Grupa Żywiec spodziewa się, że w 2017 roku sprzedaż piwa utrzyma się na podobnym poziomie jak w 2016 roku. Wzrosnąć mogą nieznacznie koszty produkcji - poinformowała spółka w raporcie.
"Oczekujemy, że w 2017 roku sprzedaż piwa utrzyma się na podobnym poziomie jak w 2016 roku oraz spodziewamy się powrotu do wzrostu wartości kategorii po długim okresie deflacji. Koszty produkcji mogą nieznacznie wzrosnąć w wyniku uwarunkowań makroekonomicznych, w tym inflacji krajowej, a także osłabienia złotówki" - napisał w liście do akcjonariuszy prezes grupy Guillaume Duverdier.
W 2016 roku Grupa Żywiec sprzedała 11,7 mln hektolitrów piwa, co stanowi wzrost o 0,6 proc. rdr. Eksport wzrósł do 414 tys. hektolitrów piwa z 361 tys. hektolitrów rok wcześniej. Skonsolidowane przychody grupy wyniosły w 2016 roku 2.393 mln zł. Grupa osiągnęła zysk z działalności operacyjnej w wysokości 327,9 mln zł, a zysk netto wyniósł 272,6 mln zł. W 2015 roku przychody wynosiły 3.132 mln zł, EBIT 283,6 mln zł, a zysk netto 298,1 mln zł.
"Porównanie wyników finansowych spółki jeden do jednego (like for like) w stosunku do roku 2015 wymaga analizy kilku istotnych czynników takich jak: zmiana modelu biznesowego grupy kapitałowej Żywiec oraz sprzedaż spółki dystrybucyjnej Distribev w dniu 1 lutego 2016 roku - działalność dystrybucyjna charakteryzuje się dość niską marżą w porównaniu do producenta, dlatego też jej oddzielenie od grupy kapitałowej Żywiec nie miało znaczącego wpływu na marżę operacyjną spółki, jednak wpłynęło na wysokość przychodów i kosztów" - podała spółka.
Grupa Żywiec podała, że w wyniku wydzielenia i sprzedaży spółki dystrybucyjnej Distribev przychody grupy spadły, ale także znacząco zmniejszyły się koszty działalności.
"Organicznie (wyłączając Distribev z omawianego okresu w roku 2015) przychody Grupy Kapitałowej Żywiec zmniejszyły się o około 1,9 proc. (w porównaniu do spadku o 23,6 proc., kiedy udział Distribev jest uwzględniony). Organiczny spadek przychodów wynika przede wszystkim z dalszego spadku cen piwa, zwiększonej konkurencji i dalszego umacniania się kanału dyskontów" – czytamy w raporcie.
"W porównaniu do roku 2015 sprzedaż piwa wzrosła 2,1 proc. w ujęciu ilościowym głównie dzięki korzystnej pogodzie na początku sezonu, efektowi Euro 2016 oraz większym dochodom rozporządzalnym konsumentów (niższe bezrobocie, wzrost średniej pensji). W tym samym czasie w ujęciu wartościowym sprzedaż piwa wzrosła tylko o 1,4 proc., co oznacza spadek średniej ceny piwa w tym okresie o 3 grosze na litr. Było to spowodowane przede wszystkim zwiększoną aktywnością promocyjną na rynku, dalszą konsolidacją handlu i wzrostem kanału dyskontów" - napisano w raporcie.
źródło: bankier.pl