Kategorie produktów

Ulubione przekąski Polaków

Środa, 10 sierpnia 2016 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 08/126. Sierpień 2016
Prawie 90% Polaków podjada między posiłkami. Zarówno słone jak i słodkie przekąski są w modzie. A okazji do podjadania jest wiele. W szkole, pracy, parku, przed telewizorem, ze znajomymi czy z rodziną – warto mieć pod ręką ulubiony przysmak.
Większość osób lubi sięgać po przekąski, są niewielkie, zaspokajają głód i można je zjeść praktycznie wszędzie. Według raportu „Od jedzenia humor się zmienia” przygotowanego przez Instytut badawczy ARC Rynek i Opinia na zlecenie marki Kupiec, niemal połowa Polaków uważa, że najlepszy czas na przekąskę to pora relaksu przed telewizorem, w dalszej kolejności jest to czas spędzony przed komputerem (40% ankietowanych) oraz przy kawie (deklaruje 34% badanych). Kobiety sięgają po przekąski, by poprawić sobie humor, podczas czytania książki oraz w trakcie spotkań towarzyskich w domu. Mężczyźni natomiast siedząc przy komputerze lub wypoczywając na kanapie. Bez względu na płeć wszyscy lubią coś przekąsić przed telewizorem. Na sklepowych półkach można zaleźć wiele z nich i wybrać odpowiedni produkt dla siebie. Jak się okazuje, jest w czym wybierać bo ilość wariantów w sklepie z roku na rok rośnie.

Przekąski słodkie i słone

Z przekąsek słodkich najpopularniejszą pozycją są ciastka, w sklepach małoformatowych można znaleźć średnio 36 produktów z tej kategorii. Producenci są aktywni i wciąż poszerzają ofertę, w porównaniu do roku poprzedniego wybór w sklepie wzrósł o 3 pozycje. Te słodkie przekąski to idealne rozwiązanie na wszelkiego rodzaju spotkania ze znajomymi czy rodziną.

Według danych Centrum Monitorowania Rynku (05.2015-05.2016 r.), do ulubionych marek Polaków należą: Dr. Gerard, Delicje Szampańskie, Krakuski, Wafle Familijne, Hit, Lu Petitki Lubisie, Tago, Jeżyki, Oreo oraz belVita.Klienci chętnie sięgają również po wafelki impulsowe, batony oraz inne słodkości w małych opakowaniach.

Do kategorii przekąsek słonych definiowanej przez Centrum Monitorowania Rynku należą chipsy, chrupki, słone paluszki, precle, talarki, bakalie, orzeszki, krakersy, prażynki, popcorn, chrupki chlebowe oraz chipsy owocowe. Największym udziałem w liczbie transakcji w kategorii przekąsek słonych odznaczają się chipsy. W maju 2016 roku stanowiły 37,6% w transakcjach z tą kategorią. W sklepach małoformatowych średnia liczba wariantów na sklep w maju 2016 roku wynosiła ok. 23. Do producentów posiadających największe udziały w sprzedaży tej kategorii należą: Frito Lay, Lorenz, Intersnack, Aksam. Marki najchętniej kupowane to: Lay’s, Crunchips oraz Wiejskie Ziemniaczki.

Chrupki to kolejna istotna kategoria wśród przekąsek, występują one w 27,6% transakcji dokonywanych w sklepach małoformatowych. Marki osiągające najwyższe udziały w sprzedaży tej kategorii to: Cheetos, Mr. Snaki, Star Twistos, Monster Munch, Star Rożki, Curly, Maczugi oraz Flips.

Nieco rzadziej klienci sklepów osiedlowych sięgają po słone paluszki, precle oraz talarki. Występują one na 15,5% transakcji. Najczęściej klienci sięgają po marki takie jak: Aksam, Lajkonik, Lajkonik Talarki, Cymes, Lubella, Felix, Star Paluszki, Sunbites Chipsy Wielozbożowe, Tbm. Bakalie w maju 2016 roku występowały na 8,83% transakcji. Bakalland, Sonpex, Mirasol, Sante, Kresto, Fresco, Helio, Felix to marki posiadające najwyższe udziały wartościowe w sprzedaży w sklepach małoformatowych. Orzeszki, popcorn i prażynki to kategorie kupowane znacznie rzadziej. Odpowiednio uczestniczą w 6,52%, 3,16% oraz 3,29% transakcji.

Kategoria chipsów owocowych jest doskonałą alternatywą przekąski w ciągu dnia dla osób na diecie. Jest to jeszcze dość nowa kategoria, ale za to bardzo prężnie rozwijająca się. Na rynku jest wielu producentów oferujących produkty z tej kategorii, są to m.in.: Planet Food, Crispy Natural, Helio, Bakalland, Sonko czy Cykoria. Co prawda udział tej kategorii w liczbie transakcji w sklepach małoformatowych jest niewielki (0,08%), ale coraz większa liczba klientów poszukująca takich produktów wpływa na ciągły rozwój.

Wybory klientów

Zgodnie z opinią właścicielki sklepu w Jachrance, Agnieszki Nalewajek, przekąski są ważną kategorią w jej sklepie. „Często znajdują się w koszyku zakupowym klientów, nieraz są nabywane również impulsowo. Kategoria przekąsek słonych często stanowi komplementarną część zakupu alkoholi. W związku z tym muszą się one znajdować w widocznym dla klientów miejscu” – przyznaje detalistka. Przekąski słone w sklepie pani Agnieszki są częściej kupowane niż te słodkie. A dominującą kategorią są chipsy. „Prym wiedzie marka Lay’s, na kolejnym miejscu jest Crunchips i Star Foods na trzecim. Oprócz tego klienci kupują paluszki, talarki, krakersy bądź precle. Marka, która dominuje w sprzedaży to Lajkonik. Jeśli chodzi o wybory orzeszków ziemnych tutaj klienci częściej sięgają po tańsze marki” – opowiada pani Agnieszka.

Biorąc pod uwagę przekąski słodkie, w tej kategorii w sprzedaży w sklepie w Jachrance dominują ciastka i wafelki. „Familijne, Jeżyki, Oreo, belVita, Pieguski, Milka, Hit, Krakuski to marki najchętniej kupowane przez moich klientów” – dodaje pani Agnieszka.

Po pierwsze dużo chipsów, po drugie trochę słodkości, a dla tych na diecie lekkie batoniki oraz chipsy z owoców. Dzięki takiej ofercie każdy znajdzie dla siebie odpowiednią przekąskę na mały głód.

Monika Kociubińska


tagi: przekąski , produkty spożywcze , konsument ,