Z rynku FMCG

Rynek chemii gospodarczej w Polsce wzrósł o ponad 3% w 2015 roku

Środa, 13 lipca 2016
W 2015 r. rynek handlu detalicznego artykułami chemii gospodarczej w Polsce wzrósł o 3,1% rok do roku, wynika z danych zawartych w raporcie „Handel detaliczny artykułami chemii gospodarczej w Polsce 2016. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2016-2021”. Głównymi czynnikami napędzającymi rynek były wzrost wydatków gospodarstw domowych na chemię gospodarczą oraz wprowadzanie na rynek innowacyjnych produktów, które w większości przypadków są droższe od artykułów już dostępnych na rynku.

Handel chemią gospodarczą charakteryzuje się niższą dynamiką wzrostu, niż inne niespożywcze segmenty rynku detalicznego w Polsce, np. niż rynek kosmetyczny. Główną przyczyną jest znaczne nasycenie rynku – oferowane są na nim głównie podstawowe produkty, nabywane przez zdecydowaną większość gospodarstw domowych. Oznacza to, że zjawisko konwergencji do rynków zachodnich jest w tym segmencie znacznie słabsze niż np. w segmencie kosmetycznym, bo dystans jest też znacznie mniejszy. W tej sytuacji za wzrost lub spadek wartości rynku odpowiadają przede wszystkim ceny. Ten czynnik obecnie wpływa negatywnie na wzrost rynku, ponieważ znacząca część konsumentów przyzwyczajona jest do kupowania artykułów chemii gospodarczej na promocjach.

W tej sytuacji, głównymi czynnikami wspierającymi wzrost rynku są: rosnąca zamożność Polaków, a co za tym idzie, wzrost wydatków na droższe i lepsze jakościowo produkty, pojawianie się na rynku innowacyjnych produktów (np. kapsułek do prania) oraz rosnący poziom wyposażenia gospodarstw domowych w nowoczesny sprzęt AGD (przede wszystkim w zmywarki), co powoduje wzrost sprzedaży wyspecjalizowanych produktów. Wszystkie te czynniki w najbliższych latach wpłyną pozytywnie na rynek, stabilizując stopę wzrostu na poziomie ok. 2% do końca okresu objętego prognozą w raporcie, tj. do 2021 roku.

1.JPG

W 2015 r. kanał hipermarketów miał największy udział w rynku chemii gospodarczej. Jednak z naszych prognoz wynika, że w najbliższym czasie zostanie on wyprzedzony przez kanał dyskontów spożywczych, zrzeszający takie sieci jak Aldi, Netto, Lidl i Biedronka. Ta ostatnia sieć już obecnie jest liderem rynku handlu chemią gospodarczą, przed siecią drogeryjną Rossmann i Grupą Schwarz, do której należą sieć dyskontów Lidl i sieć hipermarketów Kaufland. Również w badaniu, przeprowadzonym na potrzeby raportu przez PMR w maju 2016 r., Biedronka była najczęściej wybieranym przez respondentów miejscem zakupu artykułów chemii gospodarczej.

Najważniejsze parametry, jakie biorą pod uwagę konsumenci przy kupnie artykułów chemii gospodarczej, to skuteczność produktu, wydajność i cena. Natomiast najważniejsze czynniki, jakie wpływają na wybór miejsca, w którym konsumenci kupują chemię gospodarczą, to dogodna lokalizacja (w pobliżu miejsca zamieszkania lub pracy), atrakcyjny poziom cen oraz dostępność ulubionych produktów. Co ciekawe, dla konsumentów ważna jest także możliwość dokonania przy okazji innych zakupów, np. spożywczych lub kosmetycznych. Jest to potwierdzenie faktu, iż konsumenci najczęściej dokonują zakupów chemii gospodarczej przy okazji kupowania innych produktów, czyli głównie w trakcie dużych zakupów w hipermarketach lub mniejszych zakupów spożywczych w dyskontach lub kosmetycznych w drogeriach, kiedy przypomną sobie o kończącym się opakowaniu lub zauważą produkt na promocji.

2.JPG

 


*Na potrzeby raportu „Handel detaliczny artykułami chemii gospodarczej w Polsce 2016. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2016-2021” firma PMR Consulting & Research (www.pmrcr.com) przeprowadziła techniką wywiadów telefonicznych CATI badanie na reprezentatywnej próbie 605 dorosłych mieszkańców Polski. Do badania zostały zaproszone osoby, które zadeklarowały, iż w ciągu ostatnich 12 miesięcy osobiście dokonały zakupu co najmniej jednego produktu z segmentu chemii gospodarczej.



źródło: PMR



 

tagi: rynek chemii gospodarczej , sprzedaż , PMR ,