O obchodach 80-lecia Ptasiego Mleczka, powstaniu i rozwoju popularnego wśród Polaków produktu rozmawiamy z Maciejem Hermanem, Dyrektorem Sprzedaży i Marketingu w firmie Lotte Wedel.
Marka E. Wedel już po raz czwarty obchodziła Międzynarodowy Dzień Czekolady. Lotte Wedel za każdym razem zaskakuje słodkimi niespodziankami, np. czekoladowymi rzeźbami przedstawiającymi symbole miast czy tegorocznym skokiem do ogromnego pudełka Ptasiego Mleczka. Skąd czerpiecie pomysły na czekoladowe atrakcje?
Pracując w tak wyjątkowym miejscu, gdzie innowacyjność i niestandardowe pomysły są częścią kultury organizacyjnej, ciekawe projekty powstają w głowach naszych pracowników każdego dnia. Można powiedzieć, że tak było od zawsze. Już Emil Wedel, twórca potęgi marki Wedel, stosował niestandardowe formy komunikacji z miłośnikami czekolady. Przykładem może być znak firmowy umieszczony na dachu kamienicy Wedlów, w której mieściła się fabryka – chłopiec na zebrze dźwigający tabliczki czekolady. Podążając szlakiem wyznaczonym przez Emila Wedla, dziś marka również stosuje innowacyjne rozwiązania komunikacyjne i marketingowe. Naszym mottem przewodnim jest „Poczuj dziecięcą radość”. Chcemy ją dawać za pośrednictwem naszych produktów – najwyższej jakości czekolady, nietypowych połączeń smakowych, nowości odpowiadających rosnącym potrzebom konsumentów, ale również poprzez organizowane przez nas wydarzenia i towarzyszące im liczne niespodzianki, nietypowe atrakcje. Marka E.Wedel oznacza bowiem nie tylko wyjątkową czekoladę tworzoną z pasją i wielowiekową tradycją, ale również nowoczesne rozwiązania, podążanie z duchem czasu, odpowiadanie na potrzeby konsumentów. Jest dla nas bardzo istotne, aby wszyscy nasi pracownicy kierowali się między innymi innowacyjnością, bo to przede wszystkim oni kreują te wszystkie niesamowite pomysły.
Pudełko pianek Ptasie Mleczko, fontanna czekoladowa, liczne konkursy czy największa pianka w historii – to wszystko przygotowaliście na 80. urodziny kultowych pianek. Proszę opowiedzieć jak wyglądały przygotowania do tegorocznych obchodów Międzynarodowego Dnia Czekolady i jak udała się cała impreza.
Organizując każde wydarzenie staramy się zaskoczyć miłośników czekolady. W tym roku razem z Dniem Czekolady świętowaliśmy 80. urodziny kultowych pianek Ptasie Mleczko®. Dlatego też wszystkie atrakcje utrzymane były w konwencji lekkości, bujania w obłokach, niebiańskiej przyjemności. Mieszkańcy Warszawy, Krakowa i Wrocławia dali się porwać dziecięcej radości i chętnie korzystali z głównych atrakcji – ogromnego dmuchańca, wielkiej trampoliny, kina z efektami specjalnymi oraz podnośnika, który wynosił gości na podniebne degustacje pianek. Zorganizowaliśmy mnóstwo konkursów ze słodkimi nagrodami, skok do olbrzymiego pudełka pianek Ptasie Mleczko®, czy trampolinę do nieba. Niepowtarzalną atrakcją była możliwość spróbowania oryginalnej pianki nieoblanej czekoladą, o którą tak często pytają się miłośnicy wedlowskich przysmaków. Najwięcej dziecięcej radości wzbudził finał tegorocznego Dnia Czekolady i 80. urodzin pianek Ptasie Mleczko® – pod okiem Maestro Czekolady E.Wedel Janusza Profusa została przygotowana największa w historii pianka o wadze ponad 100 kg. Tegoroczny, czwarty Międzynarodowy Dzień Czekolady z E.Wedel możemy uznać za bardzo udany. W trzech miastach odwiedziło nas ponad 15 tysięcy gości.
Ptasie Mleczko® to marka sama w sobie. To nie tylko nazwa, która jest bardzo rozpoznawalna, ale też wyjątkowy smak i forma. Proszę krótko opowiedzieć historię tego wedlowskiego przysmaku.
Receptura pianek, która do dziś utrzymywana jest w tajemnicy, została opracowana w 1936 roku przez Jana Wedla. Co ciekawe, Jan Wedel, gdy stworzył ten kultowy przysmak zapytał swoich pracowników, czego brakuje człowiekowi, który już wszystko ma. Jeden z pracowników odpowiedział – Ptasiego Mleka! Jan Wedel uznał, że to fantastyczna nazwa i tak pozostało do dziś. Przez te 80 lat firma Wedel pozostała wierna recepturze i najwyższej jakości, choć do oferty wprowadzamy wciąż nowe warianty smakowe. Ptasie Mleczko® to marka numer jeden w Polsce wg siły marki (nie tylko w sektorze FMCG), kolejne miejsca zajmują m.in. Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, Złoty (PLN) czy Wedel (źródło: Ranking Brand Asset Valuator, Millward Brown + Young&Rubicam, 2016).
Wedel cały czas prezentuje nowe odsłony Ptasiego Mleczka. Oprócz tradycyjnej waniliowej pianki w deserowej czekoladzie mamy już na rynku m.in. wersję z owocową galaretką, biało-białe czy Karmellove. Jak obecnie prezentuje się cała linia?
Wszystko zaczęło się od Ptasiego Mleczka waniliowego 80 lat temu. Czasy się zmieniły i konsumenci również. Dlatego od kilku lat mamy w swojej ofercie różne smaki. Waniliowy – cały czas pozostaje smakiem numer jeden. Jest to najlepiej sprzedający się produkt wśród słodyczy czekoladowych w Polsce. Oblane czekoladą deserową jest również Ptasie Mleczko® cytrynowe oraz czekoladowe i waniliowe z galaretką truskawkową. Dla konsumentów preferujących słodszą i mleczną czekoladę proponujemy: Ptasie Mleczko® śmietankowe i kokosowe. Można powiedzieć, że są to dwie podstawowe linie. Trzeci produkt, który się pojawił dosyć niedawno, to efekt typowego innowacyjnego podejścia w naszej firmie. Jako pierwsi w Polsce wprowadziliśmy linię produktów Karmellove, które cieszy się bardzo dużą popularnością. Do tej linii należą: czekolady, batony, czekotubka, a także… Ptasie Mleczko® Karmellove. Na początku była to oferta czasowa, tzw. in-out, natomiast sprzedaż była tak dynamiczna, że postanowiliśmy wprowadzić ten produkt na stałe. Niedawno produkt pojawił się również w wersji dla dzieci, Ptasie Mleczko extra mleczne z dodatkiem wapnia z mleka. Oprócz tego mamy sporo produktów, które wprowadzamy w określonym czasie. W tym roku po raz drugi w okresie letnim pojawiło się Ptasie Mleczko® Frappe, w którym pianka ma strukturę marmurkową, przeplatają się tu dwie warstwy – śmietankowa i kawowa. Tę piankę szczególnie polecamy do zamrożenia, co daje niebywały efekt – smakuje trochę jak lody. W ubiegłym roku wyprodukowaliśmy aż miliard kostek Ptasiego Mleczka i co roku odnotowujemy tendencję wzrostową. Mimo tego, że produkt jest znany, to z roku na rok podnosimy sprzedaż. Oczywiście wpływ na to ma wiele aspektów, między innymi komunikacja marketingowa, innowacje opakowaniowe, nowe smaki pianek, ale również oferty czasowe i produkty wprowadzane na stałe.
Na 80. urodziny przygotowaliście też specjalne opakowanie pianek Ptasie Mleczko®…
Tak, 80. urodziny kultowych pianek to dla nas wyjątkowa okazja, dlatego też przygotowaliśmy specjalną, okolicznościową odsłonę tego przysmaku – to adaptacja historycznego opakowania, natomiast produkt w środku jest taki sam.
Czy zamierzacie dalej rozszerzać ofertę i wprowadzać kolejne innowacje?
Warto zwrócić uwagę na innowacje, które wprowadzaliśmy w ciągu ostatnich kilku lat. Jako jedyni na rynku mamy dodatkowe zabezpieczenie folią na tackach, dzięki czemu powietrze nie dostaje się do środka i produkt dłużej utrzymuje świeżość i niepowtarzalny smak, a także wprowadziliśmy nowe opakowania z uszlechetnieniami, wytłoczeniami i specjalnym lakierem, rezygnując z folii na opakowaniu. Według naszych badań, konsumenci w połowie kupują Ptasie Mleczko® na własny użytek a druga połowa nabywa je jako prezent dla bliskiej osoby. Dodatkowo umożliwiliśmy konsumentom personalizację pianek Ptasie Mleczko® – wystarczy wejść na stronę www.ptasiemleczko.pl, w specjalnej aplikacji stworzyć własne opakowanie, dodać zdjęcie i zamówić. Jest to odpowiedź na współczesne trendy związane z personalizacją. Dział badań i rozwoju pracuje nad kolejnymi innowacjami dotyczącymi pianek Ptasie Mleczko®. Jesteśmy w czasie badań konsumenckich, różnych ciekawych i intrygujących konceptów, które na bieżąco testujemy. Jest to faza jeszcze bardzo wstępna. Rok 2017 będzie obfitował w wiele ciekawych i zaskakujących projektów, dzięki którym nasi konsumenci będą odkrywać w sobie dziecięcą radość.
Dziękuję za rozmowę.
Tomasz Pańczyk, Redaktor Naczelny