Z rynku FMCG

75% Polaków regularnie kupuje piwo. PGS zwiększy swoją ofertę.

Piątek, 03 lutego 2017
Jak wynika z badań ARC Rynek i Opinia nawet trzy czwarte Polaków regularnie wybiera piwo sięgając po alkohol dla siebie. W roku 2017 prawdziwym hitem mogą być piwa bezalkoholowe oraz niskoalkoholowe, w tym smakowe. Sytuację na rynku piwnym od dłuższego czasu obserwuje Polska Grupa Supermarketów, która w odpowiedzi na oczekiwania klientów zamierza rozszerzyć swoje portfolio marek piwnych.
Nawet co druga złotówka wydawana przez Polaków na alkohol przypada na piwo, wynika z danych firmy badawczej Nielsen. Piwo jest również najważniejszą kategorią napojów, z wartością przekraczającą 15 mld złotych!

- Od zeszłego roku obserwujemy wzrost sprzedaży alkoholi niskoprocentowych w sklepach Polskiej Grupy Supermarketów. Zarówno piwa jak i cydry stają się coraz powszechniejszym wyborem naszych klientów, w szczególności w okresie wiosennym i letnim – twierdzi Przemysław Gaszewski, Dyrektor Handlowy w Polskiej Grupie Supermarketów.

Choć według dostępnych danych produkcja piwa w zeszłym roku wzrosła zaledwie o 0,5%, Polska Grupa Supermarketów odnotowała ponad 15% wzrost sprzedaży piw w stosunku do roku 2015!  Jak zauważają przedstawiciele Grupy, tego typu wzrosty zmusiły firmę do szczegółowego przeanalizowania zachowań konsumenckich.

Analiza danych sprzedażowych potwierdza ogólnopolskie trendy, z których wynika, że najszybciej rosnącą kategorią są piwa smakowe i bezalkoholowe. Polacy coraz częściej sięgają po piwne specjalności, nie będące typowymi lagerami, które w latach 90. zalały polski rynek, jednocześnie usuwając z rynku inne style.

- Konsumenci stale poszukują nowych marek, które sprostałyby ich coraz wyższym oczekiwaniom. W związku z tym planujemy poszerzyć naszą ofertę skierowaną do piwoszy. Od pewnego czasu importujemy zagraniczne marki piwna z wyższego segmentu cenowego. Wprowadziliśmy też polskie marki niszowe – regionalne i rzemieślnicze – informuje P. Gaszewski. Jednocześnie PGS ograniczyła współpracę z jednym z wiodących, międzynarodowych producentów piwa, którego niespójna polityka cenowa, wyraźnie faworyzowała sieci dyskontowe kosztem polskich detalistów i hurtowników.

Chociaż „jasne pełne” wciąż jest najchętniej wybieranym rodzajem, najdynamiczniej rozwijającymi się kategoriami są piwa smakowe oraz te o obniżonej zawartości alkoholu. Pomimo obserwowanych w ostatnich latach spadków kategorii piw mocnych, Grupa - uwzględniając coraz częstsze kierowanie się patriotyzmem konsumenckim - dostrzega szansę wzrostową dla porterów bałtyckich, będących piwnym specjałem Polski. W Polsce coraz ważniejszą rolę odgrywają również mniejsze browary, oferujące wysoką jakość produktu oraz zagraniczne (w szczególności belgijskie, niemieckie i czeskie) marki oferujące bardziej wyrazisty smak.

Z analiz Polskiej Grupy Supermarketów wynika również, że coraz większy odsetek klientów – w szczególności w dużych miastach – gotowy jest zapłacić powyżej 5 złotych za półlitrową butelkę „złotego trunku”.



tagi: Polska Grupa Supermarketów , PGS , piwo , alkohol ,