Wiadomości

ZPC Bałtyk, producent słodyczy rozpoczął wdrożenie systemu Business Intelligence (BI).

Poniedziałek, 12 stycznia 2009
ZPC Bałtyk producent słodyczy rozpoczął wdrożenie systemu Business Intelligence (BI). Wdrożenie kończy rozpoczęty w 2007 roku proces kompleksowej informatyzacji zakładów cukierniczych. Celem wdrożenia BI jest uzyskanie pełnej informacji o rentowności produktów, rynków i klientów. Projekt realizowany jest przez spółkę Macrologic S.A.ZPC Bałtyk zatrudniają blisko 200 osób a ich obroty roczne przekraczają 60 mln zł.

Droga do posługiwania się zaawansowanymi analizami zarządczymi ZPC Bałtyk rozpoczęły w 2005, kiedy fabrykę w przed likwidacją uratował opór jej załogi. Długotrwałym strajkiem wymusiła ona od zagranicznego inwestora zgodę na wykupienie firmy przez pracowników, a potem przez krajowego inwestora strategicznego - przedsiębiorstwo Bomilla z Włocławka. W 2007 roku zapadła decyzja o rozpoczęciu kompleksowej informatyzacji przedsiębiorstwa. Aby utrzymać dobrą pozycję i jakość produktów ZPC postawił na zarządzanie, aby zapewnić ciągły rozwój współpracy z partnerami handlowymi oraz dotrzymywać kroku oczekiwaniom konsumentów poprzez dostarczenie wysokiej jakości produktu.


 
Z tego powodu rozpoczęto budowę zarządzania organizacją w oparciu o system ERP a w 2008 zdecydowano o wdrożeniu BI. Wdrożenie ERP pozwoliło sprawniej zarządzać wszystkimi strategicznymi obszarami. Nie dawał jednak odpowiedzi na zasadnicze pytania, co jest najbardziej opłacalne i co należałoby zmienić, aby podnieść rentowność. Dotychczas ten najważniejszy parametr biznesowy liczony była według rachunku kosztów pełnych, co uniemożliwiało dokładna analizę poszczególnych linii produktowych i kanałów sprzedaży. Aby usprawnić obszar informacji zarządczej w ZPC Bałtyk przeprowadzono audyt a na jego podstawie przygotowano projekt rachunkowości zarządczej i wybrano system informatyczny spinający proces generowania informacji zarządczych
"W XXI wieku już nie potrzeba umiejętności "profesora" granego przez Mieczysława Czechowicza w filmie pt. "Poszukiwany- poszukiwana", aby badać" zawartość cukru w cukrze". Skład, jakość, i rentowność  (popularność) produktu ocenić może na podstawie właściwie zebranych danych o produkcji i sprzedaży wyspecjalizowany system IT."- mówi Szymczak Maciej szef projektu kontrolingowego w ZPC Bałtyk.

 


Do wdrożenie wybrany został system Xpertis Kontroling. Nowe narzędzia dają ZPC Bałtyki możliwość weryfikacji portfolio produktów na podstawie rzetelnych danych i kierować środki marketingowe na najbardziej efektywne produkty i kanały dystrybucji. Taka analiza daje możliwość właściwego tworzenia różnych scenariuszy budżetowych i kontroli ich wykonania
"Bardzo wartościową funkcjonalnością z punktu działań operacyjnych ZPC jest możliwość stosowania analizy planowanego wyniku i porównania z wartościami rzeczywistymi. Znacznie bezpieczniej sprawdzić na etapie planowania, jak może kształtować się opłacalność produkcji niż rozpoznawać rynek bojem"- mówi Szymczak Maciej.

tagi: ZPC Bałtyk ,