Kuchnia śródziemnomorska to przede wszystkim świeże warzywa, sosy, makarony i aromatyczne przyprawy czy oliwy. Jak się okazuje, produkty te są bardzo popularne, a specjały z nich przyrządzane coraz częściej lądują na polskich stołach.
Klimat Morza Śródziemnego może inspirować do wielu pysznych dań. Na śniadanie czy przystawkę idealnie pasuje włoska bruschetta – opiekana, skośnie pokrojona bagietka z farszem w postaci pomidorów, cebulki, mozzarelli i ziół. To danie oddaje klimat tej kuchni – prostota i intensywny, świeży smak.
Nie można tu zapomnieć również o licznych potrawach z makaronem w roli głównej, z których najbardziej znane jest chyba spaghetti bolognese, gdzie niezbędny jest makaron, sos pomidorowy, warzywa i przyprawy. Poza tym we włoskim czy greckim stylu możemy przyrządzić caponatę, faszerowane pomidory oraz papryki albo kolorowe i świeże sałatki.
Makaron
Makaron, bez którego trudno wyobrazić sobie kuchnię włoską, można kupić w 90% wszystkich sklepów małoformatowych do 300 mkw. – podaje Centrum Monitorowania Rynku. Z uwagi na dużą różnorodność kształtów i rodzajów tego produktu, półka z makaronem jest zwykle dość szeroka. Średnio w placówkach tego formatu klienci mogą wybierać spośród 17 wariantów.
„Najpopularniejszą marką makaronu w sklepach małoformatowych jest Lubella – produkty z tym logo można znaleźć w około 90% sklepów sprzedających makaron. Inne marki mają znacznie słabszą dystrybucję. Makarony z oferty firmy Czanieckie Makrony w marcu 2016 r. można było kupić w 43% sklepów, wyroby firmy Goliard były dostępne w 42% sklepów” – wymienia Elżbieta Szarejko z CMR.
Najpopularniejszym rodzajem włoskiego makaronu jest spaghetti, którego udziały wolumenowe w całej kategorii wynoszą około 10%. W okresie od kwietnia 2015 r. do marca 2016 r., spośród tego wariantu zdecydowanie największą popularnością cieszyły się produkty marki Lubella. Jednak na paragonach często znajdowały się też produkty Sulma, Sorenti czy Eko-Mak. Makaron do lasagne nie jest tak powszechnie dostępny jak spaghetti – płaty makaronowe ma w ofercie tylko co dziesiąta placówka osiedlowa. Tutaj klienci najczęściej sięgają po markę Lubella i Melissa Primo Gusto. W mniejszej ilości sklepów dostępne jest z kolei tortellini czy ravioli, ale najczęściej są to wyroby marek Arc Pol i Mellissa Primo Gusto (dane: CMR).
Jak sprawdził Instytut Millward Brown (badanie w okresie styczeń-grń 2015 r.), Polacy bardzo często spożywają makaron. 2 razy w tygodniu sięga po niego niemal 35% respondentów, a raz w tygodniu prawie 25%. Pytani o najchętniej wybierane marki, konsumenci najczęściej wymieniali Lubellę (46,78%). Wysoko w zestawieniu znalazły się też makarony Malma, Czaniecki, Goliard, Pudliszki i Barilla. Respondenci wymieniali też m.in. Makaron Polski-SAS, Wadowicki, Sulma, Sorenti czy Podravka.
Sosy i fixy
Dania kuchni śródziemnomorskiej nie mogą się oczywiście obyć bez sosów. Nie każdy potrafi je przygotować samodzielnie, dlatego producenci wyszli naprzeciw oczekiwaniom swoich konsumentów oferując gotowe produkty. Sosy gotowe w marcu 2016 r. można było kupić w 70% wszystkich sklepów małoformatowych. Średnio do wyboru było 4-5 wariantów sosów. 83% placówek sprzedających sosy gotowe miało w ofercie produkty marki Łowicz, w 37% sklepów można było kupić sosy Dawtona, a w 31% – Pudliszki (dane CMR).
Przyprawy
W marcu 2016 r. na półce z przyprawami w sklepach małoformatowych można było znaleźć około 17 przypraw jednoskładnikowych. Wśród nich często pojawiają się bazylia, oregano czy tymianek, które najczęściej dodawane są do potraw kuchni śródziemnomorskiej. Najczęściej wybieranymi markami w tej kategorii były Prymat, Kamis, Appetita i Cykoria. Jeśli chodzi o mieszanki to dużą popularnością cieszą się zioła prowansalskie. Gotowe mieszanki do dań z makaronu czy pizzy znajdują się w koszykach znacznie rzadziej (dane: CMR).
Przyprawy to, jak przedstawiają badania Millward Brown, produkt goszczący w naszych rodzimych kuchniach bardzo często. 3-4 razy w tygodniu spożywa je ponad 31% badanych osób, a codziennie – ponad 27%. Patrząc na półkę z przyprawami można zauważyć, że wybór marek jest bardzo duży. Millward Brown podaje, że najczęściej respondenci wybierają produkty Kamis, Kucharek, Prymat, Vegeta, Warzywko i Maggi. Wysoko znalazły się też Delikat – Knorr, Galeo, Cykoria, Appetita, Kotanyi, Mini kostki – Knorr czy Ziarenka Smaku – Winiary.
Olej i oliwa
Produkty z kategorii olejów i oliw używane są przez Polaków bardzo często. To nie tylko moda na przemycanie do polskiej kuchni śródziemnomorskich smaków, ale też odchodzenie od używania tłuszczów zwierzęcych na rzecz tych roślinnych.
Millward Brown podaje, że ok. 35% badanych osób spożywa oleje i oliwy 3-4 razy w tygodniu. Ponad 20% – 5-6 razy w tygodniu, a nieco powyżej 19% 2 razy w tygodniu. Codziennie decyduje się na takie produkty ponad 16% respondentów. Instytut sprawdził, że najpopularniejszą marką jest tu Kujawski, a za nim Oliwa z oliwek. W zestawieniu znalazły się też: Bartek, Wielkopolski, Popularny, Oliwier, Brolio, Olek, Oleo czy Mosso.
Coraz popularniejsze stają się też produkty łączące ze sobą olej rzepakowy z oliwami czy innymi olejami. Na znaczeniu zyskują też producenci oferujący klientom octy i oleje smakowe. Takie produkty oferuje m.in. McCormick z linią octów Kamis, ZT „Bielmar” z olejami Fithia, czy Monini.
Na sklepowej półce
Sklep Rob-Dob w Dobieszynie jest dobrze zaopatrzoną placówką. Można więc tam znaleźć komplet produktów potrzebnych do przygotowania aromatycznego dania kuchni śródziemnomorskiej.
„Nasi klienci preferują produkty dobrej jakości dlatego często decydują się na te droższe.Wśród makaronów najchętniej wybierane są produkty Lubelli, Polmaku czy Goliarda” – wymienia Bartosz Strzelczyk, syn właścicielki. Dodaje, że w dużych ilościach sprzedawane są nitki, ale przede wszystkim rodzaj kupowanego makaronu zależy od dania jakie ktoś chce przygotować. Czasem klienci sami chwalą się co chcą przyrządzić i pytają o radę co muszą do niego kupić. Na półce z makaronami, oprócz wspomnianych marek można znaleźć produkty m.in. Barilla, Złoty Łan, As Babuni.
Jeśli chodzi o sosy to tutaj znajdziemy produkty Winiary, Kamis, Develey czy Mosso. Gotowe produkty wybierają raczej osoby starsze. Młodsze, idąc za modą na gotowanie, eksperymentują w kuchni i sami przyrządzają coraz to bardziej wyszukane przysmaki.
Półka z olejami to kolejne miejsce, które musi odwiedzić smakosz śródziemnomorskich specjałów. Znajdziemy tu produkty Kujawski, Bartek, Wielkopolski, Oliwier, Olej mazowiecki Mosso.
Kuchnia śródziemnomorska to też smak oliwek, pomidorów i przypraw. Dobrze, gdy produkty do takich dań są ułożone na półkach, które są blisko siebie. Warto też sprowadzić do sklepu mieszanki przypraw, które dedykowane są poszczególnym przyprawom czy zachęcać klientów do próbowania nowości.
Joanna Kowalska