Stephane Tikhomiroff, Dyrektor Generalny Perfetti Van Melle Polska w rozmowie z Moniką Górką.
Rynek produktów impulsowych wciąż rozwija się dynamicznie, ale stoją przed nim także pewne wyzwania. Co jest siłą marek Perfetti Van Melle Polska?
Mentos to wiodąca marka cukierków na polskim rynku, która generuje 16,5% udziałów wartościowych w tej kategorii*. Również w kategorii lizaków liderem jest nasza marka Chupa Chups odpowiadająca za ponad 50% udziałów w kategorii lizaków. To, że konsumenci tak chętnie wybierają produkty Perfetti Van Melle Polska, świadczy o sile naszych marek. Nasze produkty to pionierzy w swoich kategoriach, a świetne wyniki uzyskujemy dzięki stałym innowacjom. Dotyczy to zarówno oferty produktowej, jak również promocji, czy rozwiązań w zakresie reklamy.
W znacznej części Wasze słodycze kierowane są do dzieci. To bardzo wymagający konsumenci. Co przygotowaliście dla nich na okres świąteczny?
Z okazji Świąt Bożego Narodzenia w naszej ofercie pojawiły się „prezenty”. To oferta sztandarowych produktów w atrakcyjnym opakowaniu. Nasze słodycze zostały zapakowane w specjalne prezentowe kartoniki. Konsumenci znajdą w nich swoje ulubione smaki. Atrakcyjne ekspozycje, których wygląd i kolorystyka nawiązują do Świąt Bożego Narodzenia, pomagają w prezentacji produktów w sklepach.
Które grupy asortymentowe firma będzie szczególnie rozwijać w 2017 roku? W których możemy spodziewać się największych innowacji?
Rolki Mentos to nasz najbardziej znany produkt. Po ogromnym sukcesie nowej linii Mentos Choco, również na 2017 rok przygotowaliśmy innowacyjne nowości, które na pewno będą dla naszych konsumentów atrakcyjną niespodzianką.
Także linia lizaków Chupa Chups powiększy się o produkty skierowane do starszej grupy wiekowej niż nasza obecna grupa docelowa. Nowa linia produktów to lizaki 3D – dzięki unikalnej technologii na każdym lizaku zostały wytłoczone emotikony. „Do You Love Me” – bo tak nazywa się nowa linia produktowa, daje konsumentom możliwość wspaniałej zabawy.
Rozszerzamy również portfolio produktów Perfetti Van Melle Polska o marki znane z innych rynków. Jednym z nich jest znana na świecie marka Fisherman’s Friend – pudrowe cukierki odświeżające o różnych smakach, takich jak np. miętowy czy cytrynowy.
Wprowadzamy również na polski rynek bardzo znaną we Francji markę „Petit Ourson”. Nowy produkt w kształcie misia to puszysta pianka oblana czekoladą – bardzo popularny wśród francuskich dzieci. Wspaniały smak i atrakcyjny kształt spowoduje, że pokochają ten produkt również najmłodsi Polacy.
W naszej ofercie na przyszły rok znajdą się także produkty belgijskiej firmy „The Belgian”. Firma ta specjalizuje się w wysokiej jakości czekoladach i bombonierkach, które mogą być wspaniałym prezentem na specjalne okazje, takie np. jak Walentynki czy Dzień Matki.
Obecność słodyczy Perfetti Van Melle Polska w sklepach spożywczych i tych dużych i tych małych jest bardzo widoczna. Dla detalistów to bardzo istotna kwestia. Czy przygotowujecie dla handlu tradycyjnego udoskonalenia strefy kasy?
Z uwagi na to, że duża część naszej oferty to produkty impulsowe, mamy bardzo bogate doświadczenie w zakresie projektów pozwalających na zmaksymalizowanie sprzedaży ze strefy przykasowej. Systematycznie również poszukujemy nowych rozwiązań, aby odpowiadać na potrzeby naszych klientów oraz zmieniającego się rynku. Projekty te dotyczą rozwiązań ekspozycji permanentnych, ale często przygotowujemy rozwiązania dla konkretnych typów sklepów lub sieci. Wśród naszej oferty można znaleźć również dużo produktów „ready to sale” minimalizujących czas potrzebny do ich wyeksponowania.
Koniec roku to dobry czas na wszelkie podsumowania i refleksje. Jaki był to okres dla Perfetti Van Melle na polskim rynku? Proszę opowiedzieć o największych wyzwaniach i sukcesach.
Po niesamowitym sukcesie Mentos Choco, z satysfakcją odnotowaliśmy fakt, że w tym roku również ta marka osiągnęła bardzo dobry wynik – sprzedaż na poziomie 500 ton w ciągu roku. Zaproponowanie Mentosa z czekoladą to odpowiedź na różne potrzeby konsumentów. W naszej ofercie każdy może znaleźć swój ulubiony smak: miętowy, owocowy czy czekoladowy. W lecie wprowadziliśmy na rynek kolejną nowość: Mentos Hazelnut. W Polsce połączenie smaków czekoladowego i orzechowego jest niezwykle popularne, więc możemy spodziewać się bardzo dobrych wyników sprzedaży.
W ostatnim kwartale na rynku jest obecna promocja konsumencka „Los Mentos”, dająca możliwość wygrania atrakcyjnych nagród. Wynik 300 000 zarejestrowanych kuponów świadczy o dużym zainteresowaniu i przekłada się na rezultaty sprzedaży.
Generalnie jesteśmy bardzo zadowoleni z wyników ostatniego roku i chociaż nie należał on do łatwych, jesteśmy pewni, że zrealizujemy nasze założenia. Działamy na trudnym rynku, na wiele czynników nie mamy wpływu, takich jak kurs złotego do euro lub np. wzrastające ceny cukru, ale szukamy jak najbardziej optymalnych rozwiązań, aby znaleźć wyjście z trudnej sytuacji.
Słodycze są dla dzieci w każdym wieku. Pana ulubione to…
Mentos Powermints to super odświeżający, bardzo funkcjonalny produkt. Daje natychmiastowy efekt świeżości, nie potrzeba dużo czasu, aby poczuć się wspaniale „odświeżonym”.
Dziękuję za rozmowę.