Koszyk tych samych produktów takich jak m.in. wódka Absolwent, kawa mielona Tchibo, mleko Łaciate, czekolada Cadbury-Wedel czy majonez Winiary w sklepie o powierzchni poniżej 40 mkw kosztował 103,4 zł, w lokalach handlowych 40-100 mkw 102,2 zł, w sklepach spożywczych do 300 mkw 95,6 zł, natomiast w supermarketach 91,2 zł, hipermarketach 83,9 zł a w dyskontach 83,2 zł.
Porównując te ceny nie powinno nas dziwić, że w Polsce w 2007 roku ubyło ponad 5 proc. najmniejszych sklepów spożywczych, których nadal jest niemal 67 tys. Ogółem zakupy ogólnospożywcze można zrobić w ponad 107 tys. placówek, ale ich liczba systematycznie maleje. Dokładne dane na temat placówek, które zamknięto w 2008 roku dostępne będą w styczniu, jednak można się spodziewać, że trend zostanie utrzymany i zniknie kolejnych kilka tysięcy sklepów.
W 2009 r., po pojawiających się regularnie informacjach o spowolnieniu gospodarczym i zwolnieniach, wielu Polaków może zacząć oszczędzać na podstawowych wydatkach, także na żywności. - Rozsądek cenowy może skłonić część klientów do robienia zakupów w hipermarketach czy dyskontach, których wiele osób nie lubi choćby z racji tłoku. Nie spodziewam się jednak dramatycznego odpływu klientów od małych sklepów, chyba że kryzys pogłębi się na tyle, że znacząco wzrośnie nasza skłonność do oszczędzania - mówi Krzysztof Badowski, dyrektor zarządzający firmy doradczej Roland Berger. Mimo czarnych scenariuszy nasz rynek wciąż ma dobre perspektywy rozwoju - wartość handlu detalicznego żywnością wyniesie w 2008 r. w Polsce 217,4 mld zł, a według prognozy firmy doradczej PMR w 2009 roku zwiększy się o niespełna 6 proc., do 230 mld zł. W porównaniu z wieloma krajami, gdzie sprzedaż detaliczna już zaczęła spadać, to wciąż bardzo dobry wynik.
Polski rynek sprzedaży detalicznej jest specyficzny. Mniej więcej po połowie udziałów przypada na handel tradycyjny i duże sieci. Badania preferencji zakupowych wykazują, że chętnie robimy zakupy w małych sklepach blisko domu. Najczęściej w małych osiedlowych sklepach kupowane są alkohol i papierosy.
Źródło: Rzeczpospolita
Maspex Romania SRL, spółka należąca do Grupy Maspex...
Wygodne dostawy w ciągu maksymalnie 30 minut, bogaty wybór...
Kurczący się rynek piwa może mieć poważne reperkusje –...
Na rynku pojawił się nowy rodzaj oszustwa...
Komisja szuka nowych źródeł dochodów...
Nowa rządowa strategia ma w tym pomóc...
Komentarz Prezesa Polskiej Izby Handlu...
13,6 dnia – takie terminy przelewów firmy MŚP zapisywały...