Odpowiedź na trendyAkademia Smaku jest realizowana od 2013 roku i jest odpowiedzią na kulinarny trend, panujący nieprzerwanie od kilku lat w Polsce. Kuchnia przestała być miejscem monotonnego przygotowywania posiłków, stała się przestrzenią na kreatywność i samorealizację. Gotowanie nie jest już tylko obowiązkiem, stało się przyjemnością, jest modne i medialne. Nabrało znaczenia społecznego poprzez integracyjny aspekt przyrządzania posiłków. Wspólne gotowanie coraz częściej zastępuje tradycyjne modele spotkań towarzyskich. Polacy chcą gotować nowocześnie i niebanalnie a przepisów szukają przede wszystkim w internecie. Sfera gotowania to także ogromny potencjał medialny i marketingowy – świadczy o tym ogromna popularność programów kulinarnych a także kulinarnego współzawodnictwa. „Ewa Gotuje”, „Makłowicz w Podróży”, „Kuchenne Rewolucje”, „MasterChef” czy „Ugotowani”, to tylko kilka tytułów programów emitowanych w telewizji. Wzmożona aktywność kulinarnej blogo- i vlogosfery, jest owocem coraz większego zainteresowania czytelników kulinariami.
Akademia Smaku idealnie trafia w potrzeby odbiorców, serwując im wysokiej jakości treści kulinarne, podawane ze smakiem przez szefa kuchni Tomasza Jakubiaka, aktorkę Katarzynę Glinkę i blogerów: Tomasza Lacha (zajadam.pl) i Piotra Ogińskiego (Kocham Gotować). Centrum projektu stanowi serwis www.akademiasmaku.pl. Można w nim znaleźć inspirujące przepisy, praktyczne triki oraz kulinarne porady ekspertów. W serwisie dostępne są też sesje warsztatowe z udziałem szefa kuchni i blogerów, konkursy, e-magazyny i 12 odcinków autorskiego miniserialu kulinarnego „Akademia Smaku Zosi i Tomka”, utrzymanego w lekkiej i zabawnej konwencji, w którym w główne role wcielili się Glinka oraz Jakubiak. Serial był emitowany na antenie TVP2.
Obecnie prowadzona jest już 3 edycja projektu, którego mocnym fundamentem są działania cross marketingowe. Projekt, który łączy działania online, offline oraz kulinarne spotkania na żywo, w tej edycji opiera się o współpracę z markami z sektora FMCG. Skąd taki pomysł, dlaczego było warto go zrealizować i jakie są jego korzyści dla marek?
Idea cross marketinguCross marketing to obopólny zysk i synergia działań dla marek zaangażowanych do projektu. Korzyści są oczywiste: łączymy kompetencje marek, wprowadzamy do projektu ciekawe produkty i łączymy budżety marketingowe. Dzięki temu projekt ma znacznie większą masę i zasięg. Marki osiągają również synergiczny efekt wizerunkowy, wzmacniając się wzajemnie. Bardzo ważnym elementem jest dbałość o różnorodność kompetencyjną marek – z założenia nie mogą one być dla siebie konkurencją, a wręcz przeciwnie – powinny być komplementarne tak, by działać synergicznie. Bardzo ważną rolę w tym procesie odgrywa agencja, która odpowiada za działania crossowe, bo najlepiej potrafi wyważyć interesy kilku stron a następnie wyegzekwować wzajemne zobowiązania. W przypadku Akademii Smaku taką rolę pełni Agencja INSIGNIA.
Kto może i dlaczego powinien spróbować Tak naprawdę najlepszą wartością cross marketingu jest to, że bez względu na branżę, każda marka może wejść w cross i osiągnąć szereg korzyści. Jedną z najważniejszych jest zwielokrotnienie budżetu na kampanię – dzięki kooperacji kilku partnerów. Ponadto, każdy z partnerów wchodzących w cross, może wnieść nie tylko pieniądze, ale również swoje kanały komunikacji czy media, w efekcie czego marka może promować siebie w określonym segmencie rynku.
W działaniach cross marketingowych sektor nie ma znaczenia. Oczywistym jest, że duże marki są zdecydowanie bardziej znane i spektakularne, jednakże nie jest prawdą, że tylko takie mogą pozwolić sobie na cross. Każdemu chodzi przecież o dotarcie do obecnych i potencjalnych konsumentów, w związku z czym w skonstruowaniu najlepszej oferty może pomóc właśnie kooperacja z innymi markami w ramach partnerstwa.
CelKluczowym momentem w procesie cross marketingu, jest określenie celu. Bez względu na to, jaki on będzie, każdy z partnerów powinien mieć korzyści adekwatne do wkładu w projekt, a przestrzeń promocyjna dla każdego z nich powinna być atrakcyjna. Określenie celu wiąże się z odpowiednim dobraniem partnerów, którzy w tym wypadku powinni być jak najmniej konkurencyjni, a ich wizerunek oraz pozycjonowanie zgodne z marką, która zaprasza do crossa. Dobrym przykładem jest wspomniany projekt Akademii Smaku Bosch, do której zaproszone zostały marki Mlekovita oraz Kropla Beskidu.
Marka Bosch to w sektorze AGD marka „first choice“, którą Polacy chcą mieć w domach i są w stosunku do niej bardzo lojalni. Jako że, projekt Akademii Smaku Bosch ma przede wszystkim inspirować, uczyć i tworzyć wyjątkową społeczność miłośników gotowania, jedynym słusznym wyborem było dobranie takich partnerów, dla których te wartości są równie istotne i ważne. W poprzednich edycjach Akademii Smaku brały udział marki: Alma, Jurajska, Bonduelle, Kupiec i Frisco. Obecnie projekt współtworzą wspomniane Mlekovita i Kropla Beskidu. Producent masła, mleka, serów, twarogów i innych produktów mlecznych Mlekovita okazał się wyborem doskonałym – każdy miłośnik kulinarny doskonale wie, że to właśnie te produkty znajdują się w większości przepisów. Podobnie jest z wodą, która jest nieodłącznym elementem diety oraz spożywanych każdego dnia posiłków. Picie wody jest niezwykle istotne dla organizmu, dlatego też cross z producentem Kropli Beskidu jest strzałem w dziesiątkę.
Cross w praktyce Akademia Smaku zaangażowała odbiorców w opowieść, w której każdy z partnerów odgrywa równoważną rolę w procesie gotowania. To właśnie podczas spotkań z uczestnikami Akademii Smaku, mogą oni namacalnie zobaczyć czym jest cross marketing, wcale nie zdając sobie z tego sprawy. Bo dobrze przeprowadzony cross to taki, który jest nienachalny i dający poczucie dobrze dobranego związku. Każdego miesiąca w Centrum Domowych Inspiracji 20 zwycięzców konkursu wspólnie gotuje z gwiazdami projektu, używając do tego zarówno sprzętu Bosch, jak i produktów Mlekovity czy wody Kropli Beskidu. Dokładnie tak samo wygląda sytuacja podczas wideo warsztatów, dostępnych na stronie
www.akademiasmaku.pl, gdzie do każdego przepisu używane są produkty partnerów, a także podczas tworzenia e-magazynu, vademecum czy przepisów.
http://akademiasmaku.pl/video-warsztat/kasza-na-zdrowie,2 Projekt Akademii Smaku to przede wszystkim przykład tego, że naprawdę można stworzyć marketingowy związek idealny. Każda z marek doskonale się uzupełnia, a działania w ramach Akademii Smaku pokazują, że taka kooperacja ma sens. Z miesiąca na miesiąc przybywa nowych adeptów kulinarnej przygody Boscha, którzy mogą podzielić się swoimi sprawdzonymi sposobami na udane dania, ale także zyskać ogromną garść inspiracji. A wszystko to pod patronatem trzech współpracujących ze sobą marek.