Kategorie produktów

Wybornie dojrzały smak

Środa, 15 czerwca 2016 HURT & DETAL Nr 06/124. Czerwiec 2016
Żółte, pleśniowe, twarogowe, topione czy kanapkowe – sery to zdecydowanie obowiązkowa kategoria na sklepowej półce. Polacy uwielbiają ich smak, a eksperci prognozują, że konsumpcja będzie rosła.
Spożycie mleka i jego przetworów jest w dużej mierze zależne od sytuacji dochodowej Polaków. Jak wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego – poprawa sytuacji finansowej gospodarstw domowych miała wpływ na wzrost spożycia serów dojrzewających i topionych. W 2014 r. wyniosło ono 0,39 kg. Był to wzrost o 2,6% w skali roku, przy równoczesnym spadku o 2,4% przeciętnego miesięcznego spożycia mleka i jego przetworów w przeliczeniu na 1 osobę. Warto też zaznaczyć, że konsumpcja serów dojrzewających i topionych zwiększyła się pomimo znaczącego wzrostu ich cen detalicznych – średnio o 4,2% (dane: GUS).

Sprzedaż serów

Sery znajdują się w większości placówek handlowych oferujących artykuły spożywcze. Jak podaje Centrum Monitorowana Rynku, w kwietniu 2016 r. sery można było kupić w 85% wszystkich sklepów małoformatowych do 300 mkw. Na typowej półce konsumenci mieli do wyboru ok. 12-13 wariantów. Największe znaczenie w tym kanale dystrybucji mają sery twarogowe paczkowane oraz sery żółte paczkowane. Instytut policzył, że w okresie od maja 2015 r. do kwietnia 2016 r. miały one po prawie 40% udziałów w wartości sprzedaży wszystkich serów. 

„Sery sprzedają się dobrze przez cały rok, ale w przypadku poszczególnych rodzajów można zauważyć niewielką sezonowość – najwięcej sera białego klienci kupują przed Bożym Narodzeniem i Wielkanocą, co ma związek z przygotowywaniem świątecznych wypieków. Natomiast sery żółte i regionalne (np. typu feta, mozzarella czy ricotta) nieco lepiej sprzedają w cieplejszych miesiącach, kiedy są wykorzystywane do przygotowania letnich przekąsek i sałatek” – wymienia Elżbieta Szarejko z CMR.

Z raportów Centrum wynika, że sery żółte są najpopularniejszą odmianą w tej kategorii. W kwietniu 2016 r. paczkowane można było kupić w 75% sklepów małoformatowych.  Z kolei twarogowe były dostępne w 66% placówek. W tym samym czasie ponad 61% placówek w tym formacie miało na półce przynajmniej jeden ser typu feta lub mozzarella, a 40% – ser pleśniowy.

Wśród paczkowanych serów żółtych klienci sklepów do 300 mkw. zwykle mają do wyboru około 5-6 wariantów. W okresie od maja 2015 r. do kwietnia 2016 r. nieco ponad połowę udziałów w wartości ich sprzedaży w tego typu placówkach miała firma SM Mlekpol z Grajewa. Dalej uplasowały się Hochland i SM Mlekovita. Największym zainteresowaniem cieszą się sery o gramaturze 150 g w foliowych opakowaniach lub plastikowych pudełkach. W omawianym okresie do koszyków klientów najczęściej trafiały sery plasterkowane z oferty firmy Mlekpol – Gouda, Królewski z Kolna oraz Salami. Dużą popularnością cieszyły się też sery Gouda i Masdamer z oferty firmy Hochland Polska (dane: CMR).

Nieco mniejsza jest oferta paczkowanych serów twarogowych.  W typowym sklepie małoformatowym składa się z około 3-4 produktów. Klienci chętnie sięgają po serki i twarogi oferowane przez największych producentów, ale dużą popularnością cieszą się też wyroby mniejszych, lokalnych mleczarni. Jak wynika z danych zebranych przez CMR – w okresie od maja 2015 r. do kwietnia 2016 r. najwięcej udziałów w wartości sprzedaży tej kategorii miały firmy OSM Piątnica (ponad 13%) i SM Mlekpol (12%). W czołówce zestawienia najlepiej rotujących produktów znalazły się Twarogi wiejskie Piątnica – półtłusty, lekki oraz tłusty w opakowaniach 250 g, Twaróg Półtłusty Mlekpol (250 g), a także Twarożki Wiejskie Jogo – naturalny i ze szczypiorkiem w 200 g  kubkach (dane: CMR).

Podobnie jak w przypadku serów twarogowych wygląda oferta serów typu feta i mozzarella. W sklepach małoformatowych do 300 mkw. obejmuje średnio 3-4 warianty. 

Z kolei na półce z serami pleśniowymi można znaleźć średnio 3 różne produkty. Na podstawie zebranych danych CMR podaje, że największym uznaniem klientów poszukujących w sklepach małoformatowych serów pleśniowych cieszą się Turek Aksamitny Camembert i Turek Brie (firma Bongrain), Lazur Błękitny i Lazur Turkusowy z oferty firmy Lazur, President Camembert i Brie (Lactalis), a także Valbon Camembert i Brie (Hochland).

Natomiast najczęściej kupowane w sklepach małoformatowych sery typu mozzarella to: Santa Lucia Mozzarella marki Lactalis (Galbani), Zottarella (Zott) oraz Mozzarella Bakoma. Wśród serów typu feta najlepiej w walce o podniebienie konsumentów radzi sobie marka Favita z oferty SM Mlekovita. Na kolejnych pozycjach w zestawieniu najlepiej rotujących produktów w tej kategorii plasują się Apetina (Arla Foods) i Tyrios firmy Bakoma. Klienci sklepów małoformatowych chętnie sięgają również po sery Capri z oferty OSM Sierpc, Mascarpone (OSM Piątnica) oraz Bryndzę Podkarpacką (SM Mlekovita) (dane: CMR).

Sery na sklepowej półce

Sery to kategoria bardzo różnorodna, ale jak można zauważyć – bardzo istotna w sklepach detalicznych. Warto mieć na półce chociaż kilka produktów z tego segmentu. Najpopularniejszą odmianą jest oczywiście ser żółty.

„U nas, z serów żółtych, najlepiej sprzedaje się ser Spółdzielni Mleczarskiej Ryki. Mamy też w ofercie produkty z OSM Garwolin, Mlekovity czy OSM Sierpc. W sumie jest to jednocześnie około 6 firm. Nie wprowadzamy zbyt wielu marek, ponieważ te sprzedają się najlepiej. Ustawienie na półce zbyt dużej ilości gatunków sera w niewielkiej, wiejskiej miejscowości nie jest dobrym posunięciem. Klienci przyzwyczajeni do swoich ulubionych produktów niechętnie sięgają po nowości w kategorii serów żółtych. Proces przyzwyczajania się do marki trwa u nas dłuższy czas” – opowiada Krzysztof Ostrowski, kierownik sklepu spożywczego abc w miejscowości Miętne. Sery żółte w placówce dostępne są na wagę. Paczkowane w plastrach dostępne są jedynie wtedy, gdy w hurtowni jest na nie dobra cena. Jak opowiada Krzysztof Ostrowski jest to sposób na konkurowanie z super i hipermarketami. Kierownik tłumaczy, że mając do dyspozycji ograniczoną przestrzeń stara się wybierać produkty najlepiej rotujące. Na takie, które sprzedają się słabo – szkoda miejsca.

W abc wśród serów pleśniowych są niewielkie ilości camemberta i brie. Są to zazwyczaj produkty pod marką Turek czy Valbon. Z racji, że jest to asortyment o niedługiej dacie przydatności do spożycia, na półce jest zazwyczaj tylko kilka sztuk, ale klient zawsze znajdzie go w ofercie sklepu.

Wśród serów topionych w Miętnym najlepiej rotują wyroby Hochland. Pan Krzysztof opowiada, że nie tylko mają dobrą cenę, ale też smakują klientom. Często osoby dojeżdżające do pracy w okolicy zajeżdżają do sklepu i wybierają go na śniadanie. Na ten posiłek wybierają też sery kanapkowe. Kierownik wyróżnia tu Almette, który jest bardzo lubiany przez klientów. Dodaje jednak, że ich uznanie zdobył także serek z Piątnicy. Jego sprzedaż nadal rośnie.

W Parysowie w sklepie Topaz Express sery są produktem lubianym przez klientów. Jak opowiada właściciel – Rafał Oskroba – zdecydowanym faworytem są tu produkty OSM Garwolin. Tłumaczy, że okoliczni mieszkańcy lubią tę regionalną markę, dlatego też w sklepie zawsze można znaleźć wachlarz towarów pod tym logo. Od mleka przez masła, jogurty, serki po twarogi. Wśród serów żółtych popularność konkretnych marek zależy od formy. Z dostępnych na wagę zdecydowanie preferowane są produkty Spółdzielni Mleczarskiej Ryki. W plastrach dostępne są sery Hochland, Mlekovita i Mlekpol. Dobrą rotacją odznacza się też nowość Hochlandu – Sery na gorąco, a także sery z pojedynczo pakowanymi plasterkami.

Wśród serów pleśniowych ofertę sklepu pana Rafała stanowią produkty Hochlandu: brie i camembert. Ta marka też jest wiodąca jeśli chodzi o sery topione. Zdecydowanie klienci je lubią i kupują w dużych ilościach. Dlatego też w ofercie jest wiele smaków tego produktu. Jeszcze większą gamę wariantów ma na półce z nabiałem serek Almette. Wśród serków kanapkowych ten sprzedaje się zdecydowanie najlepiej. Jednak wielu klientów kupuje też serek Łaciaty czy Twój Smak puszysty z Piątnicy.

Nawet przy ograniczonym miejscu na półce warto zainwestować w sery, które rotują najbardziej. Jednak trzeba zadbać też o różnorodność oferty i oprócz tradycyjnego żółtego, wprowadzić twarogowe, pleśniowe czy twarde. Produkty premium w tym segmencie mogą przypaść do gustu klientom, którzy coraz częściej poszukują artykułów wysokiej jakości.

Joanna Kowalska


tagi: ser , sprzedaż , konsument ,