Jednak pomimo zagrożeń wynikających z braku możliwości płatności kartą wielu przedsiębiorców nadal nie oferuje swoim klientom takiej metody płatności. Z naszych danych wynika, że w Polsce jedynie kilkanaście proc. małych detalistów korzystających z kas fiskalnych posiada terminal umożliwiający płatność kartą. Główny powód jest oczywisty: koszty. Małe lokale nie chcą wdrażać u siebie terminali płatniczych, bo boją się, że im się to nie opłaci. Wydatki, jakie musi ponieść sprzedawca w związku z oferowaniem w swoim punkcie możliwości płatności kartą, obejmują potrzebę podpisania długoterminowej umowy na dzierżawę terminala. Zwiększa to, i tak już niemałe, koszty związane m.in. z wykorzystaniem kasy fiskalnej, o kolejny wydatek kilkudziesięciu złotych w skali miesiąca. Przy założeniu opłaty na poziomie 50 złotych miesięcznie oznacza to łączny wydatek w perspektywie 2 lat wysokości 1200 złotych za urządzenie, które nigdy nie stanie się własnością przedsiębiorcy.
Dynamiczny rozwój nowych technologii w branżach handlowej i usługowej otwiera jednak przed przedsiębiorcami nowe możliwości. Na polskim rynku dostępne są już urządzenia, tzw. kasoterminale, które łączą w sobie fiskalny system kasowy i terminal płatniczy w jednym. Co istotne – terminal w tym wypadku nie jest dzierżawiony, tylko staje się własnością przedsiębiorcy. Wiemy jak ważny dla właścicieli sklepów i lokali usługowych jest aspekt cen wykorzystywanych urządzeń – ich wdrażanie musi się opłacać. I tak w cenie nieprzekraczającej dwóch tysięcy złotych możliwe jest zapewnienie klientom kompleksowych płatności za pomocą gotówki oraz kart płatniczych, i jednocześnie wdrożenie pełnego rozwiązania fiskalnego. W kwocie porównywalnej z kosztem odpowiadającym zakupowi samej kasy fiskalnej ujęty jest również system webowy, który umożliwia zdalne zarządzanie urządzeniami, usługami, asortymentem i personelem, a równocześnie w sposób jasny i przejrzysty zapewnia bieżące informacje o kluczowych aspektach prowadzonej działalności. Funkcjonalność kasoterminala odpowiada dużym systemom kasowym z drukarką fiskalną, które są jednak kilkukrotnie droższe.
Michał Pawłowski, menedżer ds. sprzedaży i produktu, iPOS
tagi: płatności , terminale płatnicze ,
W maju 2025 r. całkowita wartość sprzedaży w sklepach...
Bartosz Olejarski został powołany na stanowisko Dyrektora...
W maju br. ceny w sklepach spożywczych wzrosły średnio rok...
Eksperci apelują o mądre instrumenty wsparcia...
Problemem są też niejasne ich interpretacje...
Firmy apelują o szybkie wdrożenie przepisów...
Konieczne jest złagodzenie podejścia...
Napływ nowych pracowników znacznie zmienił polski rynek pracy...