Produkty z kategorii chemii gospodarczej odnotowują w sklepach duże wzrosty związane z okresem przedświątecznym. Jak zgodnie przyznają detaliści – pranie i zmywanie to, obok sprzątania, jedne z najczęściej wykonywanych przed i po świętach – obowiązków domowych.
Jak zmywamy i pierzemy? W obu przypadkach chyba każdy z nas wybierze pomoc urządzenia mechanicznego. Warto jednak podkreślić, że w każdym domu mimo obecności pralki czy zmywarki – znajdują się detergenty do prania ręcznego czy płyny do mycia naczyń. Obie kategorie wzajemnie się uzupełniają. A co na to detaliści?
Klienci lubią innowacje
W okresie przedświątecznym w radomskiej Stokrotce, podobnie jak w innych placówkach handlowych widać większe zapotrzebowanie na produkty do zmywania czy środki piorące.
Jak przyznaje Izabela Zielińska, Zastępca Kierownika w Stokrotce, w obu kategoriach w sprzedaży prym wiodą znane marki, które są w dobrej promocyjnej cenie.
Jeżeli chodzi o płyny do mycia naczyń z półek najszybciej znikają Pur, Fairy, Ludwik oraz marki własne Stokrotki jak Delito czy Castis. W obrębie tych marek powodzeniem cieszą się oczywiście wszelkiego rodzaju nowości – innowacyjne formuły, zapachy czy limitowane edycje. „Oczywiście sprzedawane pojemności – zależne są od promocji gazetkowej oraz okresu sprzedaży. Przed świętami prym wiodą duże ekonomiczne opakowania, na co dzień jeżeli są w dobrej cenie – również. Zauważam też pewną prawidłowość – jeżeli w gospodarstwie domowym jest zmywarka, płyny do naczyń i tak są kupowane. Ale wówczas te małe opakowania” – dodaje pani Izabela.
Klienci sklepu Stokrotka coraz częściej kupują produkty do zmywarek, co potwierdza tezę, że w większości polskich domów znajduje się zmywarka. Dlatego też w sklepach na półkach znajdują się produkty do zmywarek – sól, płyn nabłyszczający, proszek, tabletki, kapsułki, odświeżacze. Wśród marek, które dobrze sprzedają się w radomskiej Stokrotce, pani Zielińska wymienia: Somat, Fairy, Ludwik, Castis.
Zmieniające się trendy w zmywaniu – korzystanie ze zmywarek, używanie kapsułek posiadających wiele funkcji – idą w parze z trendami związanymi z rozwojem środków piorących. Chociaż wciąż wybieramy klasycznie – proszki do prania, to coraz chętniej klienci wkładają do koszyka zakupowego innowacyjne kapsułki. Jak to jest w Stokrotce? „Pierzemy tradycyjnie, klienci wolą proszki do prania, aczkolwiek z roku na rok obserwujemy coraz większą tendencję do wypróbowania nowości rynkowych, zwłaszcza tych, które są intensywnie reklamowane. Wśród najlepiej rotujących marek proszków do prania w naszym sklepie znajdują się Vizir 300 g, Persil 3 kg, E 4,5 kg. Wśród kapsułek – Surf 32 szt., Persil 32 szt., natomiast w kategorii płynów do prania – Softella 2 l, a płynów do płukania – Lenor 1,9 l. Z produktów specjalistycznych – do usuwania plam czy wybielania – niezastąpione od lat są – Ace i Vanish” – dodaje pani Izabela.
Szybkie zakupy – małe pojemności
Inaczej wygląda sprzedaż produktów do zmywania czy prania w małych osiedlowych sklepach. W takich placówkach najlepszą sprzedażą charakteryzują się małe pojemności środków do zmywania czy prania. Powodzeniem cieszą się znane marki, ale także te mniej popularne – w niższych cenach.
Wśród proszków do prania w sklepie pani Anny prym w sprzedaży wiedzie Vizir w małym opakowaniu, w wersji do koloru. Dobrze rotują także marki takie jak E, Persil, Ariel, Dosia, Clever, Bryza.
„Zainteresowaniem klientów cieszą się także specjalistyczne proszki do prania, przede wszystkim te do odzieży dziecięcej, hipoalergiczne. W tej kategorii najlepiej sprzedaje się Dzidziuś, na drugim miejscu Biały Jeleń, na trzecim Jelp” – mówi pani Anna.
Jeżeli chodzi o płyny do prania – wśród tych które sprzedają się najlepiej, właścicielka wymienia Perwoll, Woolite Perła, Vizir, Booster oraz Wirek. Na dalszej pozycji znajduje się marka FF czy Komfort.
W czym jeszcze pierzemy? Oprócz tradycyjnych proszków oraz płynów do prania, klienci sklepu, mogą wybierać wśród innowacyjnych kapsułek. I tutaj jak przyznaje pani Smolaga – niezastąpione są marki Persil, Vizir oraz Perlux. „O markę Perlux klienci szczególnie pytali, ponieważ zwrócili uwagę na reklamę w telewizji czy prasie” – dodaje. W kategorii płynów do płukania najlepszą sprzedażą w sklepie pani Anny charakteryzują się K, E, Lenor, Dzidziuś, Cocolino, Biały Jeleń.
W standardowej ofercie sklepu znajdują się także produkty do usuwania trudnych plam, wybielacze, odplamiacze, chusteczki wyłapujące kolor, krochmal.
„Krochmal – tylko Ługa, środek odplamiający – Vanish, wybielacz – Ace lub Bielinka. To najlepiej rotujące produkty w swoich kategoriach. Oczywiście na półce są też innowacje jak Odplamiacz w kulce Roll on Dr Beckmann, Mydełko odplamiające Dr Reiner – taki asortyment zamawiam na życzenie klienta – opowiada detalistka.
Zarówno w przypadku prania czy zmywania w polskich domach wykorzystywane są urządzenia mechaniczne. Dlatego też rynek zdominowany jest przez środki służące do tego typu urządzeń. Jednak każdy z nas ma swoją ulubioną jedwabną bluzkę, której za żadne skarby nie wrzuci do pralki. Podobnie w wielu domach znajdują się delikatne porcelanowe zastawy, których nie upierzemy w zmywarce. Dlatego też płyny do mycia naczyń czy płyny do prania ręcznego mają swoje niezastąpione miejsce na sklepowej półce. Jak zgodnie przyznają detaliści – tradycja i innowacje idą w parze w tych kategoriach produktowych.
Monika Górka