Kategorie produktów

Gdy żar leje się z nieba

Czwartek, 14 lipca 2016 HURT & DETAL Nr 07/125. Lipiec 2016
Woda, napój, sok, kawa, herbata, izotoniki, energetyki, kefir czy maślanka... Schłodzone i w dużych ilościach. Artykuły te są niezbędne latem na sklepowej półce, gdy temperatura na zewnątrz rośnie, a klienci szukają orzeźwienia sięgając po produkty prosto z lodówki.
Napoje to kategoria, która wykazuje się bardzo dużą sezonowością. Potwierdza to Centrum Monitorowania Rynku, które wskazuje, że w sklepach małoformatowych do 300 mkw., w okresie letnim rośnie nie tylko wartość sprzedaży, ale także liczba paragonów, na których można znaleźć wodę, napoje gazowane, soki, nektary i napoje niegazowane, herbaty mrożone, a także napoje energetyczne i izotoniczne. Instytut wyliczył, że ogół całkowitej wartości sprzedaży wymienionych kategorii, w placówkach tego formatu w miesiącach letnich wynosi około 7-8%. W zeszłym roku najbardziej dało się to odczuć w sierpniu, który w Polsce był wyjątkowo gorący. W tym czasie odnotowano wzrost do 9%. 

Woda na ochłodę

A co częściej ląduje w letnim koszyku zakupowym? Oczywiście woda! Jest to produkt, który latem zdecydowanie zwiększa swoją rotację.

Picie wody od zawsze było zalecane przez dietetyków i lekarzy. Powszechnie panuje opinia, że powinniśmy dziennie pić ok. 8 szklanek. Daje to ok. 2 litrów na osobę. Jednak ilość jaką powinniśmy wypijać zależy w dużej mierze od naszej płci, wagi, a przede wszystkim od temperatury panującej za oknem. Upały wymagają spożywania większej ilości płynów. Konsumenci w tym czasie wykazują także znaczne większe zainteresowanie orzeźwiającymi produktami. CMR zaznacza, że latem napoje można znaleźć na co piątym, a w najbardziej gorących miesiącach prawie co czwartym paragonie. Wśród ogółu segmentu najbardziej wrażliwa na zmiany pogody jest sprzedaż wody butelkowanej, herbat mrożonych i napojów gazowanych. W miesiącach letnich rośnie znaczenie  wody mineralnej, która w lipcu i sierpniu wskakuje na pozycję wicelidera wśród ogółu produktów do picia. Natomiast jesienią i zimną zajmuje  trzecią pozycję.

Pod względem wartości sprzedaży wśród wód czystych liderem jest marka Żywiec Zdrój. CMR wyliczył, że ma ona około 25% udziałów. Bardzo popularne są też Cisowianka i Muszynianka. Instytut przypomina, że latem zeszłego roku na paragonach, na których pojawił się produkt z tego segmentu, najczęściej występowały: Żywiec Zdrój niegazowany 1,5 l, Cisowianka niegazowana 1,5 l i Muszynianka naturalnie gazowana 1,5 l.

Latem wzrasta też sprzedaż wody smakowej. Opinie detalistów w tym zakresie potwierdzają badania. Centrum Monitorowania Rynku jako lidera wartości sprzedaży podaje markę Żywiec Zdrój. ma w tym tutaj ok. 50% udziałów. Najpopularniejszym formatem jest butelka 1,5 l, a wśród smaków najczęściej wybierane przez klientów są truskawka, cytryna i jabłko. Serca klientów, nie tylko tych najmłodszych zdobył też Kubuś Waterrr o smaku malinowym, jabłkowym i brzoskwiniowym w półlitrowych butelkach.

Bąbelki w butelce

Lodówki sklepowe mają ograniczoną pojemność, dlatego też detaliści najczęściej chłodzą w nich butelki o mniejszych pojemnościach. Jak sprawdził CMR, latem znacznie zwiększa się sprzedaż napojów gazowanych w opakowaniach do 0,5 l. W pierwszych miesiącach lata (czerwiec-lipiec) właśnie takie butelki, razem z puszkami, odpowiadają za ponad 1/3 wartości sprzedaży całej kategorii. Znajdują się też na ponad 45% transakcji, jakie dokonują się w tym czasie w sklepach małoformatowych.

Napoje z gazem to produkty, które cieszą się dużą popularnością przez cały rok. CMR podaje, że w ciągu ostatnich dwóch lat kategoria ta odpowiadała ona za około 33% wartości sprzedaży napojów i miała około 35% udziałów w liczbie transakcji. Drugie miejsce pod względem wartości sprzedaży (23% udziałów) zajmuje segment soków, nektarów i napojów, a trzecie – czysta woda mineralna (19%).

Najlepiej sprzedającymi się markami napojów gazowanych  niezmiennie pozostają Coca-Cola (ponad 40% udziałów w wartości sprzedaży) oraz Pepsi (ponad 20%). Najpopularniejsze warianty produktów w tym segmencie to Coca-Cola w butelkach o pojemności 1l i 2,25 l oraz Coca-Cola i Pepsi w puszkach 300 ml (dane: CMR).

Jeśli patrzymy na segment soków, nektarów i napojów niegazowanych  to najwięcej udziałów w wartości sprzedaży (36%) ma Tymbark, za nim plasują się marki Kubuś i Hortex. W sierpniu 2015 r. najczęściej klienci sięgali po napoje Tymbark o smaku jabłkowo-miętowym oraz wiśniowym w butelkach o pojemności 500 ml i 250 ml oraz sok Tymbark w litrowym kartonie – podaje CMR.

Na półkach

„W naszych stronach z wód najlepiej rotuje Cisowianka i Nałęczowianka. W dużej mierze kupowane są ze względu na to, że mieszkańcy kojarzą je z tym regionem. Tyle samo sprzedaje się gazowanej co niegazowanej. Na paragonach przeważają raczej duże pojemności – 1,5 l” – opowiada Halina Dudek, właścicielka sklepu wielobranżowego w Czesławicach. Jednak zaznacza, że półlitrowe formaty są popularne wśród młodszych klientów. Na taki zakup decyduje się też młodzież i studenci, którzy przyjeżdżają latem w okolice na obozy sportowe czy wakacje. Właścicielka przyznaje, że bardzo dobrze rotuje też Muszynianka i Żywiec Zdrój.

W sklepie bardzo popularne są także wody smakowe. Bardzo dobrze sprzedają się w czasie upałów. Poza sezonem ich rotacja spada. Najpopularniejszą marką jest tutaj Żywiec Zdrój. Pani Halina zaznacza jednak, że bardzo dobrze sprzedaje się też Kubuś Waterrr. A kupują go nie tylko dzieci. Powodzeniem cieszy się także Jurajska.

Z gazowanych napojów w Czesławicach najchętniej wybierana jest Pepsi i Coca-Cola. Bardzo dużo sprzedaje się też Helleny, Hoop Coli i napojów z serii „3” od Zbyszko. W tym przypadku zdecydowanie najlepiej rotują formaty 1,5 oraz 2 l.

Wśród soków zdecydowanie najlepiej w okolicach Nałęczowa sprzedaje się Caprio i Tymbark. Latem zdecydowanie preferowane są smaki lżejsze – jabłko, jabłko z miętą. Wyjątkiem jest czarna porzeczka, która bardzo dobrze się sprzedaje w okresie wakacyjnym. Na półkach można znaleźć też produkty  Hortex, które także mają swoich stałych wielbicieli.

Anna Bielecka, właścicielka sklepu Jagoda w Staszowie zaznacza, że zdecydowanym liderem wśród soków są produkty Hortex. Sprzedają się bardzo dobrze, a wśród smaków królują te klasyczne – jabłko, pomarańcza, czarna porzeczka. Wody to również obowiązkowy letni asortyment. Szczególnie te 1,5 l. W sklepie znajdziemy Żywiec Zdrój, Cisowiankę, Nałęczowiankę, Muszyniankę, Kroplę Beskidu, Kubusia Waterrr, Leona Aqua czy Buskowiankę. Właścicielka wprowadza wiele marek, bo widzi zapotrzebowanie na wody o różnej mineralizacji.

Energia w puszcze

Ryszard Bargiel w swojej sandomierskiej placówce latem trzyma w lodówce także napoje energetyzujące. Opowiada, że szczególnie lubią je turyści, którzy przychodzą na rynek. W Wedelku można dostać m.in. Tigera i Blacka.

Popularność schłodzonych izotoników i energetyków potwierdzają też inni detaliści. U Haliny Dudek w Czesławicach najlepiej w tym czasie rotują 4Move, Tiger, Red Bull i Black. W Staszowie marki te również sprzedają się lepiej w okresie letnim.

Centrum Monitorowania Rynku zaznacza, że w segmencie napojów energetyzujących najlepiej radzą sobie marki Black, Red Bull i Tiger (po około 20% udziałów w wartości sprzedaży), natomiast sprzedaż napojów izotonicznych zdominowała marka Oshee.

Kefiry i maślanki

Detaliści zgodnie przyznają, że szczególnie latem kefiry i maślanki przeżywają renesans trafiając w dużych ilościach do koszyków. Klient, który odwiedza sklep w poszukiwaniu orzeźwienia odruchowo szuka lodówki. A tam, widząc chłodny nabiał do picia – bardzo często decyduje się na taki wybór przy okazji zakupu wody czy napoju lub nawet zamiast nich.

W sklepie prowadzonym przez Halinę Dudek, w malowniczej wsi pod Nałęczowem, najpopularniejszymi letnimi produktami z nabiału są naturalne maślanki i kefiry. Zdecydowanie najchętniej klienci sięgają po marki Krasnystaw, OSM Łowicz i Robico.

W Staszowie nabiał jest bardziej popularny. Latem znacznie wzrasta sprzedaż zimnych jogurtów, maślanek, również smakowych, jak i kefirów. „W ofercie mamy produkty Mlekovity, OSM Łowicz, Włoszczowej czy Bakomy. Bardzo dobrze sprzedaje się też zimne mleko. Do wyboru mamy obecnie produkty Mlekovity i Łaciate, o różnej zawartości tłuszczu” – wymienia Anna Bielecka, właścicielka sklepu Jagoda.

Kawa czy herbata?

Latem bardzo często przyrządzamy sobie kawy i herbaty na zimno. Producenci często pokazują w tym czasie w swoich reklamach „chłodne” możliwości wykorzystania ich produktów i zachęcają do eksperymentowania.

W sklepie Haliny Dudek herbata nie jest tak bardzo popularna jak kawa. Niemniej dostępne są tu marki m.in. Lipton, Dilmah, Saga, Loyd, Herbapol czy Bastek. Z kolei kawa to poranny rytuał. W tych okolicach nie ma mody na przygotowywanie jej na zimno. Tutejsi mieszkańcy uwielbiają pić ją na ciepło. Na półce mogą wybierać spośród produktów Mokate, Jacobs, Prima, Nescafé, Tchibo, Pedros, Inka, Fort i Maxwell House.

Wielbicieli kawy nie brakuje też w Sandomierzu. W placówce Ryszarda Bargiela od niedawna można kupić gorącą kawę parzoną z ekspresu na miejscu. Właściciel przyznaje, że od dawna nosił sie z pomysłem wprowadzenia jej do oferty i jest bardzo zadowolony z dużej popularności tego pomysłu. Oprócz tego na półce można znaleźć kawy rozpuszczalne, mielone i w ziarnach. Np. Jacobs, Lavazza, Mövenpick i Mokate.

Dobrze „nawodniona” letnia półka to podstawa dobrej sprzedaży w wakacyjnych miesiącach. Asortyment trzeba dopasować przede wszystkim pod preferencje stałych klientów. Detalista powinien pamiętać o schłodzeniu butelek i ewentualnie pomyśleć o zakupie dodatkowej lodówki.

Joanna Kowalska


tagi: Woda , napoje , soki , kawa , herbata , izotoniki , energetyki , kefir , maślanka ,