Advertisement

Wiadomości

Zakupy, zabawa i ... promocja zdrowia. Centra handlowe i rekreacyjne miejscem organizacji wydarzeń prozdrowotnych

Czwartek, 26 marca 2009
Kampanie zdrowotne organizowane przez stowarzyszenia i organizacje coraz częściej są przeprowadzane w centrach handlowych. Duża liczba odwiedzających, otwartość klientów na nowości, oferty i ciekawe wydarzenia, uniknięcie skojarzeń ze szpitalem i zmniejszenie różnego rodzaju barier powodujących zazwyczaj małą frekwencję na badaniach w placówkach zdrowia - to główne przyczyny zainteresowania współpracą z obiektami komercyjnymi.

W dzisiejszych czasach kampanie prozdrowotne bazują coraz częściej na bezpośrednim, atrakcyjnym kontakcie (który można by wręcz określić mianem marketingowego), a wyjątkowo ciekawym elementem ich strategii promocyjnej jest wybór miejsca wydarzeń - centra handlowe i rekreacyjne na terenie całej Polski. Co jest przyczyną umieszczenia akcji społecznych właśnie w takich lokalizacjach? Dlaczego właśnie tam do badań ustawiają się kolejki?

 

Obiekty komercyjne są odwiedzane przez tłumy osób, często przez całe rodziny, które spędzają tu zazwyczaj po kilka godzin w tygodniu robiąc zakupy, poszukując rozrywki, korzystając z punktów gastronomicznych. Szybko zauważono, że w takich właśnie miejscach łatwo dotrzeć do klientów także z innego typu przekazem - prozdrowotnym i prospołecznym. Osoby robiące zakupy czy spędzające miło czas są otwarte na nowe doświadczenia, rozglądają się wokół, łatwo namówić je na poświęcenie chwili na zdobycie wiedzy, obejrzenie pokazu, wzięcie ulotki czy wreszcie wykonanie badań. Dodatkowym atutem są pozytywne skojarzenia, które budują obie strony akcji. Organizacje mają szansę powiązać swój przekaz (niejednokrotnie bardzo poważny i zazwyczaj wzbudzający negatywne skojarzenia) z miłym, pozytywnie odbieranym miejscem i jego atrakcjami, centrum zaś zyskuje pozytywny wizerunek troszczącego się o swoich gości i o lokalną społeczność.

 

Przykładem miejsca, które jest areną działań organizacji społecznych i prozdrowotnych może być łódzka Manufaktura. Każdego miesiąca odbywa się tu wiele wydarzeń będących promocją zdrowego trybu życia i zachęcających do wykonania badań. Wielokrotnie były tu umiejscawiane punkty medyczne umożliwiające np. darmowy pomiar ciśnienia krwi, poziomu glukozy, indeksu BMI, badanie stanu zatok, stoiska z informacjami o zasadach udzielania pierwszej pomocy oraz zachęcające do działań profilaktycznych. Od ekspertów można było uzyskać informacje na temat AIDS, raka szyjki macicy i chorób układu krążenia. Kilkakrotnie w Manufakturze gościł także Mammobus oraz punkt poboru krwi. Obchodzono tu także Światowy Dzień Rzucania Palenia oraz Światowy Dzień Serca. Eksperci z Miejskiego Ośrodka Profilaktyki Zdrowotnej w Łodzi odpowiadali na pytania związane z nałogiem a także opowiadali o sposobach racjonalnego odżywiania się i zdrowego trybu życia. Za pomocą smokolizera można było zbadać zawartość tlenku węgla w wydychanym powietrzu. W Manufakturze często odbywają się również liczne występy, wystawy i pokazy mające na celu uwrażliwienie łodzian na potrzeby osób chorych i niepełnosprawnych. Zdarza się, że różnego rodzaju akcje prozdrowotne i społeczne są organizowane nawet kilka w razy w tygodniu.

 

Warto zauważyć, że centra handlowe stają się też miejscami coraz lepiej przystosowanymi do osób niepełnosprawnych. W łódzkiej Manufakturze niepełnosprawni mogą swobodnie się poruszać po wszystkich poziomach a hostessy uczą się języka migowego. To centrum współpracuje z Rzecznikiem Osób Niepełnosprawnych Urzędu Miasta Łodzi, Towarzystwem Osób Niepełnosprawnych oraz z innymi instytucjami zaangażowanymi w problem usuwania barier społecznych.

 

Centra handlowe i rekreacyjne przyciągają coraz większą liczbę odwiedzających. Odbywają się w nich liczne wydarzenia o charakterze kulturalnym i społecznym. Jest tu więc miejsce także na promocję zdrowia (której nie sposób odmówić skuteczności). Prozdrowotny przekaz dociera do odbiorcy w sposób atrakcyjny i przystępny, dzięki czemu w dużym tempie podnosi się poziom świadomości Polaków na temat chorób, ich profilaktyki i jej znaczenia dla każdego z nas.

tagi: Manufaktura ,