Puszyste babki, pełne bakalii mazurki i kuszące czekoladą figurki to jedne z wielu elementów wielkanocnego deseru. Święta to jednak – mimo magicznego czasu spędzonego z rodziną – czas wzmożonej pracy polskich detalistów, którzy wiele tygodni wcześniej przygotowują się na ten okres, wprowadzając do swoich placówek sezonową ofertę i informując klientów o nowościach jakie pojawią się na ich półkach tuż przed Wielkanocą.
Wielkanocne ciasta
Gotowe wypieki i inne słodkości w kieleckich Delikatesach Centrum to podstawa wielkanocnej oferty. Dorota Trela, która jest kierowniczką zmiany w placówce przy ul. Brogi przyznaje, że na święta przygotowują specjalny asortyment. Oczywiście bardzo popularnym miejscem w sklepie jest lada chłodnicza z gotowymi ciastami.
„Na co dzień sprzedajemy ok. 20-30 kg gotowego ciasta. W ciągu dwóch dni przedświątecznych sprzedajemy w sumie ok. 200 kg, ponieważ każdy chce mieć na Wielkanoc świeży wypiek” – opowiada Dorota Trela.
Domowa cukiernia
„Przed świętami podstawą jest mąka. Tutaj zawsze jest duże zapotrzebowanie i zainteresowanie, bo jest ona bazą większości ciast. Podobnie z cukrem, zarówno kryształem jak i pudrem” – zaznacza pani Dorota. Dużą popularnością cieszy się marka własna Sarita. Jest też asortyment Polskich Zakładów Zbożowych w Krakowie, produkty Lubella, Basia, Dalachów, PZZ Kielce, Janex i Melvit.
Cukier też ma szeroką reprezentację w Delikatesach Centrum w Kielcach. Najpopularniejszą marką jest Polski Cukier, do którego klienci są przyzwyczajeni i mają do niego zaufanie. Z chęcią wybierany jest też Diamant, zarówno ze względu na wiele dostępnych rodzajów, jak też mniejsze pojemności. Oprócz tego sklep oferuje produkty Sante, Polskie Młyny i Natürlich Goldpack.
„Proszek do pieczenia czy cukier wanilinowy to drobne rzeczy, bez których nie upieczemy. To musi być dostępne i powinno znajdować się w widocznym miejscu, żeby klient nie zapomniał kupić tych produktów” – podpowiada Dorota Trela. Tutaj klienci przede wszystkim decydują się na Delecta, Gellwe albo Winiary. Podobnie jest w przypadku aromatów w płynie. Z kolei z margaryn prym wiodą Kasia i Palma.
Obowiązkowo w sklepie muszą być też dostępne masy makowe i kajmakowe. Jak zaznacza kierowniczka zmiany kieleckiej placówki – ich sprzedaż wzrasta przed świętami. Prym wiodą produkty Helio i Spółdzielni Mleczarskiej w Gostyniu.
Bakalie i dodatki
Święta nie mogą obyć się również bez bakalii, suszonych owoców czy innych dodatków, które z powodzeniem można wykorzystać do ciast. Delikatesy Centrum w Kielcach mają ich bardzo wiele w ofercie. Klienci mogą wybierać wśród szerokiej oferty Bakalland, Kresto, Helio czy Sante.
„Przed świętami zdecydowanie zwiększa się sprzedaż bakalii i suszonych owoców. Najwięcej sprzedajemy produktów z oferty Kresto. Dodatkowo w okresie przedświątecznym oferujemy klientom bakalie na wagę” – wyjaśnia pani Dorota.
W proszku
Dla bardziej zabieganych klientów, a także tych, którzy preferują łatwiejsze rozwiązania – sklep ma półkę z ciastami w proszku.
„Prym wiedzie Delecta. Niedawno wprowadziliśmy produkty Dr. Oetker, więc rozwijamy półkę. W ofercie mamy też Gellwe” – wymienia kierowniczka. Dodaje, że oferta ciast w proszku popularna jest nie tylko w okresie przedświątecznym, ale przez cały rok. Najchętniej wybierane są babeczki. Dobrze sprzedaje się także karpatka. Są to produkty, które sklep zamawia przynajmniej raz w tygodniu.
Dżemy, powidła, marmolady...
W okresie przedświątecznym poszukiwane są również dżemy. Na ten czas kieleckie Delikatesy Centrum zwiększają liczbę oferowanych pozycji w tej kategorii.
„W tym segmencie klienci najchętniej wybierają Łowicz. Ale dobrze sprzedają się też produkty Herbapolu” – wyjaśnia Dorota Trela. Oprócz wspomnianych marek w ofercie znajdują się też Jamar, Pińczów, Vortumnus i Słoneczny Ogród.
Czekoladowe święta
Czekoladowe słodycze Polacy kupują przed świętami nie tylko na prezent dla najmłodszych, ale także jako deser. Z tych produktów również w okresie przedświątecznym robiona jest czołówka. Zdaniem Doroty Treli takie wyeksponowanie asortymentu znacznie zwiększa sprzedaż.
Wśród słodyczy, które obowiązkowo muszą znaleźć się w sprzedaży przed świętami, Dorota Trela wymienia Raffaello. Nie można zapomnieć o Ptasim Mleczku Wedla czy Alpejskim Mleczku Milki. Dostępne są także Merci, Toffifee, Goplana Sweet Gift, Chocoladorro od Mieszko, bombonierki Vobro, Michałki Wawel, praliny Lindor w różnych smakach czy Malaga i kasztanki Wawel.
„W czasie przedświątecznym sprzedaje się też bardzo dużo czekolad. Na te produkty bardzo często są promocje przed świętami, więc to dodatkowo napędza sprzedaż” – podkreśla kierowniczka. Wzrost sprzedaży dotyczy wszystkich marek, choć najpopularniejszymi są czekolady Milki, Wedla i Wawelu. Oprócz tego są w ofercie produkty m.in. Alpen Gold, Goplana i Amelia.
Zajączki i jajka
Figurki czekoladowe uwielbiają wszystkie dzieci. W Delikatesach Centrum w Kielcach sprzedają sie one wyjątkowo dobrze – szczególnie przed świętami Bożego Narodzenia i Wielkanocą. Jak zauważa Dorota Trela – najważniejszy jest kształt i wygląd.
„Kinder niespodzianka to z kolei produkt, który sprzedaje się cały rok – to studnia bez dna. Ciągle musimy je dokładać, bo nie ma dnia, żeby nie było zainteresowania tym produktem” – zauważa kierowniczka.
Wielkanocna oferta
Przed Wielkanocą sprzedaż zwiększa się również w krakowskim abc przy ul. Komandosów 1. Małgorzata Syryk, sprzedawczyni pracująca w tej placówce opowiada, że zainteresowanie rośnie na kilka dni przed świętami.
„Ciasta w proszku są u nas w stałej sprzedaży. Oczywiście przed Wielkanocą zwiększymy asortyment w tej kategorii. Hitem są babeczki i zapewne tak będzie też przed świętami” – opowiada ekspedientka.
Pani Małgorzata opowiada, że rewelacyjnie przed świętami rotują masy makowe czy kajmakowe. W sklepie w tym segmencie sprzedają się dobrze produkty Bakalland i Helio. Popularne są również – Przyprawa do piernika i Przyprawa do sernika. Tutaj klienci mają do wyboru produkty Kamis i Prymat.
Tradycyjnie bakalie oraz suszone owoce również muszą znaleźć się w ofercie. Klienci krakowskiej placówki mają do wyboru produkty Bakalland, Kresto, Sante, Targroch czy Siesta.
W okolicy krakowskiego abc jest wciąż dużo osób, które samodzielnie przygotowują wypieki. Oni również mogą znaleźć na półkach placówki produkty niezbędne do ich przygotowania. Najpopularniejsze są znane marki: Gellwe, Delecta i Winiary.
Cukier biały kupowany jest zazwyczaj jako dodatek do kawy i herbaty. Jest to jednak również podstawa wielkanocnych wypieków. Na półce sklepu abc znajdują się marki Polski Cukier, Królewski i Diamant. Jeśli chodzi o cukier puder to w sprzedaży jest tylko produkt Gellwe. Z kolei cukier trzcinowy jest dostępny pod marką Sante. Jak pieczenie to też margaryny. I tu standardowo najchętniej jest wybierana Kasia i Palma.
Czekolady i bomboniery
Oferta czekoladowych słodyczy jest bardzo obszerna w sklepie przy ul. Komandosów. Produkty znajdują się nie tylko na regale samoobsługowym, ale też na ladzie w strefie impulsowej i w przeszklonej gablocie za kasą.
„Czekolady gorzkie i mleczne to nie tylko prezent świąteczny, ale też składnik wielu wypieków. Z kolei drobniejsze słodkości, jak czekoladowe jajka czy figurki to doskonały prezent dla najmłodszych czy też ozdoba wielkanocnego koszyczka” – mówi pani Małgorzata.
Wśród czekolad sklep ma szeroką ofertę Wawel, Milka, Wedel, Goplana, Lindt i Alpen Gold. Ekspedienta zaznacza, że część osób odwiedzających sklep jest nastawiona na patriotyzm lokalny i w dużej mierze wybierają produkty Wawel, jako lokalny wyrób. Widać to również po innych słodyczach, bo w sklepie znajdują się też pudełka z czekoladkami Tiki Taki, Malaga i Kasztanki. Jednak równie popularne są inne słodycze. Często klienci sięgają po Merci, Raffaello, Ferrero Rocher, Ptasie Mleczko Wedla, Alpejskie Mleczko Milki, Cherrissimo Love Mieszko, Toffifee, I love Milka czy Torcik Wedlowski.
O słodkiej części świąt trudno zapomnieć. Jeśli w sklepie znajdują się lady chłodnicze, dobrze wykorzystać je na zaoferowanie klientom gotowych ciast. Nie można zapomnieć również o tych, którzy sami przygotowują wypieki i muszą zaopatrzyć swoje kuchnie w półprodukty do pieczenia. Czekoladowa oferta z kolei to podstawa, jeśli chcemy przekonać do zakupów rodziny, w których są dzieci.
Joanna Kowalska