Celem EIT Food będzie budowanie zrównoważonych łańcuchów dostaw żywności za pośrednictwem innowacyjnych i edukacyjnych inicjatyw. Głównym celem jest stworzenie zaufanego i innowacyjnego ekosystemu żywności, który będzie wspierać konsumentów w ich prawie do zdrowej i bardziej zrównoważonej diety. Inicjatywa EIT Food zwyciężyła ostatnio w ogólnoeuropejskim konkursie Food4Future.
Jako firma członkowska EIT Food, PepsiCo angażuje się w zmianę sposobu, w jakim żywność jest obecnie produkowana, rozprowadzana i konsumowana w Europie. W ciągu najbliższych siedmiu lat, partnerzy EIT Food zainwestują w tę inicjatywę blisko 1 200 milionów euro, natomiast EIT przeznaczy na nią 400 milionów euro.
EIT Food ogłosiło, że utworzy cztery programy innowacji dla konsumentów ukierunkowane na wyzwania społeczne:
- Spersonalizowana zdrowa żywność (FoodConnects Assistant),
- Cyfryzacja systemu żywności (The Web of Food),
- Rozwój łańcucha dostaw napędzany przez konsumenta oraz przyjęcie nowych technologii w rolnictwie, przetwórstwie i sprzedaży detalicznej (Your Fork2Farm),
- Procesy zasobooszczędne zmieniające sektor żywnościowy z obecnego liniowego modelu „produkuj-zużyj-wyrzuć” na model biogospodarki cyrkularnej (Agenda Zero Waste).
Wśród celów tych programów jest udzielenie pomocy do 2030 roku co najmniej 60% konsumentów w Europie, aby osiągnęli zalecane dawki spożycia m.in. owoców i warzyw, produktów pełnoziarnistych i białka, przy jednoczesnym zmniejszeniu spożycia soli, cukru i tłuszczów nasyconych zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) i organów europejskich. Dodatkowo inicjatywa ta ma na celu ograniczenie marnowania żywności o 50% w ciągu 10 lat.
Dr Ellen de Brabander, starszy wiceprezes PepsiCo ds. Badań i Rozwoju w Zakresie Odżywiania, była członkiem zespołu, który stworzył zwycięski projekt EIT Food i pełni funkcję tymczasowego prezesa EIT Food. Dr de Brabander widzi ogromny potencjał w partnerstwie EIT Food: „Angażowanie konsumentów na każdym etapie naszych planów pozwoli nam zbudować system żywnościowy, który odpowiada wszystkim i spełnia zmieniające się potrzeby społeczeństw. Bardzo cieszymy się na współpracę z innymi wizjonerami i liderami, aby urzeczywistnić tę wizję”.
„EIT Foods zrzesza różnorodnych partnerów takich jak PepsiCo, którzy są związani z branżą żywnościową i chcą zwiększyć innowacyjność i przedsiębiorczość w Europie. Podoba nam się to, że EIT Food stawia konsumenta w centrum swoich działań, gdyż będzie miało to kluczowe znaczenie w przeprowadzeniu globalnej rewolucji w zakresie bardziej zrównoważonego, zdrowszego i bezpiecznego żywienia” – powiedział Martin Kern, dyrektor EIT.
„Cele EIT Food są zgodne z niedawno ogłoszoną przez PepsiCo Agendą 2025 w zakresie Zrównoważonego Rozwoju, która koncentruje się na ludziach, środowisku i żywności.
Jesteśmy w pełni zaangażowani w EIT Food i wierzę, że inicjatywa ta odegra kluczową rolę w przekształcaniu sposobu w jaki w Europie uprawia się rośliny oraz produkuje i konsumuje żywność – powiedział dr Mehmood Khan, wiceprezes i dyrektor naukowy PepsiCo.
Agenda 2025 w zakresie Zrównoważonego Rozwoju stanowi kontynuację zaangażowania PepsiCo w ciągu ostatnich 10 lat w działanie zgodnie z filozofią Performance with Purpose, pionierską wizją zainicjowaną w 2006 roku. Jest ona zakorzeniona w przekonaniu, że sukces biznesowy jest nierozerwalnie związany z działaniem w zrównoważony sposób.
Więcej informacji na temat filozofii Performance with Purpose firmy PepsiCo oraz Agendy 2025 w zakresie Zrównoważonego Rozwoju (Produkt, Planeta, Ludzie) można uzyskać na witrynie:
https://www.multivu.com/players/English/7954151-pepsico-performance-with-purpose-sustainability-agenda Więcej informacji na temat inicjatywy EIT Food i jej 50 firm partnerskich jest dostępnych na stronie:
https://eit.europa.eu/eit-community/eit-food