O kultowej marce Chupa Chups oraz innowacjach i nowościach w segmencie produktów impulsowych opowiada Bartłomiej Sędłak, Dyrektor Handlowy Perfetti Van Melle Polska.
Lizak Chupa Chups to kultowa marka, którą kochają dzieci i młodzież w każdym wieku. Logo projektu samego Salvadora Dali jest rozpoznawalne na całym świecie. Proszę opowiedzieć o historii tej marki.
Marka Chupa Chups to jedna z moich najbardziej ulubionych marek na rynku. Cieszę się, że mogę rozwijać jej pozycję w Polsce.
Zanim lizaki Chupa Chups zrewolucjonizowały świat słodyczy, połączenie dzieci i łakoci oznaczało wielki bałagan. Widok ubrudzonego czekoladą malucha spędzał sen z powiek wielu troskliwym rodzicom. Dostrzegając ten problem, Hiszpan Eric Bernat, pod koniec lat 50tych XX wieku, stwierdził, że świat potrzebuje innowacyjnego produktu, który będzie jak „jedzenie słodyczy widelcem”. Tak narodziły się pierwsze lizaki o genialnej w swej prostocie konstrukcji: patyczka i słodkiej główki.
Dla swojego rewolucyjnego produktu Eric Bernat potrzebował równie niezwykłej i chwytliwej nazwy. Choć pierwsze lizaki wychodziły z fabryki pod marką GOL, to już w 1960 r. zmieniono ją na nazwę CHUPS. Do promocji tych oryginalnych łakoci wykorzystywano piosenkę, którą pokochały wszystkie dzieci. Śpiewany przez nie refren: „Chupa Chups”, co w tłumaczeniu oznacza „Liż Chups’a” nadał nową nazwę smakowitemu produktowi.
Pierwszym symbolem marki był przyjęty w 1958 r. wizerunek dziewczynki trzymającej w ustach lizaka. Jednak międzynarodowe uznanie zdobył wzór stokrotki zaprojektowany przez sławnego artystę – Salvadora Dali. Przez dziesięciolecia forma ta ewoluowała by w 1988 r. przyjąć kształt, który towarzyszy marce do dziś i jest rozpoznawalny przez wielbicieli lizaków na całym świecie.
Chupa Chups wprowadziło również innowacyjną i atrakcyjną ekspozycję produktu, która przenosiła młodych konsumentów do bajkowego świata lizaków. Stworzona przez Bernat’a unikalna koncepcja kolorowej TUBY pozwoliła na umieszczenie lizaków w zasięgu wzroku i ręki konsumenta w atrakcyjny sposób. Marka za dwa lata świętować będzie swoje 60 urodziny.
Czy polscy konsumenci mogą spodziewać się wkrótce nowości związanych z marką Chupa Chups?
Chupa Chups to synonim lizaka, podobnie jak Adidas jest synonimem buta sportowego. Jednakże Chupa Chups to nie tylko lizaki, marka ma wszelkie zadatki niezbędne do przyjmowania innych kategorii produktowych pod swój parasol. W ramach naszego portfolio sprzedajemy żelki Chupa Chups a każde dziecko powinno również spróbować gumy balonowej Chupa Chups lub namówić rodzica na kolekcję wspaniałych zabawek Chups-Chups Surprise.
Wiem, że wkrótce marka zadziwi Polaków produktami, których do tej pory Polscy konsumenci nie mieli okazji spróbować. Innowacje są wpisane w DNA tej marki, a również lizaki nie pokazały jeszcze swojego ostatniego oblicza.
Oprócz wspomnianej marki Chupa Chups flagowymi brandami Perfetti Van Melle są m.in. Mentos czy Fruittella. Jaka jest pozycja poszczególnych brandów na polskim rynku słodyczy?
Marka Mentos jest liderem na rynku słodyczy w Polsce. Podstawowe produkty marki wyróżnia kształt produktu, opakowania oraz unikalny i niezapomniany smak. Poszczególne formaty oraz smaki zajmują bardzo wysokie miejsca w top liście najlepiej sprzedających się produktów. Spośród wszystkich pozycji z różnych kategorii słodyczy (Marka Mentos ma aż 4 produkty w pierwszej 10 najlepiej sprzedających się produktów w kategorii słodyczy). Ich miejsce sprzedaży to strefa przykasowa, jednakże zważywszy na to, jak wiele sprzedaje się rolek Mentosa w Polsce, koniecznym jest umieszczanie tych samych produktów w standardowej strefie półki. Produkt ten swoim kształtem wyzwala impuls zakupowy i warto go umieszczać w większej ilości miejsc w sklepie.
Rok 2015 był znaczącym rokiem w historii marki w Polsce, w tym kontekście na szczególną uwagę zasługuje linia produktów Mentos Choco, obecna na rynku w dwóch odsłonach Choco oraz Choco White. Linia ta szturmem podbiła rynek słodyczy, w przeciągu zaledwie kilku miesięcy od wprowadzenia znalazła się w pierwszej piątce najlepiej sprzedających się produktów (2015, Nielsen).
W tym roku linia zostanie jeszcze rozbudowana o nowy unikalny i bardzo ceniony przez Polaków smak. Również w linii standardowej obok wariantów Fruit, Mint, Strong Mint i Rainbow pojawi się kilka in-outów smakowych.
Kolejną naszą sztandarową marką jest Fruittella. Jest to marka bardzo ceniona w grupie Perfetti Van Melle. Wszystkie produkty Fruittella barwione są koncentratami i wyciągami z roślin, a swój super owocowy smak zawdzięczają wyłącznie naturalnym aromatom i pysznym sokom owocowym. Hasło Fruittella Smaki z natury oznacza, że nasze słodkie cukierki do żucia i żelki nie zawierają żadnych sztucznych dodatków i dzięki temu są bezpieczne dla dzieci.
W których brandach – w najbliższej przyszłości – możemy spodziewać się największych innowacji i nowości produktowych?
Jak wspomniałem w DNA naszych marek są innowacje. Każda z marek wprowadza na rynek kilka nowości rocznie, zarówno jeżeli chodzi o nowe smaki i formaty opakowań, jak i produkty z wartością dodaną – np. przy wykorzystaniu znanych na całym świecie licencji. Dodatkowo, w związku z coraz większą świadomością konsumentów dot. zdrowego żywienia, nasze marki będą starały się poszerzać swoją ofertę o produkty o obniżonej zawartości cukru czy produkty z witaminami.
W najbliższym czasie Mentos poszerza swoje portfolio produktów odświeżających wprowadzając silnie odświeżające minipastylki Powermints. Unikatowe opakowanie, brak cukru oraz niesamowicie silny smak z pewnością zaskarbią sobie rzeszę konsumentów.
W czerwcu zadebiutuje również na rynku Fruittella X-change, czyli cukierki owocowe, których smak zmienia się w trakcie żucia: malina w cytrynę oraz pomarańcza w truskawkę.
Impulsowy charakter marek z portfolio Perfetti Van Melle zobowiązuje do odpowiedniej ekspozycji produktów oraz wsparcia sprzedaży w placówkach handlu detalicznego. Na jakiego rodzaju działania marketingowe może liczyć detalista z waszej strony?
Już od początku budowania marek PVM sposób ekspozycji, atrakcyjność oraz dotarcie były głównymi tematami działania naszej fimy. W konsekwencji PVM ma szeroki wachlarz rozwiązań, aby dobrze wyeksponować produkty w sklepie i zachęcić do ich kupna. Począwszy od małych tradycyjnych stojaków i standów do rozwiązań „tailor made” dopasowanych do konkretnych miejsc sprzedaży czy rodzaju sklepu.
Produkty Perfetti Van Melle dostępne są w 150 krajach na całym świecie. Jakim konsumentem słodyczy z waszego portfolio jest Polak?
Klient polskich sklepów ceni sobie dobry wybór, jest racjonalny i potrafi kalkulować. Lubi kupować dobre produkty, sprawdzone marki w przystępnych cenach, produkty, które wpisują się w jego rytm życia.
Polski konsument coraz mocniej chce dbać o siebie. W dużych miastach niestety coraz częściej jest zabiegany i nie ma dla siebie czasu. Potrzebuje produktów na drogę, w małych poręcznych opakowaniach. Nasze produkty mogę mu w trakcie takiego dnia pomóc. Rolki Mentosa Chocko czy sticki Fruittelli truskawkowej z pewnością zmieszczą się w torebce czy plecaku.
Naszym kupującym często są również rodzice, którzy mają na względzie własne dobro. Lizak Chupa Chups jest tu idealnym wsparciem, gdyż z jednej strony może być wspaniałą nagrodą, zachętą a z drugiej relatywnie zdrowszym od innych słodyczy źródłem przyjemności.
Mamy to szczęście, że polscy klienci i konsumenci bardzo dobrze znają nasze marki. Mentos, Chupa Chups i Fruittella były dostępne w Polsce już w latach 90-tych jako jedne z pierwszych zachodnich marek i na stałe utkwiły w głowach konsumentów.
Młodzi ludzie są jednymi z najbardziej wymagających konsumentów. Co sprawia, że tak dobrze trafiacie z produktami w ich gusta?
Z jednej strony jakość, smak, charakter czy poręczność produktów a z drugiej siła marek są źródłem naszego sukcesu.
Ważna jest w tym względzie stała komunikacja w mediach, aby utrzymać wysoką świadomość marki. A tym bardziej obecność w mediach społecznościowych, które stały się podstawową platformą komunikacji wśród młodzieży. Marki PVM od dawna są silnie wspierane w Internecie, a nasze fanpage’e zajmują wysokie pozycje w rankingach najbardziej angażujących kanałów marek FMCG.
Istotne są również nowości produktowe, które przypominają młodym konsumentom o marce i pozwalają wyróżnić się wśród rówieśników. Tych nowości wśród naszych marek jest bardzo dużo.
Konsumenci szukają w produktach cukrowych również dodatkowych benefitów. W przypadku Fruittelli warto wspomnieć o naturalnych aromatach i barwnikach, które są kluczowym wyróżnikiem marki.
Jak według Pana będzie się rozwijał segment produktów impulsowych w Polsce w ciągu najbliższych kilku lat?
Segment produktów impulsowych nadal będzie bardzo mocno rozwijał się w Polsce. Rosnąca rola miast, szybkość życia, zmiany społeczno-kulturowe działają na korzyść formatom sklepów, które ułatwiają szybkie zakupy i są blisko domu. Produkty impulsowe oraz produkty on-the-go mają dużą szansę na rozwój.
Pewnym ryzykiem dla tej kategorii produktów jest zmiana formy sprzedaży przykasowej (np. samoobsługowe kasy w hipermarketach i supermarketach otwartych do późnych godzin wieczornych). W przypadku sklepów wielko-powierzchniowych w celu budowania silnej pozycji marki, ale również samego sklepu, jest dostarczenie wielu punktów kontaktu dla marki impulsowej. Dlatego ważne jest odpowiednie budowanie asortymentu w strefie kasy (również kasy samoobsługowej), półki, jak również w innych częściach sklepu. Sklep wielko-powierzchniowy, który nie adresuje wielu punktów kontaktu dla produktów impulsowych, traci znaczną część zysku wynikającej z tej kategorii.
Istotny wpływ może mieć również rozwój e-commerce’u. Na internetowych odpowiednikach sklepów tradycyjnych dużo trudniej o zwrócenie uwagi konsumenta na produkt impulsowy. W tej sytuacji tylko silne marki mogą przyciągać do zakupu.
Dziękuję za rozmowę.
Monika Dawiec