Podatek handlowy najmocniej uderzy w małe sklepy spożywcze
Poniedziałek, 12 września 2016
Podatek handlowy, który wszedł w życie 1 września tego roku, nie wpłynie zasadniczo na kondycję handlu w Polsce – uważa Michał Krajczewski z Biura Maklerskiego Banku BGŻ. Jego zdaniem największe problemy z utrzymaniem dodatniego wyniku finansowego będą mieć sklepy sprzedające żywność w kanale tradycyjnym.
– Handel detaliczny, szczególnie żywnością, jest w trudnej sytuacji – zauważa w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Inwestor Michał Krajczewski, analityk BM Banku BGŻ – W negocjacjach z dostawcami czy miksie cenowym nowy podatek od razu może być przeniesiony na klienta. Sieci nie bardzo mogą wziąć dodatkowe koszty na siebie. W tym obszarze konkurencja dyskontów, super- czy hipermarketów jest bardzo duża, a marże znikome. Nawet jeden punkt procentowy decyduje o korzystnym lub negatywnym wyniku finansowym. W krótkim terminie paradoksalnie może to jednak zwiększyć rentowność spółek. Proces taki będzie bowiem ukierunkowany podwójnie: poprzez podniesienie cen dla klientów końcowych oraz obniżkę ze strony dostawców. Wysoka konkurencyjność jednak sprawi, że w dłuższym okresie ceny osiągną nowy poziom równowagi.
Jak wynika z ostatniego raportu Fundacji Republikańskiej, wartość transakcji na polskim rynku dystrybucji detalicznej wynosi przeszło 700 mld zł rocznie, z czego blisko jedna trzecia trafia do właścicieli sklepów spożywczych. Segment ten opanowany jest w dużej części przez tzw. kanał nowoczesny (dyskonty, hipermarkety, supermarkety) przy malejącym od lat udziale placówek niezależnych (tzw. kanał tradycyjny).
1 września wszedł w życie zapowiadany przez rząd Prawa i Sprawiedliwości podatek handlowy. Nowe prawo wprowadza dwie stawki należności fiskusa uzależnione od wysokości rocznych przychodów. Jeśli zamkną się one w widełkach od 17–170 mln zł podatek wyniesie 0,8 proc. miesięcznie. Placówki handlowe osiągające wyższe przychody zapłacą 1,4 proc. Kwota wolna w skali roku została ustalona na poziomie 204 mln zł.
– W przypadku spółek odzieżowo-obuwniczych wpływ podatku od handlu detalicznego na sytuację przedsiębiorstw nie będzie duży – wskazuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Michał Krajczewski, analityk z Biura Maklerskiego banku Banku BGŻ BNP Paribas. – Podmioty handlujące żywnością, pracujące na znacznie niższych marżach, nie mogą wziąć tej należności fiskusa całkowicie na siebie. Będą szukać rekompensat u klientów, dostawców oraz kooperantów.
Ustawa zakłada, że opodatkowany będzie jedynie przychód ze sprzedaży detalicznej na rzecz konsumentów, zwolnione z nowego podatku będą więc m.in. hurtownie. W przepisach nie przewidziano także, wbrew wcześniejszym zapowiedziom, opodatkowania sklepów internetowych. Resort finansów zakłada, że z tytułu nowego podatku w 2017 roku do budżetu wpłynie 1,6 mld zł. Zdaniem większości ekspertów są to zbyt optymistyczne szacunki.
– Koszty związane z nowym podatkiem, które poniosą CCC czy LPP, czołowe polskie spółki działające w sektorze odzieżowo-obuwniczym, będą równe kilku procentom od zysku netto w tym i przyszłym roku – prognozuje Michał Krajczewski. – Trzeba podkreślić, że sieci te coraz szybciej rozwijają się za granicą. zatem w sposób naturalny efekt nowej daniny fiskusa w wynikach będzie się zmniejszał.
Według analityka sektor ten jednak tyle rentowny, że podatek ten nie jest w stanie zachwiać spółkami.
– Nowy podatek prawdopodobnie z pewnym opóźnieniem zostanie przeniesiony na klientów i dostawców. Przy czym opóźnienie w sektorze jest stosunkowo duże, bo kolekcje zamawiane są z sześcio-, a nawet dziewięciomiesięcznym wyprzedzeniem. Dopiero po tym czasie klienci powinni odczuć efekty tej zmiany – prognozuje Michał Krajczewski.
Światowi dostawcy nie nadążają z dostawami do Polski...
Bądź na bieżąco z wiadomościami z rynku FMCG
Zaprenumeruj bezpłatny newsletter Portalu Kupców Polskich
Bezpłatny newsletter, to przegląd najważniejszych wiadomości ukazujących się w Portalu Kupców Polskich
www.hurtidetal.pl. Subskrypcja bezpłatna!
Aby zamówić newsletter, wystarczy wpisać adres e-mail w polu poniżej.
Twój adres został dodany do naszego newslettera, dziękujemy!Podany adres email jest niepoprawny
Podając adres email wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych (pokaż więcej)
podanych przeze mnie w powyższym formularzu w zakresie danych identyfikacyjnych i teleadresowych przez Wydawnictwo
Fischer Trading Group Spółka z o.o. dla celów promocji produktów i usług
oraz na dostarczanie mi informacji handlowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Jestem świadomy, że podanie danych osobowych jest dobrowolne, a powyższą zgodę mogę w każdej chwili cofnąć w
całości lub w części. Więcej o sposobie przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci w związku z tym uprawnieniach czytaj w Regulaminie.
Pamiętaj, że w każdym momencie możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera.