Kategorie produktów

Dania gotowe – prosto na stół

Czwartek, 13 października 2016 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 10/128. Październik 2016
Dania gotowe to prosty sposób na szybkie przygotowanie obiadu czy kolacji. Jest w czym wybierać! Do tego dochodzi również oferta z zamrażarki. Producenci stawiają na innowacyjność, a cała kategoria z roku na rok rośnie.
Zmiany zachodzące w zachowaniach konsumentów wpływają przede wszystkim na ciągły rozwój poszczególnych kategorii i wprowadzanie na rynek innowacji. Jednym z czynników wpływających na to jest poszukiwanie przez konsumentów wygody, a co za tym idzie kupowanie dań gotowych, szybkich przekąsek czy półproduktów, które pozwolą jednocześnie zaoszczędzić czas. Tym samym konsumenci oczekują produktów zdrowych i w jak najmniejszym stopniu przetworzonych.

Rynek dań gotowych

Wartość rynku dań gotowych szacuje się na ok. 350 mln zł. Prognozy rynkowe przewidują, że współczesny konsument coraz częściej będzie sięgał po zdrowe i wygodne w przygotowaniu dania. Według szacowań firmy Euromonitor International rynek dań gotowych w najbliższych latach będzie stale rósł. Oszacowane roczne tempo ekspansji wynosi prawie 5%. W perspektywie lat 2015-2020 łączny przyrost może osiągnąć 23%. Wśród dań gotowych producenci stawiają przede wszystkim na innowacje. Liczą się dobrej jakości składniki i odpowiednie opakowanie.

Kategoria dań gotowych analizowana przez Panel Gospodarstw Domowych Gfk obejmuje gotowe do spożycia dania mięsne i warzywne: bigos, fasolka po bretońsku, pulpety z ziemniakami, zupy, np. flaki (nie mrożone). Dania występujące w opakowaniach takich jak: słoik, puszka, plastikowe opakowanie czy karton. Według Gfk kategoria ta wzrosła w okresie od maja 2015 r. do kwietnia 2016 r. w ujęciu ilościowym o 2%, natomiast w ujęciu wartościowym – 5%. 33,7% gospodarstw domowych przynajmniej raz kupiło produkt z kategorii dań gotowych. Przeciętnie w ciągu roku produkty z kategorii dań gotowych były kupowane 4 razy przez jedno gospodarstwo domowe. Podczas jednej wizyty w sklepie na ten cel wydają średnio 10,50 zł.

Rynek dań chłodzonych

Rynek dań chłodzonych to kolejna kategoria coraz częściej doceniania przez konsumentów. W kategorii tej znajdują się wszystkie dania gotowe takie jak: pizza, kotlety, hamburgery, flaki, produkty mączne i ziemniaczane, np. pierogi, naleśniki, krokiety, kopytka, przechowywane w sklepach w lodówkach, które są gotowe do spożycia po podgrzaniu. Kategoria obejmuje zarówno produkty pakowane fabrycznie, jak i kupowane na wagę. Według Panelu Gospodarstw Domowych Gfk w okresie 08.2015-07.2016 polskie gospodarstwa domowe przeznaczyły na zakupy kategorii dań chłodzonych kwotę powyżej mld zł, co wskazuje na wzrost o 14,7% w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej.

W tym samym czasie po produkty z tej kategorii sięgnęło 83% gospodarstw domowych. W większości z nich kupowane są 11 razy w roku, przy jednym zakupie sięgają po około 0,7 kg tego typu produktu wydając średnio 8,3 zł. Średnie wydatki na dania chłodzone w ciągu ostatniego roku w gospodarstwach domowych wynosiły około 93 zł, co stanowi 12% więcej niż rok wcześniej.

Co do popularności dań chłodzonych, na pierwszym miejscu są pierogi. Sięga po nie 49,1% polskich gospodarstw domowych. Wzrost spożycia pierogów do roku poprzedniego wynosi 5,3 pp. W ujęciu ilościowym to danie chłodzone stanowiło 29,5% zakupionego wolumenu. W dalszej kolejności znalazły się takie dania jak: kotlety (6,4%), pizza (5,9%), krokiety (5,4%) oraz kluski na parze (5,1%).

Choć w pierwszej kolejności wśród miejsc  dokonywania zakupów dań chłodzonych znajdują się dyskonty to już na drugim miejscu są sklepy handlu tradycyjnego. 44,6% wartości zakupu tej kategorii dotyczy sklepów dyskontowych, 22,1% – handel tradycyjny, 13,9% – supermarkety, 10,8% – hipermarkety.

Mrożone smaki

Mrożonki to dział, który zdecydowanie zyskuje na znaczeniu w okresie jesiennym w sklepie Delikatesy Centrum w Kiernozi przy ulicy Nowy Rynek. Ekspedientka sklepu Agnieszka Rembowska wśród produktów dostępnych w zamrażarce wymienia: pyzy ziemniaczane, kartacze z mięsem, flaki, fasolę po bretońsku, frytki czy pizzę. „Jeśli chodzi o pyzy ziemniaczane czy pyzy z mięsem to najczęściej klienci sięgają po markę Alex-Pol. Wyroby te są bardzo zbliżone do tych domowych za co klienci bardzo je chwalą. Pyzy jednak dużo lepiej sprzedają się zimą. McCain, Aviko oraz marka Sunny Fries to najlepiej rotujące pozycje frytek. Ta kategoria rotuje na bieżąco, można powiedzieć, że nawet lepiej latem. Najczęściej klienci sięgają po duże pojemności 2,5 kg” – opowiada pani Agnieszka.

Kolejne produkty z zamrażarki takie jak fasolka, bigos czy flaki to w sklepie w Kiernozi produkty typowe na jesienno-zimową porę. „Wtedy sprzedajemy ich najwięcej” – informuje ekspedientka.

Warzywa mrożone dostępne w delikatesach są pod marką Hortex oraz Proste Historie Iglotex. „Po warzywa klienci chętniej sięgają zimą, latem korzystają raczej ze świeżych. Również zimą klienci chętniej kupują zupy mrożone. Najlepiej sprzedaje się zupa koperkowa oraz ogórkowa” – wyjaśnia pani Agnieszka. Popularnością cieszy się także mrożona pizza, w tej kategorii liderem sprzedaży w Delikatesach Centrum jest Guseppe.

 „W związku z tym, że wiele kategorii mrożonek lepiej rotuje zimą, zwiększamy wtedy asortyment. Miejsce lodów zajmują mrożone dania, warzywa i owoce.  Dodatkowo oferta co jakiś czas się zmienia, szukamy nowości, klienci również się dopytują niekiedy o produkty, a my je wprowadzamy. Jedno jest w tym niezmiennie – dla kupujących ważna jest cena produktu” – informuje ekspedientka sklepu w Kiernozi.

Szybki posiłek ze sklepu

W sklepie Delikatesy Centrum przy ulicy Ciołka w Warszawie zamrażarka zapełniona jest przede wszystkim warzywami mrożonymi, owocami, daniami na patelnię oraz mieszankami warzyw. „W naszym sklepie dostępne są również zupy mrożone. W tej kategorii dominują dwie marki: Hortex oraz Proste Historie z Iglotexu. Owoce mrożone, takie jak: truskawki, wiśnie, maliny to przede wszystkim asortyment Hortex oraz d’aucy. Posiadamy również Makarony na patelnię Hortex, z sosem bolognese bądź z sosem carbonara.

Mamy również wiele mrożonych warzyw. Są to m.in. marchewki, brokuły, szpinak, fasolki szparagowe, kalafior oraz  brukselki, a także włoszczyzna w paskach. W te produkty zaopatruje nas głównie firma Iglotex. Mieszanki warzyw sprzedają się bardzo dobrze, są to przede wszystkim marki: Hortex, Proste Historie i Frosta. Mrożone dania mączne to w głównej mierze pierogi z serem oraz z mięsem, pyzy czy kołduny pod marką Proste Historie” – informuje Zbigniew Brzeszczuk, zastępca kierownika sklepu.

W warszawskich delikatesach dostępne są mrożone dania rybne takie jak dukaty w panierce Frosta. „Ta kategoria jest jedynie dodatkiem, nie zaobserwowaliśmy dużego zapotrzebowania na tego typu produkty” – wyjaśnia pan Zbigniew.

„Klienci dokonujący zakupów u nas w sklepie w ciągu dnia to przede wszystkim pracownicy pobliskich biur. W związku z tym w tygodniu mamy bardzo dużo klientów, którzy poszukują przede wszystkim produktów gotowych do spożycia w pracy. Wśród całego asortymentu mrożonego najlepiej rotuje pizza. Jeśli chodzi o warzywa, owoce, czy zupy i makarony na patelnię, sprzedają się na bieżąco, jednak nie w tak dużych ilościach” – mówi zastępca kierownika. Najchętniej kupowaną pizzą w tym sklepie jest Guseppe.

„Porą zimową sprzedaż mrożonek wzrasta. Niekiedy gazetka wspomaga rotację konkretnych produktów. Gdy coś pojawia się w gazetce sieci, sprzedaż danych produktów zdecydowanie wzrasta” – dodaje pan Brzeszczuk.

W warszawskich delikatesach klienci mają spory wybór dań gotowych i konserw. Fasolka, flaki, bigos pod marką Dania Kachny; Danie Boeuf Strogonow, Klopsiki, Leczo czy Kurczak z warzywami – Międzychód; gołąbki i klopsiki – Pamapol; pulpety, gulasz, bigos, fasolka, gołąbki – Pudliszki. Również pod marką Kuchnia Staropolska są dostępne dania takie jak: gołąbki, leczo, klopsy, pulpety. Z konserw dominuje firma Graal oraz King Oscar z filetami śledziowymi  bądź tuńczykiem w różnej postaci.

 „Pracownicy przychodzący do nas po dania gotowe do zjedzenia w pracy często również korzystają z gotowych kanapek. W związku z tym w naszym sklepie przy wejściu została ustawiona lada chłodnicza, gdzie eksponujemy kanapki, jak i inne gotowe dania. Są to m.in. galaretka drobiowa z indyka bądź wieprzowa, zupa krem z kalafiora, z buraków, z soczewicy, z marchewki, z pomidorów, sałatki oraz zestawy sushi. Te produkty rotują w zaskakująco szybkim tempie” – opowiada pan Zbigniew.

Sezonowość w zamrażarkach

W sklepie w Mrokowie, gdzie kierownicze stanowisko obejmuje Paulina Mydłowska, mrożonki zajmują dwie zamrażarki. „Zaczynając od warzyw i owoców mrożonych, przez pizze, frytki, dania mączne, po ryby, paluszki rybne, filety oraz krewetki. Marchewka mini, marchewka z groszkiem, marchewka krojona, warzywa paski, warzywa z przyprawą włoską, z przyprawą orientalną, mieszanka chińska, pierogi, pyzy, kopytka, zupa kalafiorowa, ogórkowa, grochowa, pomidorowa, zapiekanki oraz frytki – asortyment mamy naprawdę bardzo szeroki. Marki to przede wszystkim Hortex, Proste Historie Iglotex, Frosta, frytki Aviko, pizza Rigga oraz Guseppe” – opowiada pani Paulina, kierowniczka sklepu.

Jak przyznaje – rotacja warzyw zależy od sezonu. Jeśli są dostępne świeże warzywa i owoce, mrożone sprzedają się nieco słabiej. Dlatego też w okresie jesienno-zimowym zwiększamy miejsce i mrożonki wówczas zajmują trzy zamrażarki.

„Jeśli chodzi o dania gotowe oferujemy sałatki, zapiekanki oraz dania w słoikach. Ze względu na charakter sklepu nie cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem ale niekiedy klienci po nie sięgają. Sklep znajduje się zarówno w okolicy domów jednorodzinnych, jak i trasy szybkiego ruchu. Klientami są mieszkańcy oraz osoby przejezdne” – dodaje.

Rotacja dań gotowych czy mrożonek w głównej mierze zależy od lokalizacji danego sklepu. Asortyment trzeba tak dobrać, by trafić w potrzeby klientów. Innowacyjne produkty, które cały czas się pojawiają na rynku coraz bardziej przekonują do siebie konsumentów. A wysoka jakość, domowy smak i szybkość przygotowania – to aspekty coraz częściej brane pod uwagę.

Kryteria wyboru

Z jednej strony konsument chętniej sięga po markę, którą zna i która jest dla niego synonimem dobrej jakości, bezpieczeństwa i unikalnego smaku – nawet jeśli produkt jest droższy. Z drugiej strony cena także gra bardzo istotną rolę – dla niektórych konsumentów liczy się głównie ona.

Przede wszystkim klienci w sklepach coraz częściej zwracają uwagę na stosunek jakości do ceny – sprawdzają etykiety, czytają składy i porównują ceny produktów z tej samej półki cenowej. Warto też dodać, że Polacy coraz częściej przywiązują większą wagę do kraju pochodzenia produktów.

Mimo tradycyjnego podejścia do dań gotowych i mrożonek – rynek napędzany jest nowościami. Warto o tym pamiętać przy komponowaniu jesienno-zimowej oferty.

Monika Kociubińska


tagi: dania gotowe , produkcja , innowacyjność , sprzedaż , konsument ,