Wiadomości

Dino Polska spodziewa się dalszego wzrostu rynku handlu detalicznego oraz segmentu proximity w Polsce

Czwartek, 09 lutego 2017
Zarząd Dino Polska S.A., jednej z najszybciej rozwijających się sieci supermarketów proximity w Polsce spodziewa się w 2017 roku dalszego wzrostu polskiego rynku handlu detalicznego artykułami spożywczymi, w tym segmentu supermarketów proximity. W ostatnich latach Grupa odnotowuje rokrocznie dwucyfrową dynamikę przychodów, co jest efektem wysokiej sprzedaży zarówno w istniejącej sieci sklepów (tzw. like for like) jak i w nowo otwartych punktach.
Na wyniki sprzedaży sieci Dino w ostatnich latach pozytywny wpływ miały: dynamiczny wzrost liczby sklepów, rozwój sprzedaży w istniejących sklepach, sprzyjająca sytuacja makroekonomiczna w Polsce wspierająca wzrost wydatków na konsumpcję oraz konsekwentna realizacja strategii sieci Dino rozwijającej się na perspektywicznym rynku supermarketów proximity.

W 2016 roku sieć powiększyła się o 117 placówek i na dzień 31 grudnia 2016 liczyła łącznie 628 sklepów.

Zarząd Dino Polska S.A. wśród najważniejszych trendów konsumenckich mających przełożenie na zachowania klientów w Polsce na rynku handlu detalicznego artykułami spożywczymi, w tym supermarketów proximity, wymienia przede wszystkim: szybki tryb życia, nowy model rodziny (w tym przede wszystkim wzrastającą liczbę jednoosobowych gospodarstw domowych oraz rosnącą aktywność zawodową kobiet), rozwój regionalny wspierany przez fundusze unijne i zbliżanie się oczekiwań klientów z mniejszych miast do preferencji zakupowych klientów z miast dużych.

Obserwowany wzrost polskiego rynku handlu detalicznego artykułami spożywczymi to efekt sprzyjającej sytuacji makroekonomicznej, rosnącego dochodu rozporządzalnego i tym samym wzrostu wydatków na konsumpcję. Rządowy program 500+, spadający poziom bezrobocia oraz regularny wzrost płacy minimalnej wspierają konsumpcję indywidualną w Polsce. Jest to szczególnie odczuwalne w mniejszych miejscowościach, w których zlokalizowane są sklepy Dino. Spółka odnotowuje rosnącą liczbę klientów wydających więcej na zakupy w naszych sklepach, a dodatkowo od końca 2016 r. dynamika cen konsumpcyjnych wpływa na wzrost przychodów ze sprzedaży like for like.

Spodziewamy się utrzymania pozytywnych trendów makroekonomicznych w 2017 roku. Rosnąca inflacja, wzrost płacy minimalnej od stycznia bieżącego roku oraz kontynuacja programu 500+ powinny mieć pozytywny wpływ na rynek handlu detalicznego artykułami spożywczymi.

Działamy na perspektywicznym rynku supermarketów proximity, który wg prognoz rynkowych w latach 2015-2020 będzie najszybciej rozwijającym się segmentem handlu detalicznego artykułami spożywczymi w Polsce pod względem średniorocznego wzrostu liczby sklepów.

Szybki tryb życia, związany z coraz dłuższym czasem pracy, jest ważnym czynnikiem kształtującym nawyki zakupowe. Nasi klienci chcą kupować produkty spożywcze w bliskich, dogodnych dla nich lokalizacjach, nawet kilka razy w tygodniu. Jednocześnie rośnie świadomość zdrowotna i zakupowa, co dodatkowo ma wpływ na duże zainteresowanie produktami świeżymi oraz lokalnymi, postrzeganymi jako zdrowsze. Na zmieniające się preferencje konsumentów odpowiada segment supermarketów proximity, łącząc dogodną dla klienta lokalizację z szerokim asortymentem produktów oraz ich wysoką jakością. Dzięki skali działalności, jaką osiągnęła sieć Dino, jesteśmy również w stanie zaoferować naszym klientom atrakcyjne ceny, konkurencyjne wobec największych sieci dyskontowych. Stosunkowo niewielka powierzchnia sklepów z segmentu supermarketów proximity – w porównaniu do dużych supermarketów – dodatkowo sprzyja łatwym i szybkim zakupom. Supermarkety proximity, dostosowując się do nowego modelu rodziny, przyciągają także szeroką ofertą produktów gotowych lub częściowo przygotowanych.

Segment proximity ze względu na sprzyjające trendy konsumenckie, odpowiednią powierzchnię sklepową i logistykę ma duży potencjał rozwoju regionalnego, szczególnie w mniejszych miastach, których mieszkańcy chcą dostępu do nowoczesnych formatów handlowych i podobnych doświadczeń zakupowych jak w miastach dużych
- mówi Szymon Piduch, Prezes Zarządu Dino Polska S.A.

Według Raportu Roland Berger, sieci supermarketów proximity rozwijały się szybciej (8,1% rocznie w latach 2010-2015) niż duże supermarkety, ponieważ ich sklepy są zlokalizowane bliżej obszarów mieszkalnych i mniejszych miejscowości, a ich oferta produktowa jest wystarczająco zróżnicowana i obejmuje również świeże produkty.


tagi: Dino Polska S.A. , sprzedaż , wzrost , rynek handlu detalicznego artykułami spożywczymi ,