W październiku bieżącego roku, Agencja Badań Rynku i Opinii SW Research przeprowadziła sondaż, którego celem było zbadanie zwyczajów zakupowych, obowiązujących na rynku alkoholi. Ankietowani pytani byli o to, jakimi kryteriami kierują się, wybierając alkohol na własny użytek, jakimi przeznaczając go na prezent oraz o to, jak dobierają „procentowy” prezent do konkretnych okazji. Wśród zadawanych pytań, znalazły się również te, dotyczące nowości na rynku.
Przed branżą alkoholową najważniejszy okres w roku - święta i karnawał. Producenci oraz dystrybutorzy z pewnością z optymizmem patrzą na zbliżający się czas, zwłaszcza że bieżący rok przyniósł pierwsze oznaki stabilizacji rynku, który po podwyższeniu akcyzy w 2014 roku, przeszedł załamanie. Niemniej jednak na przestrzeni ostatnich dwóch lat nastąpiły wyraźne przesunięcia w preferencjach konsumentów, którzy zwrócili się w kierunku alkoholi lżejszych oraz whisky. W kontekście tych zmian ogromne znaczenie będzie miał kształt kampanii marketingowych, zaplanowanych na przełom roku. Dotyczy to zwłaszcza tych kategorii, które obecnie są mniej popularne. W praktyce oznacza to, że kanały komunikacji oraz dobrane narzędzia muszą precyzyjnie trafiać w potrzeby i oczekiwania konsumentów.
Jeśli alkohol, to znanej marki
Raport opracowany na podstawie badania pokazuje, że innymi kryteriami kierujemy się kupując alkohol z przeznaczeniem na własny użytek, a innymi, kiedy chcemy wręczyć go jako prezent. W pierwszym przypadku liczy się przede wszystkim smak (52,2% wskazań) oraz znajomość marki, w drugim, najważniejsza jest znajomość marki (41,0% wskazań) oraz jej prestiż (34,4%). Kryteria te, w obu przypadkach, okazały się ważniejsze niż cena.
Informacja o tym, że to nie cena jest najważniejszym kryterium przy wyborze alkoholu, czy to na własny użytek, czy też na prezent, mogłaby sugerować, że przyczyną zawirowań na rynku alkoholi, wcale nie musiała być tylko podwyżka akcyzy. Być może równie istotną przyczyną były zmieniające się trendy konsumenckie, co potwierdzałyby również wzrosty sprzedaży alkoholi o niższej mocy – mówi Piotr Zimolzak, Dyrektor ds. Badań i Analiz w SW Research. Badanie pokazało również przywiązanie Polaków do znanych, prestiżowych marek, za którymi podąża gwarancja najwyższej jakości, a to wyraźna podpowiedź dla osób zajmujących się planowaniem strategii komunikacji – dodaje Zimolzak.
Wino na święta, whisky w ramach podziękowań
Alkohol niezmiennie traktowany jest jako uniwersalny, ale też bezpieczny prezent, zwłaszcza jeśli zadamy sobie trud znalezienia produktu oryginalnego, dystrybuowanego w ograniczonej ilości na rynku, czy sygnowanego podpisem znanej osoby. Okazuje się, że podobnie jak przy zakupach na własny użytek, w przypadku kupna trunku z przeznaczeniem na prezent, konsumenci mają swoje przyzwyczajenia. Z badania przeprowadzonego przez SW Research wynika, że najpopularniejszym alkoholem wręczanym z okazji Świąt Bożego Narodzenia jest wino (36,8% ankietowanych), rzadziej zaś wręczamy wódkę 29,9%, czy whisky (12,1%). Kiedy natomiast wybieramy alkohol, który ma być dowodem wdzięczności, tak samo często sięgamy po whisky (24%), wino (22,9%), wódkę (22,8%), czy koniak (22%).
Nowości tak, ale najlepiej rekomendowane przez znajomych
Każdego roku, na rynku pojawia się wiele nowości alkoholowych. Rekordy bije branża browarnicza, która notuje rekordową ilość premier, wynikającą z niespodziewanego wręcz rozwoju browarów rzemieślniczych. Tak dynamiczny rozwój to również ogromne wyzwanie dla działów marketingu, które muszą zadbać nie tylko o dystrybucję, ale również promocję nowych marek. W planowaniu działań bezcenna jest wiedza o kryteriach, którymi kierują się konsumenci, wybierając nowy produkt. Zwłaszcza, że z badania przeprowadzonego przez SW Research wnika, że prawie połowa ankietowanych po nowości alkoholowe sięga od czasu do czasu, a jedynie 3,5 proc. badanych, robi to zawsze, gdy decyduje się na zakup trunku.
Przy planowaniu wszelkich działań podstawowe znaczenie ma wiedza o tym, skąd potencjalni konsumenci czerpią informacje o nowych produktach. Okazuje się, że większość badanych uzyskuje je od znajomych (36,3 proc.) i to rekomendacje najbliższych skłaniają ich do sięgania po nowości. Natomiast ¼ respondentów wskazała, jako źródło informacji, materiały dostępne w sklepach.
Wyniki naszego badania mogą być doskonała wskazówką dla osób planujących kampanie promocyjne. Dzięki nim możliwe jest zoptymalizowanie kanałów komunikacji oraz zaprojektowanie najbardziej skutecznych działań. Zwłaszcza, że konsumenci coraz częściej oczekują zindywidualizowanego przekazu. Zasada ta dotyczy zarówno nowości, jak i produktów o ugruntowanej pozycji na rynku – podsumowuje Zimolzak.