Tłuszcz jest jednym z podstawowych składników pokarmowych i stanowi element prawidłowo zbilansowanej diety. Jest więc bardzo istotny w diecie i nieprawdą jest, że należy go wykluczać z codziennego menu. Odpowiednio zbilansowane posiłki powinny zawierać wszystkie składniki odżywcze.
Na paragonie
Centrum Monitorowania Rynku przeanalizowało sprzedaż tych produktów w Polsce w małoformatowych sklepach do 300 mkw. Spośród tłuszczy najwyższe udziały wolumenowe w sprzedaży ma margaryna. Od początku tego roku do teraz wynosiły 39,68%. Dalej znalazł się olej z wynikiem 25,6%. Masło uzyskało 23,97%. W dalszej kolejności uplasowały się mixy maślane, smalec, oliwa i tłuszcz biały do smażenia. Jeśli chodzi o wartość sprzedaży to na pierwszym miejscu znajduje się masło z wynikiem 43,42%. W tym samym okresie, od 1 stycznia do 31 lipca br., margaryna zyskała 30,1% tych udziałów, a olej 14,17%.
W lipcu tego roku średnio na półce w sklepach do 300 mkw. występowało ok. 20 różnych wariantów tłuszczy. Najwięcej występowało margaryny, tu średnio klient ma do wyboru 9-10 produktów. Reprezentacje 4 wariantów mają masła i olej. Po dwa – produkty z pozostałych segmentów.
Udziały wartościowe w sprzedaży poszczególnych producentów różnią się w zależności od rodzaju oferowanego produktu z całej kategorii tłuszczów. Jednak podsumowując wszystkie w zestawieniu top 10, na podstawie danych ze sklepów małoformatowych do 300 mkw. zebranych przez CMR, na pierwszym miejscu z najwyższymi udziałami w wartości sprzedaży znajduje się ZT Kruszwica z wynikiem 20,16%. Na drugim miejscu jest Sobik – 11,79%, a na kolejnym SM Mlekovita – 8,74%.
A jakie produkty mają najwyższe udziały wartościowe w sprzedaży? W okresie od 1 stycznia do 31 lipca br. czołowe miejsce zajęło Masło Ekstra Osełka Górska (Sobik) z wynikiem 7,79%. Dalej uplasował się Olej Kujawski (ZT Kruszwica), Masło Polskie (SM Mlekovita), Łaciate Masło Ekstra (SM Mlekpol) i Masło Osełeczka Górska Mini (Sobik). Wśród najpopularniejszych produktów znalazły się też Palma (Bielmar), Delma (Unilever), Smakowita (ZT Kruszwica), Śniadaniowa (Bielmar) oraz Masło Roślinne (ZT Kruszwica).
Okiem detalisty
W Legionowie przy ul. Piaskowej znajduje się niewielki, osiedlowy sklep, w którym tłuszcze mają swoje stałe miejsce. Właścicielka placówki, Zofia Opara, opowiada, że cały asortyment dobiera tak, by zaspokoić potrzeby wszystkich stałych klientów.
„Najpopularniejsza u mnie w sklepie jest margaryna Palma do pieczenia. Klienci wybierają ją głównie do wypieków. Bardzo dobrze rotuje też Masło Roślinne, które przez swoją niską cenę ma w okolicy bardzo wielu amatorów” – opowiada pani Zofia. Dodaje też, że do smarowania pieczywa najchętniej kupowana jest Rama. Mixy sprzedają się słabiej. Właścicielka jako powód mniejszej sprzedaży takich produktów podaje bliskość dyskontów i dużych marketów. W jej sklepie klienci kupują produkty, których zabraknie im aktualnie w kuchni i muszą szybko coś dokupić.
W Legionowie szczególnie dobrze sprzedaje się Masło Osełeczka Górska Mini z Sobik. Ze względu na wysoką zawartość tłuszczu i niewielkie rozmiary jest bardzo popularna. Często wybierają ją osoby, które mieszkają same lub mają niewielką rodzinę. Wtedy wiedzą, że są w stanie zużyć cały produkt przed końcem okresu przydatności do spożycia i nie muszą się martwić, że większość będzie trzeba wyrzucić. W sklepie Zofii Opara można znaleźć również Extra Pomorski, Delmę, Smalec z Sokołowa, Smakowitą czy Masmix.
Wśród olejów i oliw najpopularniejszy jest Kujawski. Znana marka i sprawdzony smak przekonuje większość stałych klientów. Z oliw najczęściej kupowane jest Basso i Monini, ale wyłącznie w małych formatach.
W Toruniu w Delikatesach Bratek zdecydowanie najlepiej ze wszystkich tłuszczów rotują masła i oleje. Wśród tych pierwszych zdecydowanie najwięcej sprzedaje się Osełeczki Górskiej Mini od Sobik.
Monika Tobiasz i Irena Wolińska, które są ekspedientkami w sklepie, podkreślają, że klienci cenią sobie smak masła i jeśli potrzebują czegoś do pieczywa to w lwiej części zdecydują się na produkt z wysoką zawartością tłuszczu.
Na półce z oliwami i olejami w toruńskich delikatesach można dostać produkty pod markami Basso, Monini, Sandrini, Kujawski, SoRiso, Oleo, Mosso, Bartek czy Oliwier. Wszystkie produkty rotują bardzo dobrze i utrzymują taką sprzedaż przez cały rok. Ekspedientki podkreślają jednak, że w ciągu ostatnich lat widać, że sprzedaż oliw wzrosła. Więcej klientów myśli o zdrowym odżywianiu i decyduje się na taki zakup.
Tłuszcze, tak samo jak w codziennej diecie, istotne są na sklepowej półce. Jak wskazują detaliści, nie trzeba mieć obszernej półki, by zaspokoić potrzeby stałych bywalców. Warto jednak zainwestować w obecność wielu rodzajów z całej kategorii, by sprawdzić, który z produktów najlepiej przypadnie do gustu konsumentom.
Joanna Kowalska
tagi: pieczenie , smażenie , oliwa , olej , smalec , margaryna , masło ,
21 listopada 2024 roku w wieku 68 lat zmarł Krzysztof Pakuła...
W październiku 2024 r. całkowita wartość sprzedaży w...
W tym roku Polacy planują mniej kosztowne święta niż...
Obie strony czeka kilka lat przygotowań...
Sztuczna inteligencja jest coraz mocniej wykorzystywana przez...
Ankietowani wskazali pięć rzeczy, których obecnie...
Do zmian muszą się dostosować także małe przedsiębiorstwa...
Z początkiem stycznia 2025 roku Polska obejmie rotacyjną...