„Ogólnie rzecz biorąc, osiągnięty wynik EBITDA w wysokości 137,15 mln PLN spełnił nasze oczekiwania „, mówi o sytuacji gospodarczej spółki Daniel Buryš, Dyrektor Finansowy Grupy Kofola.” Przypuszczamy, że wynik za cały rok będzie w okolicach poziomu ubiegłego roku, co oznacza 40, 7 mln EUR z możliwym odchyleniem 5 %”. Jest to jeden z powodów, dla których Kofola zamierza wypłacić dywidendę w wysokości 156 milionów CZK dla inwestorów. „Wzrost i stabilne przychody z tytułu dywidend to jest to, co chcemy prezentować naszym inwestorom teraz i w przyszłości „, dodaje pan Daniel Buryš.
W Czechach i na Słowacji, pomimo przeciętnego lata, które nie przyniosło takiej ilości tropikalnych dni jak ostatnio, Grupa zwiększyła sprzedaż o 5 %. Wzrost został osiągnięty dzięki flagowej marce czyli marce Kofola, a także dzięki marce Rauch. Znaczący pozytywny wpływ na sprzedaż ma również marka Vinea, która porównując do ubiegłego roku wzrosła o 9 %. UGO nadal jest najszybciej rozwijającą się marką w portfelu, z wzrostem o 60% sprzedaży śródrocznej. Do tej pory możemy poszczycić się siecią 70 fresh barów, przy czym w przyszłym roku planowany jest rozwój sieci poprzez franchising.
W Polsce, Kofola jest obecnie najbardziej aktywna w okresie ostatnich lat. „Polski rynek nadal jest dość rozdrobniony. Ilość podmiotów konkurencyjnych powoduje ogromne parcie na marże. Wrażliwość konsumenta na ceny i wysokie wymagania dotyczące jakości stoją w dużym kontraście do tego do czego jesteśmy przyzwyczajeni w innych rynkach „, mówi o aktualnej sytuacji na polskim rynku Jiří Vlasák, Dyrektor Generalny HOOP Polska dodając:” W zmianach, przez które przechodzi rynek jednoznacznie dostrzegamy korzyści. Jednak cały proces przekształcenia spółki niesie ze sobą znaczne koszty restrukturyzacji, w postaci czy to inwestycji związanych z koncentracją produkcji, czy też jako utrata części wolumenu produkcji spowodowana zmianą polityki cenowej z naciskiem na wyższą marżę na kluczowych produktach lub przygotowanie kampanii marketingowej dla marki Hoop Cola na koniec roku. ”
Oprócz ograniczania kosztów i optymalizacji marży w Polsce, w tym roku Kofola zainwestowała w poprawę asortymentu produktów oraz we wsparcie marketingowe. Inne zmiany zgodnie z nowo ustaloną strategią będą kontynuowane również w 2017 roku.
Kofola dobrze radziła sobie w regionie Adriatyku, gdzie śródroczna sprzedaż wzrosła o 12,4 %. Ponadto we wrześniu Kofola zawarła umowę na zakup spółki Studenac, producenta wód mineralnych, które mają bogatą historię, a także silną emocjonalną relację marki z konsumentami. To są wartości, które od lat z sukcesem pracują dla Kofoli. Ta akwizycja powinna zostać zamknięta do końca roku.
* wartości wynikowe oczyszczone o zdarzenia jednorazowe
** wartości wynikowe oczyszczone o zdarzenia jednorazowe i przeliczone według kursu średniego walut za okres 9 miesięcy kończący się 30.9.2016
źródło: hoop.pl