Kategorie produktów

Wielkie pranie

Poniedziałek, 27 marca 2017 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 03/133. Marzec 2017
Rynek środków do prania cały czas się zmienia, w tej chwili już nie tylko proszek i płyn do płukania znajdują się w czołówce pod względem udziałów w rynku. Coraz częściej konsumenci sięgają po kapsułki, których udział cały czas rośnie.
Według badania przeprowadzonego przez markę Amica, ponad połowa respondentów robi pranie 3 razy w tygodniu. Natomiast jedna czwarta włącza pralkę codziennie. Pranie należy do czynności wykonywanych często, zatem popyt na środki do prania jest spory. Dostępność detergentów nawet w mniejszych sklepach jest naprawdę wysoka.

Kapsułki do prania

Według danych Panelu Gospodarstw Domowych GfK, najbardziej rozwijającym się segmentem wśród środków do prania są kapsułki. W ciągu ostatniego roku wartość zakupów tego produktu przez gospodarstwa domowe wzrosła o 12% w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej. Rynek kapsułek wart jest 350 mln złotych, co stanowi jedną czwartą wszystkich wydatków gospodarstw domowych na środki do prania. Równocześnie wzrosła liczba gospodarstw domowych, które decydują się na zakup kapsułek. W zanalizowanym okresie prawie 5 mln z nich sięgnęło po ten produkt. Rozwój rynku tego środka do prania umożliwiło częstsze dokonywanie zakupów tego produktu. Jednocześnie obniżyły się ceny kapsułek do prania, dzięki czemu zmalały wydatki na tę kategorię. Gospodarstwa domowe średnio 3 razy w roku dokonują zakupu kapsułek. Jednorazowo wydają na ten cel 26 złotych. Rynek zdominowany jest przez trzy marki, które obejmują ok. 80% udziałów. Najwyższe udziały należą do Ariel, na podium znajduje się również Persil i Vizir.

Detergenty i płyny

Z danych pochodzących z instytutu Kantar Millward Brown z okresu październik 2015 – wrzesień 2016 wynika, że w prawie 90% gospodarstw domowych używane są środki do prania. Raz dziennie lub częściej detergenty są używane w 6,4% gospodarstw. W większości domów pranie dokonywane jest 2-3 razy w tygodniu (55,9%), razy w tygodniu detergenty do prania używane są w 27,4% gospodarstw domowych, 2-3 razy w miesiącu – 7,8%, raz w miesiącu 0,8%, rzadziej niż raz w miesiącu – 1,5%. Do marek najczęściej używanych w gospodarstwach domowych należą: Persil (proszek), Vizir, Ariel (proszek), Persil (żel), E Color, Bryza, Ariel (płyn), Perwoll (płyn), E do białego, Bonux. W gospodarstwach domowych równie często dokonywane jest pranie przy pomocy detergentów marek: Perła Woolite, Dosia, Rex (proszek), Perła Woolite Black, OMO, Ludwik, Biały Jeleń, Lovela, Kokosal, Booster czy Dreft.

 Kategoria płynów do płukania jest nieco rzadziej obecna w gospodarstwach domowych. W 74,2% z nich używa się płynów do płukania tkanin, z czego codziennie sięga po nie 3,91%, 5-6 razy w tygodniu – 7,3%, 3-4 razy w tygodniu – 25,4%, 2 razy w tygodniu – 33,4%, raz w tygodniu – 20,4%, 2-3 razy w miesiącu – 7,1%, raz w miesiącu lub rzadziej – 2,30%. Do marek najczęściej wybieranych wśród płynów do płukania tkanin należą: Lenor, Silan, E, K, Lovela, Sofin Global, FF, Biały Jeleń, Jelp oraz Booster.

Wybielacze i odplamiacze to kategoria, która znacznie rzadziej jest używana w gospodarstwach domowych. Sięga po nie 41% gospodarstw domowych, z czego raz w tygodniu lub częściej – 13,5%, 2-3 razy w miesiącu 37,4%, raz w miesiącu – 28%, rzadziej niż raz w miesiącu – 21%. Marką, która znajduje się w większości gospodarstw domowych jest Vanish. Sięga po nią 56% gospodarstw domowych. Inne marki, jakie są wybierane to Ace, Bielinka, Ace Delikatne, Ariel Professional, Dr. Beckmann, Clorox, Tytan, Booster, Flesz, Sofin Global oraz Yplon.

Na sklepowej półce

Sklep „Stefex” w Białej Podlaskiej znajdujący się przy ulicy Janowskiej, należy do części osiedla, a zarazem znajduje się przy trasie wzmożonego ruchu. Na zakupy wstępują tu zarówno mieszkańcy osiedla jak i osoby przejezdne z innych części miasta. Półka ze środkami do prania, jak przyznaje ekspedientka, Barbara Niczyporuk, jest tylko dodatkiem, jednak pracownicy dbają, by każdy dostał produkt, po który przyszedł. Dodatkowo kategoria detergentów znajduje się na regałach, które są pierwszymi po wejściu do sklepu. Klient na pewno nie będzie miał problemu z jego odnalezieniem, jak również impulsowo może sięgnąć, gdy mu się przypomni o braku detergentu. „Środki do prania w naszym sklepie nie sprzedają się w dużych ilościach. Zdarzają się niekiedy klienci, którzy sięgają po produkty z półki chemicznej, natomiast to jest rzadkość. Jeśli już się zdecydują na zakup to są to przeważnie mniejsze pojemności” – przyznaje ekspedientka sklepu, Barbara Niczyporuk. Marki dostępne wśród proszków do prania to: Vizir, Bonux, E, Ariel, Dzidziuś, Persil, Bryza, Dosia. Są to głównie opakowania 300 g. Zarówno warianty do koloru jak i do białego, czy proszki dla dzieci. Klienci również niekiedy potrzebują płynów do płukania. Marki dostępne w bialskim sklepie to: Cocolino, Dzidziuś, Silan, E. Również klienci mają kilka marek do wyboru wśród płynów i żeli do prania. Są to: Dzidziuś, Wirek oraz Perwoll. Jednak jak przyznaje ekspedientka sklepu, żele i płyny do prania w tym sklepie są rzadziej wybierane niż tradycyjne proszki.

W sklepie „Stefex” dostępne są również kapsułki do prania pod markami Perlux oraz Surf – które są sprzedawane pojedynczo oraz kapsułki w pudełkach, takie jak Persil, Perlux, Ariel i Vizir. W ofercie nie zabrakło również odplamiaczy Vanish, które można kupić zarówno w saszetkach jak i w większych formatach. „Klienci najczęściej sięgają po marki znane, dlatego też głównie takimi handlujemy. Produkty z półki chemicznej przeważnie są kupowane przez mieszkańców osiedla, gdy zabraknie im detergentu, a w tej chwili robią pranie” – wyjaśnia pani Barbara Niczyporuk.

Dane paragonowe

Według danych pochodzących z Centrum Monitorowania Rynku, w 2016 roku detergenty do prania były dostępne na prawie 63% paragonów w sklepach małoformatowych do 300 mkw. Po płyny do płukania tkanin sięga nieco mniej osób, w analizowanych okresie znajdowały się one na prawie 27% paragonów. Na dalszych pozycjach znalazły się odplamiacze – obecne na ponad 15% paragonów, oraz krochmale ok. 2%. Średnia liczba wariantów środków do prania w sklepach małoformatowych w analizowanym okresie wynosiła ok. 15. Ok. 8 wariantów stanowiły detergenty do prania, 5 wariantów płynów do płukania tkanin, 3 rodzaje wybielaczy oraz 1 krochmal. Biorąc pod uwagę całą kategorię środków do prania, w czołówce najlepiej zarabiających marek znalazły się: Vizir, Lenor, E, Vanish oraz Ariel. W zestawieniu produktów osiągających najwyższe udziały wartościowe w sprzedaży 3 pierwsze miejsca zajmuje marka Vizir z proszkiem do prania tkanin kolorowych w pojemności 300 oraz 1500 g oraz do prania tkanin białych w pudełku 300 g. Na kolejnym miejscu znalazła się Dosia z proszkiem do kolorów w pudełku 300 g.

Konsumenci sklepów małoformatowych wśród detergentów do prania w dalszym ciągu najczęściej sięgają po proszki. Chociaż w zestawieniu top produktów na 7 miejscu już znalazł się płyn do prania Wirek. Konsumenci często sięgają również po płyn do prania kolorowych tkanin Perwoll Briliant Color oraz Perwoll Renewe 3DBlack Effect, które znalazły się na kolejnych miejscach. Czołowe miejsca tego zestawienia zajmują marki: Vizir, Dosia oraz E oferujące proszki do prania. Producenci w pierwszej dziesiątce pod względem udziałów wartościowych w sprzedaży to: Procter&Gamble, Henkel, Reckitt Benckiser, Achem, Pollena Ostrzeszów, Eurochemia, Unilever, Delko, Burnus oraz Gold Drop.

Biorąc pod uwagę kategorię płynów do płukania tkanin wśród marek dostępnych na rynku, klienci sklepów małoformatowych w 2016 roku najczęściej wybierali Lenor. Marka ta zyskała 31% udziałów w sprzedaży tej kategorii. Kolejne marki znajdujące się na podium z wysokimi wynikami to Silan (19%) oraz E (16%). Klienci sklepów do 300 mkw. często wybierają płyny takich marek jak Coccolino, Softlan, Sofin, K, Wirek, Booster oraz Delko Filip.

W kategorii krochmali zdecydowanym liderem pozostaje Gold Drop, posiadający ponad 70% udziałów w sprzedaży w sklepach małoformatowych. Natomiast w kategorii wybielaczy i odplamiaczy liderem pozostaje Reckitt Benckiser z marką Vanish. Udziały tej marki sięgają 67%. Na kolejnym miejscu znalazła się marka Ace Procter&Gamble osiągając ponad 15% udziałów.

Według danych paragonowych pochodzących z Centrum Monitorowania Rynku, w 72% sklepów małoformatowych w 2016 roku były dostępne środki do prania. W 69% sklepów można było nabyć detergenty do prania, w 57% były obecnie płyny do płukania tkanin, 51% placówek miało w ofercie odplamiacze i wybielacze a krochmal można było kupić w co piątym sklepie.

Trendy rynkowe

Przy zatowarowaniu sklepu należy pamiętać o trendach rynkowych. „Polski shopper (a tym samym konsument) podzielił się na 2 równe, a zarazem skrajne grupy. Z jednej strony mamy tradycjonalistę używającego „starego”, sprawdzonego sposobu – proszków. Proszki służą przede wszystkim do odplamiania trudnych plam – dlatego też tutaj ważną rolę grają detergenty do prania białych rzeczy. Budując naszą półkę – połowa przestrzeni powinna być zagospodarowana właśnie pod proszki. Najbardziej rekomendowaną wersją jest jeden rozmiar opakowania – o szerokim spectrum brandów – od tańszych do droższych. Natomiast, to co najbardziej napędza rynek to druga połowa – osoby szukające wygodnych rozwiązań, które są w stanie zapłacić nieco więcej za pranie. W związku czym na polskim rynku doświadczamy swoisty boom na kapsułki. Konsument je kocha – a producenci prześcigają się w propozycji rynkowej” – wyjaśnia Jacek Szumski z Unilever Polska. Jak przyznaje Liliana Ćwik z Gold Drop oferta powinna być adekwatna do innowacji na rynku: „Firmy na bieżąco unowocześniają kategorię środków do prania i płukania o dodatkowe właściwości piorące czy ochronne. Zdecydowanie coraz większą popularnością cieszą się warianty sensitive, antyalergiczne przyjazne dla osób uczulonych i o wrażliwej skórze, a także dla dzieci i niemowląt”.

Monika Kociubińska


tagi: drogeria , środki piorące , sprzedaż , konsument ,