Światowi liderzy w dziedzinie stomatologii i zdrowia jamy ustnej spotykają się w tym tygodniu w Poznaniu podczas Dorocznego Światowego Kongresu Stomatologicznego FDI 2016. Profilaktyka chorób jamy ustnej jest jednym z priorytetów, z uwagi na niepokojący wzrost częstotliwości występowania chorób zębów oraz rosnące koszty związane z ich leczeniem. Eksperci przypominają, że potrzebne jest nowe podejście do profilaktyki chorób jamy ustnej, włączające bezcukrowe gumy do żucia do codziennej rutyny higieny jamy ustnej.
Próchnica zębów jest jedną z najczęstszych chorób w świecie, dotyczy aż 90% populacji. Na tle Europy, Polska pozostaje jednym z krajów o najwyższym wskaźniku próchnicy wśród najmłodszych, szacuje się, że tą chorobą dotkniętych jest aż 76% dzieci w wieku od 6 do 12 lat. Co więcej, Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) szacuje, że w skali globalnej, choroby jamy ustnej zajmują czwartą pozycję pod względem kosztów leczenia.
Dowody naukowe wskazują, że bezcukrowa guma do żucia ma do odegrania bardzo ważną rolę w profilaktyce próchnicy, obok regularnego szczotkowania pastą z fluorem, czyszczenia przestrzeni międzyzębowych oraz regularnych kontroli u lekarza stomatologa. Jej znaczenie rośnie wraz ze zmieniającymi się współcześnie nawykami żywieniowymi.
Według badań żucie bezcukrowej gumy przez 20 minut po jedzeniu i piciu pomaga neutralizować kwasy osadu nazębnego oraz pomaga usunąć resztki żywności, które odpowiedzialne są za powstawanie próchnicy. Dzieje się tak, ponieważ żucie bezcukrowej gumy pomaga stymulować wydzielanie śliny, sprzyjając remineralizacji szkliwa zębów, a tym samym redukuje jeden z czynników ryzyka rozwoju próchnicy.
Polskie Towarzystwo Stomatologiczne (PTS) oraz Polskie Towarzystwo Stomatologii Dziecięcej (PTSD) zalecają żucie bezcukrowej gumy jako jeden z czterech kroków, pomagających zapobiegać próchnicy u dzieci w wieku od czterech lat. Światowa Federacja Dentystyczna FDI zaleca żucie bezcukrowej gumy jako prosty i skuteczny sposób by pomoc poprawić stan zdrowia jamy ustnej całej rodziny, obok innych, równie istotnych elementów pielęgnacji jamy ustnej, takich jak szczotkowanie zębów dwa razy dziennie przy użyciu pasty z fluorem, czyszczenie przestrzeni międzyzębowych nicią dentystyczną oraz regularne wizyty u lekarza stomatologa.
Zaangażowanie Wrigley w higienę jamy ustnej odzwierciadla się przez Wrigley Oral Healthcare Program (WOHP), który został zainicjowany w Niemczech w 1989 roku i obecnie jest prowadzony w ponad 40 krajach na całym świecie.
W ramach programu, partnerzy Wrigley: dentyści i higienistki, pomagają swoim pacjentom w poprawie zdrowia jamy ustnej w czterech, prostych krokach: regularnie szczotkując zęby pastą z fluorem, czyszcząc przestrzenie międzyzębowe nicią dentystyczną, poddając się regularnym kontrolom u lekarza stomatologa oraz żując bezcukrową gumę po jedzeniu i piciu. Wrigley przekazuje także dentystom i higienistkom wiedzę, zasoby oraz materiały edukacyjne, aby pomóc im zaadoptować bezcukrową gumę do codziennych, rutynowych działań, które mają zapobiegać próchnicy.
W Polsce, w ramach WOHP firma prowadzi program „Chroń Dziecięce Uśmiechy”. Od 2013 roku, wspólnie z Polskim Czerwonym Krzyżem, Polskim Towarzystwem Stomatologicznym oraz Polskim Towarzystwem Stomatologii Dziecięcej, firma organizuje bezpłatne przeglądy stomatologiczne, a także edukacyjne lekcje z zakresu higieny jamy ustnej w polskich szkołach.
Kampania „Chroń Dziecięce Uśmiechy” odgrywa ważną rolę w edukacji dzieci. Przede wszystkim uświadamia, jak ważna jest codzienna higiena, po drugie, że przyzwyczaja dzieci do przeglądów stomatologicznych i przekonuje, że wizyty w gabinetach dentystycznych mogą być przyjemne. Wieloletnie doświadczenia pokazują, że właściwa higiena i profilaktyka to podstawowe czynniki pomagające utrzymać zdrowy uśmiech.
Wrigley i marka Orbit zobowiązały się do wpierania programu „Chroń Dziecięce Uśmiechy”. Każdego roku 1% ze sprzedaży dowolnych gum Orbit w okresie od 1 września do 31 października przeznaczony zostaje na finansowanie przeglądów dentystycznych i lekcji dbania o zęby dla dzieci w wybranych szkołach podstawowych w Polsce.
Od początku trwania programu „Chroń Dziecięce Uśmiechy”, czyli w ciągu 3. jego edycji, Wrigley zdołał przekazać 2 500 000 złotych na organizację 25 000 przeglądów dentystycznych i edukację blisko 250 000 dzieci w wybranych szkołach podstawowych w całej Polsce. Każde z nich otrzymało materiały edukacyjne, w ciekawy sposób przedstawiające najważniejsze zasady zapobiegania próchnicy i jednocześnie motywujące, aby dbać o zęby.
Aż 76% dzieci, które wzięły udział w trzech edycjach programu „Chroń Dziecięce Uśmiechy” ma problemy z próchnicą – wynika z raportu Ipsos, przygotowanego na podstawie wyników bezpłatnych przeglądów stomatologicznych. Badaniami objętych zostało ponad 25 000 dzieci w wieku 6 – 12 lat na terenie całej Polski. Wnioski z badań są alarmujące i dowodzą, że próchnica w Polsce stanowi bardzo poważny problem.
Cieszę się, że wspólnie z Polskim Czerwonym Krzyżem oraz naszymi partnerami prowadzimy już czwartą edycję programu „Chroń Dziecięce Uśmiechy”. Dzięki niemu w ostatnich latach dziesiątki tysięcy dzieci z całego kraju miały dostęp do bezpłatnych przeglądów stomatologicznych. Kupując we wrześniu i październiku dowolne gumy marki Orbit każdy z nas może wesprzeć program i sprawić, że zęby naszych pociech będą zdrowsze – mówi Maciej Wysocki, Prezes Zarządu i Dyrektor Generalny Wrigley Poland.