Raporty

Świąteczne porządki

Czwartek, 13 października 2016 Autor: Joanna Kowalska, HURT & DETAL Nr 10/128. Październik 2016
Dwa razy w roku, właśnie przed świętami Bożego Narodzenia i Wielkanocą, w polskich domach organizuje się wielkie porządki. Producenci środków do sprzątania prezentują w tym czasie swoje sprzedażowe hity, a także nowości, które mogą ułatwić gospodyniom i gospodarzom domowym przygotowanie domu na przyjazd gości.

Zarówno dla tych, którzy preferują codzienne sprzątanie poświęcając na to trochę czasu każdego dnia, jak i tych, którzy wolą sprzątać „od święta”, na rynku dostępnych jest wiele produktów ułatwiających te czynności. Poczynając od obowiązkowych pozycji jak środki do czyszczenia toalet, mleczka do łazienkowej armatury czy płyny do szyb po aktywne pianki i odświeżacze powietrza. Należy pamiętać także o produktach ułatwiających sprzątanie – gąbeczki, ścierki, gumowe rękawiczki czy ręczniki papierowe – to niezbędnik w każdym sklepie.

Czystość ponad wszystko

W małoformatowych sklepach do 300 mkw., które oferują środki do czyszczenia i sprzątania, konsumenci w ciągu ostatniego roku mogli wybierać średnio z ok. 19-24 produktów. Jak zaznacza Centrum Monitorowania Rynku, największy wybór odnotowuje się dwa razy w roku przed świętami.

Mleczka i proszki czyszczące obecne są w każdym domu. Zaufanie klientów zyskały m.in. dzięki skuteczności i dostępnej cenie. Jak pokazują dane CMR, w tej kategorii największe udziały ma Unilever – od ok. 65 do 72% w sprzedaży. Dalej znalazł się Colgate Palmolive, Global Cosmed, Grupa Inco i Delko. W zestawieniu producentów przodujących w sprzedaży znalazły się też Reckitt Benckiser, Gold Drop, Intersilesia mc Bride, Unia i Betesca.

Wśród marek, po które klient małoformatowych placówek sięga najczęściej, lideruje Cif. Należy do niego, zgodnie z wyliczeniami Centrum Monitorowania Rynku od 65 do 72% udziałów wartościowych w sprzedaży w zależności od miesiąca, jednak najwyższe poziomy nie są uzależnione od występowania świąt. Cenioną marką okazał się też Ajax, który zajmuje obecnie drugie miejsce. Oprócz tego wyraźny udział odnotowały Izo, Ludwik, Delko Filip, Dosia, Yplon, Tytan, Kret i Betesca.

Przejrzyste szyby

Okna i szklane meble nie wymagają tak częstego sprzątania jak pozostałe elementy mieszkań i domów, dlatego ich mycie często kojarzy się właśnie z wielkimi porządkami. W polskich domach wiele gospodyń przygotowuje własne mieszanki do ich czyszczenia wykorzystując ocet, cytrynę i miękkie ściereczki, jednak zdecydowana większość polega na producentach specyfików do szyb i kupuje gotowe preparaty.

W zestawieniu top 10 produktów, które najwięcej zarobiły na sprzedaży kilkukrotnie wymieniany jest płyn Clin (Henkel) w różnych wersjach – klasyczny, przeciw smugom czy nabłyszczający. Wysoko znalazły się też Window (Gold Drop) oraz Ajax (Colgate Palmolive) – podaje CMR.

Z danych Centrum Monitorowania Rynku dowiadujemy się też, że oprócz wspomnianych marek, Clin, Window i Ajax, wysokie udziały w sprzedaży małoformatowych sklepów w Polsce miały też Ludwik, Mr. Muscle, Delko Filip, Sidolux, Dosia, Tytan i Cif.

Producenci, którzy mieli w ostatnim roku największe udziały w sprzedaży to przede wszystkim firmy, które są właścicielami najlepiej sprzedających się marek. CMR podaje, że są to Henkel, Gold Drop, Colgate Palmolive, Grupa Inco, SC Johnson, Delko, Lakma, Reckitt Benckiser, Unilever i Intersilesia mc Bride.

Uniwersalność w cenie

Z kolei rozpatrując producentów środków uniwersalnych to w pierwszej trójce Centrum Monitorowania Rynku wymienia Colgate Palmolive, Lakmę i Grupę Inco. Pierwsza z firm odnotowała w ubiegłym roku 50-60% udziały wartościowe w sprzedaży w sklepach małoformatowych. Za podium znalazły się Gold Drop, Delko, Unilever, Unia, Polhun i Intersilesia mc Bride.

W środkach uniwersalnych najczęściej sprzedają się marki, które wybierane są w przypadku mleczek czyszczących i płynów do szyb. Na szczycie listy stworzonej przez CMR na podstawie danych z paragonów małych sklepów znalazły się Ajax, Sidolux, Ludwik, Cif, Tytan, general Fresh, Delko Filip i Yplon.

Po świątecznej kolacji – zmywanie

Płyny do mycia naczyń to kategoria najliczniej występują na półkach sklepów małoformatowych. Jak policzył CMR, średnio klient ma do wyboru ok. 7-8 wariantów. Mają one również najwyższe udziały w liczbie transakcji, wolumenie i wartości sprzedaży spośród wszystkich kategorii do sprzątania.

A czym najczęściej myli naczynia Polacy w ostatnim roku? Po analizie danych z paragonów Cemtrum Monitorowania Rynku wskazuje, że najwięcej zyskał Ludwik (Grupa Inco) w różnych wersjach zapachowych w pojemnościach 500 i 1000 ml. Popularnością nie ustępował mu Fairy (Procter & Gamble), który również był często wybierany w wersji cytrynowej i jabłkowej w dwóch wielkościach opakowań – 0,5 oraz 1l. Wysoko znalazł się też Pur (Henkel) ze swoim wariantem Balsam Aloes i o zapachu cytryny.

Pachnąca toaleta

Środki do toalet rotują na bieżąco przez cały rok. Łazienka to miejsce w domu, które sprzątamy zdecydowanie najczęściej. Dlatego też jest wiele rodzajów środków do czyszczenia i odświeżania, których używamy w trakcie dbania o czystość w tym pomieszczeniu. Producenci oferują nam liczne produkty, które nie tylko mają skutecznie czyścić i dezynfekować, ale też sprawić, że korzystanie z toalety czy prysznica i wanny będzie przyjemniejsze. Na sklepowych półkach wraz z środkami chemicznymi możemy zatem znaleźć szeroki wachlarz produktów, od kostek do spłuczek i muszli, przez środki dezynfekujące, myjące, czyszczące i usuwające kamień, po odświeżacze, aktywne piany i preparaty udrażniające.

Jak wyglądają te produkty w danych Centrum Monitorowania Rynku? Instytut podsumował udziały wartościowe głównych producentów środków do toalet i wynika z nich, że największe mają Unilever i Henkel. Dalej znajdują się m.in. Unia, Reckitt Benckiser, Polhun, Intersilesia mc Bride, SC Johnson, Dramers, Delko i Libella. Jednak jak wskazują paragony klientów sklepów do 300 mkw. popularnych jest o wiele więcej firm, np. Procter & Gamble, Hal, Clovin, Global Cosmed, Gold Drop czy Ravi.

Domestos i Bref to z kolei najlepiej zarabiające w ostatnim roku marki. CMR podaje, że wysokie wyniki w udziałach w sprzedaży mają też Tytan, General Fresh, Dosia, Yplon, Brait, Delko Filip, Cilit Bang i Kret.

Pranie

Pranie jest nieodłącznym elementem przygotowań do świąt. Polacy do pralek, oprócz ubrań, wkładają w tym czasie w większej ilości obrusy, zasłony, firany i pościel. W sklepach małoformatowych przeważają zazwyczaj małe formaty  środków do prania. Są to proszki, płyny, a ostatnio coraz częściej kapsułki piorące. Instytut GfK podaje, że rynek tych ostatnich odnotowuje w ostatnim czasie dynamiczny wzrost. Dane, zbierane w ramach Panelu Gospodarstw Domowych pokazują, że jest to najszybciej rozwijający się segment spośród środków do prania. W ciągu ostatniego roku wartość zakupów kapsułek dokonanych przez gospodarstwa domowe wzrosła o 12% w porównaniu z przełomem lat 2014-2015. Na rynku dostępne są m.in. produkty pod marką Persil, Ariel i Ludwik. Wśród proszków i płynów do prania można wymienić m.in. Persil, Dosię, Rexa, Ariel, Bonux, Booster, Perwoll, Dreft, Lenor, Woolite Perła czy Wizir.

W czasie przedświątecznych przygotowań na znaczeniu zyskuje kategoria krochmalu, który jednak nieczęsto występuje w sklepach małoformatowych. Klienci mogą się spotkać m.in. z markami Ługa, Clovin, Abra czy Dalli.

Sprzątanie nie należy do najprzyjemniejszych obowiązków domowych, ale przy odrobinie chęci i dobrych produktach czyszczących możemy je sobie nie tylko skrócić, ale i uprzyjemnić. Mimo nastawienia polskiego klienta na znane marki, warto pamiętać także o ich alternatywach oraz nowościach rynkowych, które są również chętnie wybierane. Nie bez znaczenia w tym okresie są korzystne ceny produktów z kategorii chemii gospodarczej oraz promocje.

Joanna Kowalska


tagi: święta , porządki , pranie , sprzątanie ,