„W trzecim kwartale sfinalizowaliśmy również nabycie firmy Sun Products i zabezpieczyliśmy dla niej korzystne warunki finansowania. Jest to druga pod względem wielkości transakcja w historii firmy. Dzięki niej Henkel zajmie pozycję numer dwa na amerykańskim rynku środków piorących i powiększy swoje portfolio produktów o szereg atrakcyjnych marek o ugruntowanej pozycji rynkowej. Jesteśmy dumni i szczęśliwi, że do zespołu Henkla dołączą pracownicy Sun Products. Teraz nasze wysiłki koncentrujemy na pełnej integracji nowo nabytej spółki z sektorem środków piorących i czystości Henkla w Ameryce Północnej.”
Komentując bieżący rok obrotowy, Hans Van Bylen powiedział „Spodziewamy się, że sytuacja na rynkach pozostanie trudna i niepewna. Chcemy nadal w pełni wykorzystywać nasze silne marki, pozycję lidera i potencjał innowacyjności, dążąc do realizacji postawionych sobie ambitnych celów.”
Podtrzymanie prognozy wyników na 2016 r.Henkel potwierdza prognozę wyników na bieżący rok obrotowy. „W całym roku obrotowym 2016, przewidujemy wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym od 2% do 4%. Spodziewamy się również, że skorygowana marża EBIT wzrośnie do ponad 16,5%, natomiast skorygowany zysk na akcję uprzywilejowaną będzie wyższy o ok. 8%–11%” − powiedział Hans Van Bylen.
Przychody ze sprzedaży i wynik finansowy za trzeci kwartał 2016 r.W trzecim kwartale 2016 r. przychody ze sprzedaży firmy Henkel osiągnęły rekordowy poziom 4,748 mld euro, co oznacza wzrost o 3,4%. Tak wysokie wyniki sprzedaży to efekt silnego wzrostu organicznego oraz przeprowadzonych przejęć. Wzrost przychodów w ujęciu organicznym, tj. po skorygowaniu o wpływ różnic kursowych oraz transakcji przejęć i zbycia aktywów, wyniósł 2,8%. Po skorygowaniu o niekorzystny wpływ wahań kursów wymiany walut (3,3%), wzrost wyniósł 6,7%.
Do zwiększenia sprzedaży w ujęciu organicznym przyczyniły się bardzo dobre wyniki działalności wszystkich sektorów biznesowych. W sektorze biznesowym Laundry & Home Care (środki piorące i czystości) odnotowano wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym na poziomie 4,0%. Sektor Beauty Care (kosmetyki) odnotował wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym, wynoszący 2,6%. Z kolei sektor Adhesive Technologies (kleje budowlane i konsumenckie oraz kleje i technologie dla przemysłu) zwiększył sprzedaż w ujęciu organicznym o 2,5%.
Skorygowany zysk operacyjny (EBIT), z wyłączeniem zysków i kosztów o charakterze jednorazowym oraz kosztów restrukturyzacji, wzrósł z 778 mln euro do 837 mln euro (7,6%). Wykazany zysk operacyjny wzrósł o 16,4%, z 666 mln euro do 775 mln euro.
Skorygowana rentowność sprzedaży (marża EBIT) zwiększyła się o 0,7 pp do 17,6%. Wykazana rentowność sprzedaży wzrosła z 14,5% do 16,3%.
Ze względu na przeprowadzone akwizycje, wynik finansowy Henkel w odniesieniu do analogicznego kwartału roku poprzedniego spadł o 15 mln euro. Stopa opodatkowania wyniosła 23,2%, wobec 24,6% w trzecim kwartale 2015 r.
Skorygowany zysk netto w ujęciu kwartalnym po odliczeniu udziałów niekontrolujących wzrósł o 9,2%, z 564 mln euro do 616 mln euro. Wykazany zysk netto w ujęciu kwartalnym zwiększył się o 18,2%, z 494 mln euro do 584 mln euro. Po odjęciu 8 mln euro zysku przypadającego na udziały niekontrolujące, zysk netto w ujęciu kwartalnym wyniósł 576 mln euro (wobec 484 mln euro w porównywalnym kwartale poprzedniego roku).
Skorygowany zysk na akcję uprzywilejowaną (EPS) wzrósł o 9,2%, z 1,30 euro do 1,42 euro, natomiast wykazany EPS wzrósł z 1,12 euro do 1,33 euro.
W porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego wskaźnik relacji kapitału obrotowego netto do przychodów ze sprzedaży wzrósł o 0,8 pp, osiągając poziom 5,2%.
Bardzo dobre wyniki działalności za pierwsze dziewięć miesięcy 2016 r.W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2016 r. Henkel odnotował wzrost przychodów ze sprzedaży w ujęciu organicznym (czyli po korekcie o wpływ różnic kursowych oraz transakcji przejęcia/zbycia aktywów) na poziomie 3,0%, do czego przyczyniły się wyniki wszystkich trzech sektorów biznesowych. Nominalnie wartość sprzedaży wzrosła o 1,0%, do poziomu 13,858 mld euro.
Skorygowany zysk operacyjny wzrósł o 6,9%, z 2,253 mld euro do 2,407 mld euro. Skorygowana rentowność sprzedaży wzrosła z 16,4% do 17,4%.
Po odliczeniu części przypadającej na udziały niesprawujące kontroli, skorygowany zysk netto za dziewięć miesięcy roku wzrósł o 8,6%, z 1,632 mld euro do 1,772 mld euro.
Skorygowany zysk na akcję uprzywilejowaną (EPS) zwiększył się o 8,5%, z kwoty 3,77 euro do 4,09 euro.
Pozycja finansowa netto firmy Henkel na 30 września 2016 r. wyniosła -2,661 mld euro (31 grudnia 2015 r.: 335 mln euro). Główną przyczyną zmiany w stosunku do stanu z końca poprzedniego roku były płatności za nabyte aktywa oraz wypłata dywidendy.
Wyniki za trzeci kwartał 2016 r. w podziale na sektory biznesoweW trzecim kwartale 2016 r. sektor biznesowy Laundry & Home Care (środki piorące i czystości) kontynuował trend rentownego wzrostu, zwiększając zarówno przychody ze sprzedaży, jak i EBIT. Przychody ze sprzedaży sektora były, w ujęciu organicznym, wyższe o 4,0% w porównaniu z trzecim kwartałem ubiegłego roku. Nominalnie, wartość sprzedaży wzrosła o 12,6%, do kwoty 1,479 mld euro, na co wpływ miało również nabycie Sun Products.
Największy udział w zwiększeniu sprzedaży w ujęciu organicznym miał rozwój działalności na rynkach wschodzących. W Azji (z wyłączeniem Japonii) i w regionie Afryki i Bliskiego Wschodu, sektor odnotował dwucyfrowy wzrost. Bardzo duży wzrost sprzedaży osiągnięto w regionach Europy Wschodniej i Ameryki Łacińskiej, które znacząco przyczyniły się do osiągnięcia dobrych wyników firmy ogółem. Na rynkach rozwiniętych dynamika przychodów ze sprzedaży była wysoka. Przychody ze sprzedaży wypracowane w Ameryce Północnej znacznie wzrosły w ujęciu rok do roku. Pomimo silnej konkurencji również wyniki ze sprzedaży w Europie Zachodniej były dodatnie.
Skorygowany zysk operacyjny sektora Laundry & Home Care (środki piorące i czystości) wzrósł o 11,0%, do 265 mln euro. Skorygowana rentowność sprzedaży wyniosła 17,9%, kształtując się nieco poniżej wysokiego poziomu odnotowanego w trzecim kwartale 2015 r. za sprawą sfinalizowanych w 2016 r. transakcji nabycia. Bez uwzględnienia tych transakcji skorygowana rentowność sprzedaży znacznie wzrosła. Wykazany zysk operacyjny wzrósł o 8,0%, z 211 mln euro do 228 mln euro.
W trzecim kwartale 2016 r. sprzedaż sektora Beauty Care (kosmetyki) również wzrosła. W ujęciu organicznym wzrost ten wyniósł 2,6%. Nominalnie wartość sprzedaży wzrosła o 0,4%, do poziomu 968 mln euro.
Wysokie tempo wzrostu sprzedaży sektora w ujęciu organicznym odnotowano na rynkach wschodzących, do czego przyczyniła się dwucyfrowa dynamika uzyskana w regionach Europy Wschodniej i Ameryki Łacińskiej. W Azji (z wyłączeniem Japonii) wyniki sprzedaży były niższe niż w trzecim kwartale 2015 r., natomiast w regionie Afryki i Bliskiego Wschodu osiągnięto bardzo dynamiczny wzrost sprzedaży. Na rynkach rozwiniętych sprzedaż utrzymywała się na stabilnym poziomie. Ujemną dynamikę sprzedaży w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku odnotowano w Europie Zachodniej i na rozwiniętych rynkach regionu Azji i Pacyfiku. W Ameryce Północnej sektor Beauty Care (kosmetyki) odnotował znaczny wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym.
Skorygowany zysk operacyjnyw sektorze Beauty Care (kosmetyki) wzrósł aż o 9,7%, do poziomu 170 mln euro. Skorygowana rentowność sprzedaży ukształtowała się na nienotowanym wcześniej poziomie 17,5%, co oznacza poprawę aż o 1,4 pp. Wykazany zysk operacyjny zwiększył się o 9,1%, do 155 mln euro.
W trzecim kwartale sektor biznesowy Adhesive Technologies (klejów budowlanych i konsumenckich oraz klejów i technologii dla przemysłu) osiągnął wysoki wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym na poziomie 2,5%. W ujęciu nominalnym przychody ze sprzedaży sektora wyniosły 2,272 mld euro, wobec 2,279 mld euro w trzecim kwartale 2015 r.
Na rynkach wschodzących odnotowano istotny wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym. Wzrost w regionie Ameryki Łacińskiej osiągnął poziom dwucyfrowy. W Europie Wschodniej odnotowano wysokie tempo wzrostu przychodów ze sprzedaży w ujęciu organicznym. Natomiast w regionie Afryki i Bliskiego Wschodu wyniki sprzedaży były niższe niż w trzecim kwartale 2015 r. W regionie Azji (z wyłączeniem Japonii) sprzedaż w ujęciu organicznym rosła bardzo dynamicznie. Na rynkach rozwiniętych przychody ze sprzedaży nieznacznie spadły. Ujemną dynamikę sprzedaży w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku odnotowano w Europie Zachodniej i na rozwiniętych rynkach regionu Azji i Pacyfiku. W Ameryce Północnej sprzedaż kształtowała się na stabilnym poziomie.
Skorygowany zysk operacyjny sektora Adhesive Technologies (kleje budowlane i konsumenckie oraz kleje i technologie dla przemysłu) wzrósł w ujęciu rok do roku o 4,4%, do 430 mln euro. Wzrost skorygowanej rentowności sprzedaży o 0,8 pp skutkował zwiększeniem tej pozycji do rekordowego poziomu 18,9%. Wykazany zysk operacyjny okazał się lepszy o 15,3%, osiągając poziom 423 mln euro.
Wyniki za trzeci kwartał 2016 r. w podziale na rynki geograficzneZe względu na dużą konkurencję, przychody ze sprzedaży osiągnięte przez Henkel w Europie Zachodniej były o 0,5% niższe niż w analogicznym okresie 2015 r. Wyniki na poszczególnych rynkach były zróżnicowane. Dynamika sprzedaży w ujęciu organicznym wykazywała nieznaczną tendencję rosnącą w Niemczech i silny wzrost w Hiszpanii. Z kolei sprzedaż we Francji i Włoszech kształtowała się poniżej poziomu z analogicznego okresu ubiegłego roku. W ujęciu nominalnym przychody ze sprzedaży wyniosły 1,473 mld euro wobec 1,508 mld euro w trzecim kwartale 2015 r. Natomiast w Europie Wschodniej, sprzedaż w ujęciu organicznym wzrosła o 4,5%. Przyczyniły się do tego głównie wyniki sprzedaży na rynkach rosyjskim i tureckim. Przychody ze sprzedaży w ujęciu nominalnym na poziomie 733 mln euro były zbliżone do poziomu odnotowanego w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wzrost przychodów ze sprzedaży w regionie Afryki i Bliskiego Wschodu w dalszym ciągu ograniczany był przez niestabilną sytuację geopolityczną w niektórych krajach tej części świata. Pomimo tych niesprzyjających okoliczności osiągnięto wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym na poziomie 6,9%. Nominalnie wartość sprzedaży wzrosła o 9,0%, do 348 mln euro.
Przychody ze sprzedaży w regionie Ameryki Północnejzwiększyły się w ujęciu organicznym o 1,6%. Nominalnie przychody ze sprzedaży były wyższe o 13,5% niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kształtując się na poziomie 1,067 mld euro. Region Ameryki Łacińskiej zwiększył wynik ze sprzedaży w ujęciu organicznym o 13,9%, głównie za sprawą rynku meksykańskiego, na którym odnotowano dwucyfrowy wzrost. W ujęciu nominalnym, przychody ze sprzedaży sektora wyniosły 268 mln euro wobec 280 mln euro w trzecim kwartale 2015 r. W regionie Azji i Pacyfiku odnotowano wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym o 4,3%. Przyczyniły się do tego głównie wyniki odnotowane w Indiach, Korei Południowej i Chinach. Z kolei na rynku japońskim nastąpił spadek sprzedaży. Nominalnie wartość sprzedaży wzrosła o 6,9%, do 830 mln euro.
Wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym wyniósł 6,7%, przy czym ponadprzeciętny udział w wyniku całej Grupy Henkel miały ponownie rynki wschodzące. Nominalnie wartość sprzedaży wzrosła o 1,8%, do 2,031 mld euro. Udział rynków wschodzących w całkowitej sprzedaży Grupy na poziomie 43% był porównywalny z poziomem odnotowanym w trzecim kwartale 2015 r. Przychody ze sprzedaży na rynkach rozwiniętych wzrosły w ujęciu organicznym o 0,1%, do 2,688 mld euro.
Prognozy wyników Grupy Henkel w 2016 r. podtrzymaneHenkel przewiduje wzrost sprzedaży w ujęciu organicznym na poziomie 2% do 4%, przy czym wzrost w tym przedziale spodziewany jest w każdym sektorze biznesowym.
Z powodu różnic kursowych Henkel przewiduje nieznaczny spadek udziału sprzedaży na rynkach wschodzących w przychodach ze sprzedaży ogółem w ujęciu rok do roku. W wypadku skorygowanej rentowności sprzedaży (EBIT) oczekiwany jest wzrost tej pozycji do ponad 16,5%, a jej wartość dla wszystkich sektorów biznesowych powinna się ukształtować powyżej poziomów z ubiegłego roku. Zgodnie z oczekiwaniami firmy Henkel, skorygowany zysk na akcję uprzywilejowaną wyniesie pomiędzy 8% a 11%.
* Po uwzględnieniu kosztów/zysków o charakterze jednorazowym oraz kosztów restrukturyzacji.
Więcej informacji na:
www.henkel.pl
źródło: henkel.pl