Kategorie produktów

Dla zabieganych

Środa, 16 listopada 2016 Autor: Joanna Kowalska, HURT & DETAL Nr 11/129. Listopad 2016
Produkty mrożone: zupy, warzywa, pierogi, pizze, pyzy, mięsa i całe obiady, dania gotowe w słoikach czy w proszku – to podstawowy asortyment dla zabieganych konsumentów. Sprawdzamy co oferują w tym segmencie producenci, a co najlepiej rotuje w sklepach.
Produkty z kategorii tzw. dań gotowych są segmentem zawierającym różne rodzaje posiłków. Od mrożonych, sezonowych warzyw i owoców, przez liczne wyroby garmażeryjne, po gotowe zestawy obiadowe.

Na rynku

Jesienią i zimą zdecydowanie zwiększa się oferta produktów mrożonych oferowanych przez sklepy małoformatowe do 300 mkw. Spowodowane jest to m.in. tym, że w tym czasie zmniejsza się oferta lodów, a klienci poszukują produktów, które przypominają lato – sezonowych owoców i warzyw. Od listopada do marca stopniowo wzrasta liczba wariantów dostępnych na jedną placówkę. Z danych Centrum Monitorowania Rynku wynika, że najwięcej jest ich w styczniu i lutym, kiedy w jednym sklepie klient może wybierać średnio spośród ok. 20 różnych produktów.

Wśród dań mrożonych największe udziały wartościowe w sprzedaży ma Dr. Oetker i Hortex. Dalej plasują się Iglotex, Frosta, Jawo, Nordis i Hortino. Jak podaje CMR, od stycznia do końca września tego roku wśród marek najlepiej rotowały Hortex i Dr. Oetker Guseppe osiągając wyniki na poziomie odpowiednio ok. 29 i 18%. Dalej znalazły się Frosta, Proste Historie, Jawo, Dr. Oetker Rigga, Nordis, Poltino, Swiss Pol i Iglotex.

Liczba dostępnych wariantów dań gotowych w słoikach jest stabilna i w ciągu całego roku utrzymuje się na poziomie ok. 7-8 na jeden sklep do 300 mkw.  – podaje CMR. W przypadku tego segmentu największe udziały wartościowe w sprzedaży wśród producentów ma Heinz. Z analiz Centrum Monitorowania Rynku wynika, że w czasie od stycznia do końca września tego roku miał on ok. 36%. Dalej znalazł się Pamapol, Graal, Maspex, Międzychód, Bakalland i Stoczek. Najbardziej dochodowymi markami w ubiegłym roku były z kolei Pudliszki, Pamapol, Tess, Łowicz, Międzychód, Zagłoba i Stoczek.

Okiem detalisty

Jak opowiadają detaliści, produkty mrożone cieszą się powodzeniem przez cały rok. Jednak szczególnym zainteresowaniem cieszą się w okresie jesienno-zimowym, kiedy brakuje świeżych warzyw i owoców, a dni stają się krótsze i wiele osób chce zaoszczędzić czas wybierając produkty, które zdecydowanie przyspieszają proces przygotowania posiłku.

Właśnie w okresie, kiedy na zewnątrz robi się chłodniej, produkty z zamrażarek w radomskich Delikatesach Centrum rotują bardzo dobrze. „Szczególnym uznaniem klientów cieszą się zupy Hortex. Lato się skończyło, więc konsumenci szukają smaków, które im przypominają wakacje. Bardzo dobrze sprzedaje się zupa jarzynowa, kalafiorowa czy ogórkowa” – wylicza Aneta Kopeć, zastępca kierownika w radomskiej placówce. Dobrze sprzedają się również zupy krem oferowane przez Poltino, a szczególnie pomidorowy z bazylią i groszkowy z tymiankiem. Obowiązkową pozycją są też flaki, m.in.  dostępne pod marką Abel.

Jak wskazuje pani Aneta – poszukiwane są również mrożone owoce. Najczęściej wybierana jest truskawka i wiśnia, ale klienci pytają też o jagody czy maliny.

Jak się okazuje, nie tylko zabiegane osoby sięgają po słoiczki i mrożonki. Coraz częściej wybierają je osoby starsze, a także rodziny, które doceniły nie tylko smak, ale też dobry skład takich produktów. Jak zaznacza Aneta Kopeć, wielu klientów odwiedzających sklep zwraca uwagę na cenę, więc rotacja wzrasta w czasie, gdy dany produkt jest w promocji.

„Mrożony” obiad

W zamrażarkach polskich sklepów pojawiają się też często gotowe kawałki mięsa. Klienci bardzo chętnie po nie sięgają, ponieważ dzięki temu mogą przygotować posiłek z ciekawie przyprawionym np. kurczakiem, oszczędzając czas nie tylko na przygotowaniu, ale też na wymyśleniu nowej formy podania mięsa. W tej kategorii swoją ofertą zaskakuje m.in. SuperDrob, producent meksykańskich SuperRoladek z kurczaka, które w radomskich delikatesach sprzedają się bardzo dobrze.

„Z dań mrożonych dobrze sprzedają sie też pyzy czy pierogi” – dodaje zastępca kierownika radomskich Delikatesów Centrum. Najczęściej wybierane są mrożonki Iglotex z serii Proste Historie czy Anita. Klienci mogą tu wybierać m.in. spośród pierogów ruskich, z mięsem, kapustą i grzybami czy serem. Oferta obejmuje też kartacze z mięsem czy pyzy oraz kopytka i kluski śląskie. Klienci preferujący mrożonki na słodko  mogą natomiast wybierać spośród knedli i pierogów z owocami.

W ofercie sklepu znajdują się też mrożone ryby – gotowe do odgrzania i podania od razu na stół. Tu największą ofertę można znaleźć pośród produktów Frosty. Często wybieranymi produktami są Paluszki czy Ryba z pieca w różnego rodzaju sosach.

Pizza i frytki to również asortyment poszukiwany przez klientów. W tym przypadku jednak decydują się na nie osoby młodsze. Ulubionymi produktami są w tym przypadku mrożonki oferowane przez Dr. Oetkera, Iglotex, McCain i Aviko.

Przez cały rok

W podwarszawskiej Nowej Iwicznej, w Delikatesach Anemar należących do Małgorzaty Borkowskiej, mrożone dania gotowe rotują bardzo dobrze przez cały rok. Jednak jak zaznacza właścicielka – najlepsza sprzedaż trwa od września do marca. Poszukiwane są przede wszystkim warzywa i owoce. Głównie pod marką Hortex.

„Klienci często szukają też zup i makaronów na patelnię. Porównywalnie sprzedają się wszystkie dostępne u nas smaki. Z zup dobrze rotuje np. kalafiorowa czy ogórkowa. Klienci szukają różnorodności i nie zawsze decydują się na ten sam produkt” – zaznacza pani Małgorzata. Dodaje też, że takie produkty kupuje tutaj klient w każdym wieku. Jej zdaniem wynika to z faktu, że danie przygotowane z mrożonki jest szybkie i jednocześnie smaczne.

Słoiki

Łowicz i Pudliszki to marki najczęściej wybierane w Nowej Iwicznej w kategorii dań gotowych oferowanych w szklanych słoikach. Oprócz tego dostępne są też słoiki Międzychód, Kuchnia Staropolska, Pamapol czy Dania Kachny. Na półce klienci znajdą nie tylko flaki, ale też gulasz, grochówkę, bigos, gołąbki, strogonowa, fasolkę, pulpety czy klopsiki.

Dania rybne to też kategoria, która rotuje bardzo dobrze w Starej Iwicznej. W segmencie poświęconym tym produktom znajdziemy ofertę m.in. od Graala i Lisnera.

„W tej kategorii, czyli dań gotowych, czy to mrożonych czy dostępnych w słoikach, wielu klientów często pyta o nowości. To istotne, by mieć wtedy na półce takie produkty, ponieważ konsument potrzebuje dużego wyboru” – opowiada Małgorzata Borkowska.

Zabiegany konsument jest bardzo podatny na nowości i produkty, które są w stanie ułatwić mu przygotowanie smacznego posiłku. Producenci zatem zaskakują nowymi pomysłami poprzez dodawanie do swojej oferty nowych smaków, dań czy form podania posiłków. Detalista z kolei musi pamiętać, że klient, który nie znajdzie w jego placówce konkretnych produktów – pójdzie po nie do konkurencji.

Joanna Kowalska


tagi: produkty , konsument , sprzedaż ,