Kategorie produktów

Wywiad z Tomaszem Iżewskim, Prezesem Zarządu Warwin S.A.

Środa, 10 sierpnia 2016 Autor: Monika Dawiec, HURT & DETAL Nr 08/126. Sierpień 2016
Tomasz Iżewski, Prezes Zarządu Warwin S.A. w rozmowie z Moniką Dawiec.
Sezon na cydr w pełni. Na rynku pojawiła się nowa marka „Dobry Cydr”. Jakie są pierwsze wyniki sprzedaży?

Wyniki są bardzo dobre, produkt szybko rotuje, znacznie lepiej niż nasza poprzednia marka – Warka. Widać, że całościowy rebranding oraz odcięcie się od skojarzeń z piwem, okazało się bardzo dobrą decyzją biznesową. Design i smak produktu jest doceniany zarówno przez konsumentów, jak i naszych klientów bezpośrednich (kupców w sieciach, dystrybutorów), co oczywiście przekłada się na nasze wyniki.

Proszę opowiedzieć więcej o nowym cydrze. Jakie są oczekiwania związane z tym produktem?

Nowy cydr posiada udoskonalony skład w porównaniu do poprzedniego produktu (marki Warka) – wyższy udział soku jabłkowego użytego do produkcji, a tym samym pełniejszy i lepszy smak. W porównaniu do konkurencji nasz produkt posiada również obniżoną zawartość siarczynów.

„Dobry Cydr” jest produktem, który został stworzony, aby jak najlepiej odpowiadać na potrzeby konsumentów w kategorii cydrów. Dlatego przed wprowadzeniem nowej marki na rynek, poprzedziliśmy tę decyzję dokładnymi badaniami konsumenckimi. Na ich podstawie stworzyliśmy całkowicie nowy koncept produktowy, który już osiąga bardzo dobre wyniki. Badania ilościowe przeprowadzone przez Millward Brown wykazały, że nasz nowy brand jest lepiej oceniany pod względem atrakcyjności produktu (smak, design opakowania) od aktualnego lidera cydrów w Polsce.
Wyróżnikiem jest również szerokość naszej oferty – jako jedyni na rynku oferujemy cydry w 3 wariantach smakowych: jabłko, gruszka oraz truskawka.

Jakie jest spożycie cydrów w Polsce?

Spożycie cydrów za 2015 rok wyniosło ok. 12 mln litrów, a rynek urósł o 40%. Prognozujemy dalsze silne wzrosty tej kategorii w kolejnych latach, ponieważ jeszcze stosunkowo niewielki odsetek Polaków sięgnął po ten produkt – zaledwie 6%.

Dla jakiego konsumenta są dedykowane?

Cydry są skierowane do wszystkich dorosłych konsumentów, którzy mają ochotę na lekki orzeźwiający, a przy tym naturalny alkohol. Widzimy po profilu demograficznym konsumentów cydrów, że są to przeważnie osoby stosunkowo młode, z większych ośrodków miejskich oraz z wyższym wykształceniem.

Co ciekawe, wbrew wszelkim stereotypom, nie jest to napój częściej spożywany przez kobiety. W strukturze konsumentów nie widać wyraźnej przewagi żadnej z płci.

Jak wygląda pozycja firmy Warwin na rynku cydrów?

Jesteśmy w ścisłej czołówce polskich producentów cydru – znajdujemy się w pierwszej piątce. Nasze ambitne plany, które wiążemy z wprowadzeniem nowej marki, zakładają zajęcie pozycji wicelidera w przeciągu 2-3 lat, a następnie będziemy chcieli powalczyć o fotel lidera.

Proszę opowiedzieć jak na przestrzeni lat rozwijał się zakład produkcyjny w Warce.

Nasz zakład w przyszłym roku będzie obchodził 70-lecie powstania i jest tym samym jednym z najdłużej funkcjonujących zakładów przetwarzających owoce i firmą winiarską o najdłuższych tradycjach w Polsce.

Zakład powstał na terenie należącym niegdyś do Hrabiego Dąbskiego (dawny Browar w Winiarach), w którym przed II Wojną Światową warzono piwo. Można więc rzec, że niejako posiadamy również tradycje piwowarskie…

70 lat tradycji zobowiązuje…

Spółce udało się wiele osiągnąć, jesteśmy w czołówce krajowych producentów zagęszczonych soków i cydrów, eksportujemy nasze wyroby również poza Europę. W ostatnim czasie udało nam się nawiązać współpracę z Chinami, Japonią oraz Stanami Zjednoczonymi. Staramy się dbać o naszych klientów oraz finalnych odbiorców wyrobów gotowych, tak aby dostarczać im produkty najwyższej jakości.

Warwin ma na swoim koncie wiele medali Ogólnopolskich Konkursów Winiarskich organizowanych przez Krajową Radę Winiarstwa i Miodosytnictwa. Proszę opowiedzieć o najważniejszych wyróżnieniach.

Warwin zdobył ponad 60 medali za jakość i smak wyrobów. Jesteśmy w tym zakresie zdecydowanym liderem i nie wykluczone, że z tego względu Polska Rada Winiarstwa zaprzestała tych Konkursów, ponieważ innym członkom, mogło to być nie na rękę.

A jak rozwija się oferta win owocowych Warwin?

Bardzo intensywnie rozwijamy się w zakresie produkcji zagęszczonych soków owocowych – w ciągu ostatnich 5 lat udało nam się potroić moce produkcyjne. Aktualnie kończymy pierwszy etap rozbudowy gałęzi zagęszczonych soków i skupiamy się na rozwoju produkcji winiarskiej. Jeszcze w tym roku planujemy wypuszczenie na rynek 2 nowych produktów z kategorii winiarskiej.

Jak ocenia Pan sprzedaż zagęszczonych soków owocowych? Ile procent przychodów Warwinu pochodzi właśnie z tego segmentu działalności? Jakie są plany dotyczące rozwoju tego segmentu?

Zagęszczone soki owocowe, stanowią aktualnie większą część naszego biznesu, ale jeżeli tempo rozwoju sprzedaży cydrów oraz wyrobów winiarskich zostanie utrzymane, w perspektywie kilku lat te proporcje mają szansę się odwrócić. Jednak nie poprzestaniemy na aktualnych mocach produkcyjnych – planujemy dalszy rozwój zdolności przerobu owoców, których w naszym zagłębiu sadowniczym z roku na rok przybywa.

Jaką przyszłość widzi Pan przed firmą Warwin w perspektywie kilku najbliższych lat?

Mamy ambitne plany rozwoju spółki zarówno w zakresie zagęszczonych soków owocowych, jak i wyrobów gotowych: cydrów oraz win. Rozważamy też wejście w zupełnie nowe kategorie napojów, których nie było do tej pory w naszym asortymencie. Nasza nowa strategia polega na nieustannym poszukiwaniu potencjalnych obszarów do rozwoju spółki i jej asortymentu z korzyścią dla naszych klientów.

Dziękuję za rozmowę.


tagi: Tomasz Iżewski , Warwin ,