To już 25 lat odkąd na sklepowych półkach królują bakalie HELIO. Ćwierćwieczne success story polskiego producenta od początku związane jest z Leszkiem Wąsowiczem – założycielem, głównym właścicielem i Prezesem Spółki HELIO S.A.
Od small biznesu do potentata rynku bakalii
Historia firmy rozpoczyna się we wczesnych latach 90 XX wieku. Kiedy polska gospodarka była w początkowym okresie transformacji, dwaj przedsiębiorczy przyjaciele postanowili zrealizować swoje marzenia i wizję biznesu, zakładając firmę o nazwie „BONA” S.C.
Pierwsza siedziba firmy mieściła się w prywatnym mieszkaniu i to na III piętrze, gdzie dwudziestoletni koledzy - Leszek Wąsowicz ze swoim partnerem biznesowym własnoręcznie pakowali bakalie. Nikt z nich wówczas nie przypuszczał, że za 25 lat firma będzie znanym na całym świecie polskim importerem bakalii, dysponującym nowoczesnym i jednym z największych zakładów produkcyjnych w Europie. Zresztą nie było wówczas czasu na myślenie o tak dalekich perspektywach. Trzeba było zapanować nad bieżącym dynamicznym rozwojem. Szansa była olbrzymia, ale i zagrożeń nie brakowało. Od samego początku działalność finansowana była bowiem z prywatnych pieniędzy, bez wsparcia od zewnętrznych inwestorów. Dzięki determinacji, wierze we własne siły i wyczuciu rynku podjęte ryzyko biznesowe opłaciło się, a rozwój firmy było widać z dnia na dzień.
Jakość, innowacyjność, modelowy rozwój organizacji
Już rok po rozpoczęciu działalności siedziba firmy została przeniesiona do wynajętego lokalu na warszawskiej Sadybie, zaś firma zmieniła nazwę na „PH BONA” Leszek Wąsowicz. Dzięki pozytywnemu przyjęciu na rynku, Spółka wkrótce zatrudniła pierwszych stałych pracowników oraz kupiła pierwszy automat paczkujący.
W kolejnych latach następował dalszy dynamiczny rozwój przedsiębiorstwa. Wraz ze wzrostem skali działalności zatrudniani byli kolejni pracownicy, infrastruktura produkcyjna powiększała się o kolejne nowoczesne maszyny, zaś wynajmowane lokalizacje zmieniane były na coraz większe. W 2000 roku Spółkę stać było już na zakup własnego gruntu pod Warszawą na budowę zakładu produkcyjnego.
Na dziesięciolecie działalności firma zatrudniała ponad 60 osób, dysponowała dwoma zakładami produkcyjnymi o łącznej powierzchni 2.500 m2 oraz biurem w Wyględach. Dzięki wizji i kreatywności zarządzających oraz pracy wysokiej klasy technologów, skonstruowana została innowacyjna linia do produkcji masy makowej, która okazała się być świątecznym bestsellerem XXI wieku. Firma Leszka Wąsowicza stała się pionierem kategorii mas makowych oraz jednym z czołowych graczy na rynku bakalii. Small biznes przekształcił się w średniej wielkości przedsiębiorstwo produkcyjne. Za modelowym rozwojem przedsiębiorstwa podążał również status prawny organizacji. Firma stała się spółką z o.o.
Kolejne lata to ciągły, dynamiczny rozwój. Przedsiębiorstwo biło kolejne sprzedażowe rekordy, a jednocześnie rozbudowało zakład i asortyment. Aby zapanować nad jakością produkcji, do której od początku najwyższa przywiązywano najwyższą wagę, firma jako pierwsza w branży bakaliowej otrzymała innowacyjny, jak na owe czasy, certyfikat HACCP. Wkrótce praca nad zachowaniem najwyższej jakości i ciągłym doskonaleniem produktów została doceniona także pierwszą na rynku prestiżową nagrodą, tj. Złotym Laurem Konsumenta.
Złota dekada HELIO
Kamieniem milowym w rozwoju przedsiębiorstwa była zmiana nazwy i formy prawnej firmy na HELIO S.A. Zmiana ta podyktowana była szerokimi planami marketingowymi związanymi z marką HELIO oraz pracami zmierzającymi do wejścia spółki na giełdę. 16 kwietnia 2007 nastąpiło inauguracyjne notowanie papierów wartościowych Spółki na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Kapitał pozyskany z GPW pozwalał na dalszy dynamiczny wzrost sprzedaży, a także niezbędne inwestycje. Brak możliwości dalszej rozbudowy w dotychczasowych lokalizacjach podcinał bowiem potencjał HELIO.
Wkrótce Spółka kupiła nieruchomość w okolicach Sochaczewa (Gm. Brochów), na której rozpoczęto największą inwestycję w historii przedsiębiorstwa, tj. budowę nowoczesnego i kompleksowego zakładu produkcyjnego z szerokim zapleczem magazynowym. Ponad 70 tys. metrów kwadratowych działki pozwalało pomyślnie spoglądać w przyszłość, bowiem eliminowało najbardziej uciążliwe dla Spółki bariery wzrostu. Powierzchnia użytkowa zakładu sprawiła, że do tej pory jest on jednym z największych tego typu obiektów w branży bakaliowej w Europie. Co jednak najważniejsze i strategiczne dla dalszej działalności HELIO, dzięki zastosowaniu najwyższych standardów jakości i bezpieczeństwa produkcji żywności, nowy zakład otrzymał certyfikat międzynarodowego standardu BRC – Global Standard for Food and Safety.
Kolejne lata to okres prosperity dla Spółki i rekordowych wzrostów. Spółka zaangażowała się w szereg projektów promujących zdrowy tryb życia i żywienia. Potencjał produkcyjny pozwolił zaś na dynamiczny wzrost przychodów ze sprzedaży. Przedsiębiorczość zarządzających doceniona została przez biznesowych ekspertów. Zarządzający Spółką Leszek Wąsowicz uzyskał m.in. nominację BCC w konkursie Lidera Polskiego Biznesu, zaś Justyna Wąsowicz – Wiceprezes Zarządu HELIO S.A. umieszczona została na Liście Najbardziej Przedsiębiorczych Kobiet Zarządzających Firmami w Polsce. Przedsiębiorstwo znalazło się na liście Lokomotyw Polskiej Gospodarki i kilka lat z rzędu uzyskiwało tytuł Gazeli Biznesu. Produkty HELIO nagradzane były zaś kolejnymi licznymi nagrodami trendseterów, konsumentów i branżowych ekspertów.
Dziś HELIO jest znanym na całym świecie polskim importerem bakalii, dysponującym doświadczeniem, renomą, a także nowoczesnym i jednym z największych zakładów w branży w Europie. Mimo 25-lat na rynku Spółka nie ma zadyszki, ani nie straciła zapału do dalszego rozwoju. Firma wciąż inwestuje w nowy sprzęt i technologie, usprawnia procesy, „zdaje” BRC na najwyższym poziomie „A”, pracuje nad nowymi produktami, kampaniami promocyjnymi, wsłuchując się z zapałem w potrzeby rynku. Rynek zaś czuje pozytywną moc HELIO i odpłaca się Jubilatowi kilkudziesięcioprocentową dynamiką wzrostu sprzedaży r/r.