanie, którymi „zarażają” pracowników. Klienci wybierają lody i produkty producenta, którego znają i któremu ufają.
Jaki był ubiegłoroczny sezon dla marki Grycan w handlu detalicznym a jaki w lodziarniach? Czy rok 2016 możecie zaliczyć do udanych?
Za nami dobry rok dla marki Grycan – Lody od pokoleń, zarówno jeśli chodzi o handel detaliczny, jak i naszą sieć lodziarnio-kawiarni. Kolejny raz odnotowaliśmy dwucyfrowy wzrost sprzedaży, udziały rynkowe w rynku detalicznym notują rekordowe poziomy, a marka umocniła się na pozycji lidera rynku w segmencie lodów familijnych. Podobnie jak w latach ubiegłych największą popularnością wśród konsumentów cieszyły się klasyczne smaki – w opakowaniach 900/1000 ml były to Lody Czekoladowe, Bakaliowe, Waniliowe i Tiramisu, a w kubeczkach o pojemności 500 ml najlepiej rotowały Lody Czekoladowe, Truskawkowe, Bakaliowe i Waniliowe oraz Sorbet z Mango i Sorbet z Malin. Dużym zainteresowaniem cieszy się także nasza nowość – lody impulsowe w małych, poręcznych kubeczkach (125 ml) z dołączoną łyżeczką, które doskonale sprawdzają się nie tylko w plenerze.
Zrobiliśmy kolejny krok w rozwoju sieci naszych lodziarnio-kawiarni, która obecnie liczy już 150 lokali. Otworzyliśmy punkty w regionach i miejscowościach, w których marka wymaga większego wsparcia i uwagi – np. lokale w Mielcu, Mysłowicach, Nowym Dworze Mazowieckim. Część starszych lokali została wyremontowana, systematycznie zmieniamy także wystrój wnętrz.
Czy patrzy Pan z optymizmem na rok 2017?
Z każdym rokiem konsumenci coraz lepiej oceniają nasze lody, co potwierdzają wyniki sprzedaży. Dzięki znajomości potrzeb polskich konsumentów, dbałości o jakość wszystkich naszych produktów oraz skutecznej strategii budowania portfolio, w ubiegłym roku marka Grycan – Lody od pokoleń umocniła się na pozycji lidera rynku lodów familijnych. Cieszy nas, że jesteśmy coraz lepiej postrzegani przez konsumentów, którzy chętnie sięgają po nasze lody, doceniając ich smak i jakość. Z drugiej strony pewnym niepokojem mogą napawać mniej stabilne zewnętrzne warunki prowadzenia biznesu.
Jak kształtują się trendy na rynku lodów w Polsce? W jaki sposób dostosowujecie swoją ofertę handlową do preferencji Polaków?
Polscy konsumenci są bardzo tradycyjni i najchętniej wybierają klasyczne smaki. Spośród lodów przygotowywanych na bazie śmietanki kremówki i żółtek jaj królują Lody Waniliowe, Truskawkowe, Czekoladowe, Bakaliowe i Tiramisu. Wśród sorbetów największą popularnością cieszy się nasz Sorbet z Mango i Sorbet z Malin. Znając preferencje polskich konsumentów dbamy o to, aby w sieciach handlowych i placówkach detalicznych nie zabrakło smaków, które są najczęściej poszukiwane i kupowane. W naszych lodziarnio-kawiarniach mamy szeroką ofertę wybraną spośród naszych 100 smaków lodów mlecznych, sorbetów z owoców, lodów jogurtowych, tak aby każdy oprócz smaków klasycznych znalazł swój własny, ulubiony smak.
Oferta lodów marki Grycan już jest imponująca. Czym zaskoczycie konsumentów w tym sezonie?
W tym roku koncentrujemy się na tych produktach, które Polacy lubią najbardziej, czyli na klasycznych smakach w opakowaniach familijnych 500 ml oraz 900/1000 ml. Oczywiście nie zabraknie też nowości. Do Lodów Waniliowych, Czekoladowych i Truskawkowych w kubeczkach o pojemności 125 ml z łyżeczką dołączą dwa sorbety z owoców – Sorbet z Mango i Sorbet z Malin. Do linii lodów impulsowych wybraliśmy te sorbety, które w ostatnich latach cieszyły się największym zainteresowaniem konsumentów.
Impulsowe czy familijne? Który segment lodów będzie szczególnie mocno rozwijany i promowany w handlu detalicznym w tegorocznym sezonie?
Podobnie jak w latach ubiegłych skupimy się na wsparciu lodów familijnych, w szczególności na naszych Bestsellerach, czyli 10 najlepiej rotujących w ubiegłym roku SKU. Będziemy promować również naszą tegoroczną nowość, czyli Sorbet z Malin i Sorbet z Mango w kubeczkach 125 ml z dołączoną łyżeczką, które uzupełniły naszą linię lodów impulsowych.
Dziękuję za rozmowę.
Tomasz Pańczyk, Redaktor Naczelny