Z rynku FMCG

Napoje izotoniczne rozpychają się na rynku napojów

Piątek, 15 lipca 2016
Latem, kiedy jest bardzo ciepło, a szczególnie podczas wysiłku fizycznego, tracimy cenne składniki mineralne i spore ilości wody, która odpowiada za regulację temperatury ciała. Dlatego, aby nasz organizm funkcjonował prawidłowo, powinniśmy dbać o jego właściwe nawadnianie. Skutecznym sposobem na uzupełnienie niedoboru płynów jest włącznie do swojej diety napojów izotonicznych.
Ta kategoria produktów systematycznie zyskuje nowych konsumentów i notuje dynamiczny wzrost – wartościowy na poziomie 21%, wolumenowy w wysokości 37% oraz ilościowej w sztukach o 26%1. Wartość całej kategorii, która odnotowuje znacznie większe wzrosty niż kategoria energetyków czy napojów, to 180,39 mln pln2.

Według badań PBS, ponad połowa Polaków jest odwodniona. Co dziesiąty Polak nie pija wody, 6% pije tyle wody, ile jest zalecane w normach, a większość z nas wypija tylko 3-4 szklanki dziennie, czyli 50% zapotrzebowania3. To duży błąd, ponieważ dzięki zawartości magnezu, sodu i potasu oraz witamin z grupy B płyny zapewniają natychmiastowy wzrost siły i wytrzymałości. Dorosły człowiek powinien wypijać ok. 2 l płynów dziennie. Kobieta potrzebuje dziennie około 1,6 litra płynów, mężczyzna niecałe pół litra więcej. Zapotrzebowanie na napoje jest zależne od wieku, wagi ciała, kondycji fizycznej oraz temperatury powietrza. Im bardziej gorąco, tym więcej płynów gaszących pragnienie powinno się pić. Ma to bardzo duże znaczenie, ponieważ właściwe nawodnienie pomaga zapobiegać przegrzaniu naszego ciała.

W upalne dni konsumenci powinni sięgać po płyny, które mają takie samo stężenie, jak stężenie płynów ustrojowych w organizmie. Takie właściwości posiadają napoje izotoniczne. Produkowane
w ergonomicznych butelkach, można spakować do podręcznego bagażu i pić podczas jazdy pociągiem, samochodem, czy rowerem, a także na plaży i na szlakach górskich. Napoje izotoniczne zawierają niezbędne minerały, węglowodany i witaminy. Wyrównują poziom wody i elektrolitów, których niedobór występuje podczas aktywności fizycznej lub upałów. Zalecane są sportowcom, ponieważ szybko pomagają przywrócić równowagę płynów w organizmie. Napoje izotoniczne działają skuteczniej niż woda, której nie poleca się spożywać w nadmiernej ilości ze względu na niebezpieczeństwo związane ze zbyt dużym rozcieńczeniem sodu w organizmie. W przeciwieństwie do wody, izotoniki zawierają zbilansowaną dawkę węglowodanów i sodu, które pomagają odzyskać odpowiedni poziom elektrolitów w organizmie.
    
„Kupując napój izotoniczny najlepiej wybrać taki, który w swoim składzie zawieraj sód, potas, magnez, węglowodany i witaminy, dzięki czemu napój uzupełni nie tylko utratę płynów, ale odpowie również na zapotrzebowanie energetyczne organizmu i wspomoże pracę serca. Warto zwrócić też uwagę na osmolalność, czyli tempo wchłaniania płynów w organizmie. W przypadku napojów izotonicznych powinna być ona jest zbliżona do osmolalności ludzkich płynów ustrojowych. Właśnie ze względu na takie parametry napój 4MOVE był wielokrotnie uznawany za najlepszy i na rynku” mówi Paulina Włodarska-Grodzińska Dyrektor Marketingu, FoodCare Sp. z o. o.

Spożycie napojów izotonicznych rośnie w miesiącach letnich, jednak flagowy napój izotoniczny
z portfolio firmy FoodCare odnotował znaczące wzrosty już w pierwszej połowie roku. Marka 4MOVE jest drugą co do ważności marką mającą wpływ na tak duży rozwój kategorii Izotoniki: wpływ wartościowo 30%, wolumenowo 34%, w sztukach 33%4. W okresie styczeń – maj 2016 sprzedaż produktów marki 4MOVE wzrosła o 86% w stosunku do analogicznego okresu w roku ubiegłym5.  
W maju 2016 roku ambasadorem marki został trener Adam Nawałka. Jak podkreśla prezes FoodCare Wiesław Włodarski rekomendacja najlepszych trenerów świata potwierdza profesjonalny charakter produktu i jego właściwości. „4MOVE to marka stworzona z myślą o konsumentach, którzy prowadzą aktywny tryb życia, a także o osobach związanych ze sportem profesjonalnie. Dlatego tak istotna jest dla nas pozytywna opinia wybitnych osobistości ze świata sportu takich jak Adam Nawałka, który docenił walory napoju 4MOVE.”




1FoodCare za Nielsen – Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska (jako suma rynków: Hipermarkety, Supermarkety, Dyskonty, Sklepy spożywcze, Stacje benzynowe, Kioski), zmiana sprzedaży wartościowej, wolumenowej w litrach i ilościowej w sztukach w okresie czerwiec 2014 - maj 2015 vs czerwiec 2015 – maj 2016 w kategorii Izotoniki
2FoodCare za Nielsen – Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska (jako suma rynków: Hipermarkety, Supermarkety, Dyskonty, Sklepy spożywcze, Stacje benzynowe, Kioski), sprzedaż wartościowa w okresie czerwiec 2015 – maj 2016 w kategorii Izotoniki.
3Badanie PBS „Polacy a woda” OMNIpbs styczeń 2014 r. grupa 1000 osób w wieku > 15 lat
4Źródło: FoodCare za Nielsen – Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska (jako suma rynków: Hipermarkety, Supermarkety, Dyskonty, Sklepy spożywcze, Stacje benzynowe, Kioski), wpływ marek na sprzedaż kategorii w okresie czerwiec 2014 - maj 2015 vs czerwiec 2015 - maj 2016 w kategorii Izotoniki.)
5Dane na podstawie dokumentów sprzedaży (pochodzące z systemu sprzedaży FoodCare)





tagi: FoodCare , 4MOVE , napoje izotoniczne , sprzedaż , konsument ,