Krzysztof Kouyoumdjian,
Dyrektor ds. Relacji Zewnętrznych
CEDC International„CEDC jest właścicielem słownego znaku towarowego „Saska”. Jest on zarejestrowany w Urzędzie Patentowym RP pod numerem 283822 i korzysta z pierwszeństwa od dnia 21 września 2015 r.
CEDC nie miało i nie ma obowiązku informować konkurentów o zgłoszeniach swoich znaków towarowych, ponieważ takie informacje dotyczą naszych planów handlowych.
Rejestr znaków towarowych, zawierający także zgłoszenia nowych znaków towarowych, jest w Polsce publicznie dostępny. Każdy może się z nim zapoznać przez Internet. Podstawowym obowiązkiem podmiotu wprowadzającego na rynek produkt pod określoną nazwą jest sprawdzenie stanu prawnego, w celu uniknięcia konfliktu z wcześniejszymi prawami osób trzecich. Rozsądny podmiot wpierw rejestruje znak towarowy, a dopiero po rejestracji znaku towarowego wprowadza produkt pod tym znakiem na rynek. Niewyobrażalne jest dla nas wprowadzenie na rynek produktu bez posiadania zarejestrowanego znaku towarowego. Tego rodzaju brak profesjonalizmu powoduje zamieszanie na rynku oraz narażenie się na dochodzenie praw własności intelektualnych innych podmiotów, co ma obecnie miejsce w przypadku CEDC – prawnego właściciela znaku towarowego „Saska”. Wprowadzenie marki „Saska” przez Stock, pomimo wcześniejszego zgłoszenia tego oznaczenia przez CEDC, mocno nas zaskoczyło i wymusiło na CEDC zmianę jej planów związanych z marką „Saska” oraz konieczność dochodzenia swoich praw przed sądem.
Mając na względzie powyższe fakty, Sąd Okręgowy w Warszawie rozpatrzył pozytywnie złożony przez nas wniosek i wydał postanowienie o zabezpieczeniu roszczeń CEDC. Zgodnie z postanowieniem Sądu, na Stock został nałożony zakaz sprzedaży produktów pod nazwą „Saska” na czas trwania postępowania. Sprawa toczy się obecnie przed właściwym Sądem, obie strony dochodzą praw przysługujących im w postępowaniu.”
Marek Sypek,
Dyrektor Zarządzający,
Stock Polska
„Po wielu miesiącach intensywnej pracy nad marką „Saska”, Stock Polska znalazł się w sytuacji, w której CEDC chce przechwycić nasz szlachetny produkt, za którym stoi ogromny trud całej firmy. Jesteśmy zdeterminowani i podjęliśmy wszelkie dostępne działania prawne zmierzające do obrony marki „Saska”. Złożyliśmy zażalenie na postanowienie sądu. Liczymy na szybkie przyjęcie go przez sąd tak, abyśmy nadal mogli produkować i sprzedawać nasze produkty. „Saska” – od idei do sukcesu rynkowego – została w całości stworzona przez naszą firmę. Stock stworzył konkretny produkt, wymyślił i zbudował silny brand, który już od kilkunastu miesięcy funkcjonuje z sukcesem na rynku, czego potwierdzeniem są liczne nagrody. CEDC nigdy nie wprowadzał i nie wprowadza na rynek produktów pod marką „Saska”. Podobnie jak cały rynek wiedział jednak od dawna, że to Stock Polska buduje nową linię produktów pod tą marką. Stock Polska sprawdził dostępność nazwy „Saska” zanim CEDC zdecydował się na rejestrację znaku. Rozpoczęliśmy procedurę rejestracji niezwłocznie po podjęciu decyzji o wprowadzeniu produktu na rynek. Nie spodziewaliśmy się jednak, że jakikolwiek podmiot może doprowadzić świadomie do kolizji znaków towarowych. W naszej ocenie działania CEDC są nieetyczne i nie mają nic wspólnego ze zdrową konkurencją i zasadami fair play w biznesie. CEDC wykorzystał wybieg prawny, ponieważ przegrywa na polu biznesowym w tej kategorii. Uważamy, że firmy powinny konkurować między sobą jakością produktów i innowacyjnością usług, a nie działaniem w złej wierze przy pomocy forteli prawnych.”