W paczce czy na wagę, owocowe, miętowe czy czekoladowe – tak dużo kształtów jak rodzajów, a mowa o cukierkach. Producenci w tej kategorii proponują wiele nowości, również cukierki funkcjonalne z witaminami coraz częściej pojawiają się na półkach sklepowych.
Cukierki miętowe oraz draże odświeżające to jedna z kategorii, po którą klienci sięgają najczęściej. Według badań TGI w okresie kwiecień 2015 – marzec 2016, 42,8% osób badanych zadeklarowało ich spożywanie. Spośród badanych, najwięcej osób sięga po draże odświeżające/miętowe raz w miesiącu lub rzadziej (17,36%). Nieco mniej osób, bo 14,97%, sięga po takie cukierki 3-4 razy w tygodniu. Do najczęściej spożywanych marek należą: Tic Tac, Mentos, Halls, Orbit Mints, Ice Fresh, Winterfresh Mints, Faworytki Goplana, Airwaves Drops oraz Super Mint.
Kolejną kategorią cukierków w zestawieniu TGI są krówki oraz toffi. Spożycie tego rodzaju słodkości zadeklarowało 35,7% respondentów. Raz w miesiącu lub rzadziej krówki i cukierki toffi spożywa 46,90%, 2-3 razy w miesiącu 34,21%, natomiast raz w tygodniu 13,94%. Do najczęściej spożywanych marek należą: Krówka mleczna z Wawelu, Krówki z Goplany, Krówki z Solidarności, Krówki z Jutrzenki, Krówka Kremówka od Mieszko oraz Krówka Polska – Jedność.
Spożycie cukierków do żucia i gum rozpuszczalnych w badaniach TGI zadeklarowało 22,5% respondentów. Najwięcej osób decyduje się na zakup tego rodzaju cukierków raz w miesiącu lub rzadziej (22,61%). 2-3 razy w miesiącu sięga po nie 20,53% a 2 razy w tygodniu 16,84%. Klienci najchętniej kupują marki takie jak: Mentos, Mamba, Haribo, Fruittella, Chupa Chups, Maoam, Frugo, Śmiejżelki nimm2 czy Zozole Mieszko.
Łakocie na półkach sklepowych
Cukierki w sklepie ogólnospożywczym w Tomaszowie Mazowieckim są kategorią bardzo dobrze rotującą. Wśród klientów dużą część stanowią dzieci, a jest to spowodowane tym, że w okolicy znajduje się szkoła podstawowa i przedszkole. „Po cukierki owocowe, z nadzieniem czy żelki w kolorowych opakowaniach głównie sięgają dzieci. Dorośli natomiast wolą cukierki miętowe bądź czekoladowe. Marki takie jak: nimm2, Wawel, Goplana, Zozole, Odra, Mieszko, Wedel, Werther’s Original Storck to pozycje obowiązkowe. Bardzo dobrze rotują u nas cukierki paczkowane oraz w dropsach” – opowiada pani Agnieszka Bezat, kierowniczka sklepu.
Jeśli chodzi o żelki to w ofercie sklepu dostępne są wszystkie rodzaje nimm2 i wbrew pozorom mimo, że są jednymi z droższych to sprzedają się najlepiej. „Myślę, że dużą rolę odgrywa reklama. Mamy również Haribo oraz markę Akuku!. Okazjonalnie pojawiają się żelki w kształcie malinek w opakowaniach lub na wagę. Po takie słodycze głównie sięgają dzieci bądź też rodzice z zamiarem podarowania ich właśnie dzieciom. Z cukierków miękkich dostępne są również galaretki Jolly z Solidarności, które bardzo dobrze się sprzedają. Dzieci często także kupują gumy rozpuszczalne. Mamba jest niekwestionowanym liderem. Z galaretek mamy jeszcze Wiosenne galaretki z Solidarności oraz Mieszankę Krakowską Wawel – te pozycje też mają swoich zwolenników.
Klienci w naszym sklepie przede wszystkim wybierają produkty znanych marek” – informuje pani Agnieszka.
Produkty w sklepie muszą być przede wszystkim dobrze widoczne. Klienci rozglądając się po sklepie nieraz nie są pewni po co tak naprawdę przyszli. Natomiast, gdy widzą wiele produktów z pewnością coś wybiorą dla siebie. Właśnie dlatego w sklepie ogólnospożywczym w Tomaszowie Mazowieckim cukierki są umieszczone na poziomie wzroku dziecka, a duża część tego asortymentu występuje tuż przy kasie.
W strefie kasy w Delikatesach Centrum w Końskowoli znajdują się przede wszystkim produkty o małych gramaturach, gumy, lizaki, dropsy oraz drażetki. Dla dzieci przy kasie dostępne są wszelkiego rodzaju gumy rozpuszczalne Fruitella, Mamba, gumy typu Shock czy Hubba Bubba.
Jak przyznaje kierowniczka sklepu niezmiennie bardzo dobrą rotacją charakteryzują się gumy, Hallsy oraz pastylki orbit. „Mamy stojak, na którym są wyłącznie produkty Wrigley. Przyjeżdża do nas przedstawiciel handlowy, który pilnuje dostępności i ekspozycji. Takie działania bardzo ułatwiają nam pracę, a stojaki, na których zawsze jest pełny asortyment przykuwają wzrok klienta” – opowiada pani Małgorzata.
Z lizaków, w delikatesach, najlepiej rotuje marka Chupa Chups. Towary impulsowe są najbardziej rotującą kategorią w sklepie. „Co prawda ceny jednostkowe produktów są niewielkie natomiast możemy podbić marżę na takich produktach” – mówi kierowniczka sklepu.
Z cukierków paczkowanych miętowych dużą popularnością cieszą się Ice Fresh Storck, Ice Mint i Super Mint Wedel oraz Miętowe Mieszko. Osoby dorosłe chętnie sięgają po landrynki owocowe. W sklepie w Końskowoli mogą wybierać spośród propozycji od Goplany, Mieszko oraz Wedel. Wśród cukierków również bardzo duży wybór jest z tych oblanych czekoladą. Mieszanka Wedlowska, Michałki, Trufle, Michaszki i wiele innych wariantów kuszą na co dzień klientów sklepu w Delikatesy Centrum. Również na uwagę zasługują cukierki Toffi i krówki, które są dostępne zarówno paczkowane jak i na wagę pod markami Wawel, Solidarność, Toffess Milka, Toffino Solidarność. Dobrze skomponowana oferta cukierkowa powinna przede wszystkim kusić bogactwem.
Monika Kociubińska