Michał Wójcik, Dyrektor Marketingu Zott Polska opowiada o akcjach promocyjnych wspierających sprzedaż, preferencjach konsumentów i nowych, ciekawych produktach.
Jakie miejsce na rynku mleczarskim w Polsce zajmuje Zott?
Zott już od wielu lat jest jednym z najważniejszych i najbardziej innowacyjnych graczy na polskim rynku mleczarskim. Jednak w ciągu ostatniego roku stał się w wielu segmentach rynku niekwestionowanym, najważniejszym graczem. Według ostatnich pomiarów GfK Polonia zajmujemy wiodącą pozycję w segmencie deserów, ale również w kluczowym dla nas segmencie jogurtów owocowych osiągamy wysoki poziom udziału wolumenowego. Nasza sprzedaż oraz nasze udziały rosną, głównie dzięki marce Jogobella.
Jaką przyszłość ma rynek mleczarski?
Rynek mleczarski w Polsce zawsze będzie istniał. Można jedynie zadać sobie pytanie, jak duży będzie to rynek. W ciągu ostatnich kilku lat ludzie zaczęli odchodzić od mleka albo zmieniać swoją dietę na produkty mleczne bez laktozy. Konsekwencją tego są duże spadki, ale spodziewamy się, że w najbliższych latach nastąpi stabilizacja na rynku. Konsumenci, którzy „mieli odejść”, odejdą, a pozostali będą wierni swojej diecie i dalej będą kupować produkty mleczne.
Jak zmieniają się preferencje konsumentów w Polsce i jak odpowiada na nie firma Zott?
Do podstawowych tendencji w żywieniu Polaków (które są konsekwencją coraz większej samoświadomości żywieniowej) zaliczyć możemy ograniczanie tłuszczu i cukru w codziennej diecie. W związku z powyższym konsumenci wybierają te produkty mleczne, które zawierają mniej tłuszczu i mniej cukru, między innymi produkty z linii Natur – Jogurt naturalny Natur, Jogurt Grecki Natur albo ostatnio wprowadzoną na rynek nowość Jogurt Natur Gęsty. Kolejną obserwowaną tendencją jest ograniczanie laktozy w codziennej diecie. Firma Zott odpowiadając na zapotrzebowanie Polaków na tego typu produkty, rozwija swoje linie produktów ze zredukowaną zawartością laktozy, jak np. Jogurt Jogobella 150 g oraz Jogurt naturalny Natur 180 g ze zredukowaną zawartością laktozy.
Jakie środki wsparcia stosujecie dla poszczególnych brandów?
Korzystamy z bardzo szerokiego spectrum środków wsparcia: od najbardziej popularnej telewizji, poprzez radio oraz prasę drukowaną. Duży nacisk kładziemy też na media elektroniczne, a na przestrzeni ostatnich sześciu miesięcy zaczęliśmy też korzystać z nowych i innowacyjnych narzędzi marketingowych.
Proszę opowiedzieć więcej o kampaniach promocyjnych Zott i ich efektach.
Nasze kampanie zawsze nastawione są na zwiększenie sprzedaży i w związku z tym zwykle są one sprzężone bezpośrednio z mechanizmem zakupowym. Jesteśmy nastawieni na maksymalne i najbardziej optymalne wykorzystanie naszych środków. Bardzo ostrożnie planujemy media i promocje z pomocą agencji mediowej. Dzięki temu wszystkie nasze kampanie przynoszą wymierne korzyści, co odzwierciedlane jest w dynamicznie rosnących udziałach rynkowych w głównych, najważniejszych dla nas segmentach rynku: deserach i jogurtach owocowych.
Co nowego pojawi się na rynku w najbliższym czasie?
Firma Zott stara się regularnie wprowadzać innowacje na polski rynek. Na przestrzeni ostatnich kilku miesięcy wprowadziliśmy Jogobellę Breakfast oraz przygotowaliśmy bardzo duży i ważny relaunch Jogobelli Owocowej Wyspy oraz Jogobelli Muesli. Niedawno wszedł również na rynek nowy, doskonały w smaku produkt do picia: Jogobella Pina Colada.
Także jeżeli chodzi o markę Monte byliśmy bardzo aktywni. W drugiej połowie zeszłego roku wprowadziliśmy na rynek Monte dwukomorowe w sześciu pysznych nowych smakach, Monte Top Cup 70 g oraz Monte Balance. Kolejną marką, w ofercie której pojawiły się nowości, jest linia Natur, gdzie wprowadziliśmy pyszny jogurt naturalny Natur 150 g z miodem oraz Natur 150 g Gęsty. Nie chcę za bardzo wyprzedać faktów, ale możemy obiecać, że w najbliższym czasie planujemy utrzymać ten trend innowacyjnych pomysłów, zaskakując polski rynek wieloma smakowitymi niespodziankami.
Dziękuję za rozmowę.
Monika Dawiec