Wiadomości

Wywiad z Arturem Ryczkowskim, TEEKANNE Polska

Poniedziałek, 18 kwietnia 2016 Autor: Monika Książek , HURT & DETAL Nr 04/122. Kwiecień 2016
Artur Ryczkowski – Dyrektor Sprzedaży TEEKANNE Polska w rozmowie z Moniką Kociubińską.
Jakim potencjałem dysponuje firma oraz co wyróżnia Was na tle konkurencji?

Produkty TEEKANNE charakteryzują się bardzo wysoką jakością, czego dowodem jest silna pozycja firmy na wymagających rynkach, dla których jakość jest najważniejsza, między innymi: Niemcy, Austria, Szwajcaria, jak również Hiszpania czy Włochy.

Polska jest w czołówce europejskiej pod względem spożycia herbaty. Konsumenci polscy również szukają coraz lepszej jakości tego naparu, czego dowodem są znaczne, nawet dwucyfrowe spadki pozycji naszej konkurencji na produktach z niskiej półki cenowej. Pomimo znacznych nakładów finansowych na reklamę, dystrybucję i najlepsze powierzchnie na półkach sklepowych nie jest w stanie ona bronić swojej pozycji na rynku.

Rosną marki premium, co wyraźnie obserwujemy w badaniach rynkowych i cieszy nas fakt, że w naszym portfelu posiadamy takie produkty. Polacy najczęściej sięgają po herbatę czarną, która stanowi ponad 40% udziałów w całości kategorii herbat, podczas gdy w pozostałej części Europy udział ten jest o połowę mniejszy.

Jesteśmy zadowoleni, że świadomość konsumenta dotycząca herbat zielonych, owocowych, ziołowych i funkcjonalnych stale rośnie. Jest to doskonała okazja dla firmy TEEKANNE, która w swoim portfolio posiada produkty ze wszystkich kategorii herbat, których udziały sukcesywnie zwiększają się, co umacnia naszą pozycję. Dodatkowym atutem jest nasze pochodzenie, firma TEEKANNE jest niemiecką firmą rodzinną z bardzo dużymi tradycjami, funkcjonującą na rynku europejskim już ponad 130 lat! Posiadamy własną fabrykę w Polsce z dużymi możliwościami produkcyjnymi, obsługującą zarówno Polskę, jak i produkcję eksportową.

Jaka jest obecna pozycja firmy Teekanne na rynku herbaty w Polsce?

W naszym asortymencie posiadamy produkty, które doskonale wpisują się w zachodzący trend, produkty wysokiej jakości budujące wartość całej kategorii herbat w sklepie. Dodatkowo szukamy nowych możliwości zwiększenia wartości kategorii dla naszych partnerów handlowych. Pod koniec ubiegłego roku TEEKANNE Polska została wyłącznym dystrybutorem marki SIR WINSTON TEA na południowo-wschodnią Europę. Produkt z kategorii premium, wpisujący się w strategię rozwoju kategorii herbat u naszych partnerów handlowych. Wyniki przez pierwsze 3 miesiące od daty wprowadzenia ww. kategorii pokazały znaczny potencjał rozwoju tego produktu u naszych klientów. W kategorii herbat zielonych i białych jesteśmy jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek na rynku nowoczesnym, pozostałe kategorie takie jak herbaty czerwone i funkcjonalne również znajdują coraz szerszą grupę odbiorców, co pozwala umacniać naszą pozycję na rynku polskim.

Bacznie obserwując zachodzące trendy corocznie wprowadzamy nowości, które wpisują się w oczekiwania i smaki konsumentów. Przykładem jest produkt, którego inauguracja miała miejsce pod koniec ubiegłego roku – TEEKANNE Limited Edition LOVE, intrygująca mieszanka herbatek owocowych o smaku granatu i brzoskwini, która podbiła serca polskich konsumentów i notuje z miesiąca na miesiąc wzrost sprzedaży u wszystkich klientów w każdym formacie sklepu.

Rynek herbaty w ostatnim czasie odnotowuje zarówno wartościową jak i ilościową tendencję spadkową. Jaka jest strategia firmy?

Spadek kategorii herbaty w Polsce jest zauważalny lecz niewielki. Biorąc pod uwagę nasze produkty, jak już wspomniałem, mamy całą gamę kategorii herbat, ponad 100 SKUs. Od kilku lat inwestujemy w reklamę TV, Internet, działamy intensywnie w mediach społecznościowych, które przekładają się na pozytywne wyniki udziałów rynkowych. Obserwujemy rynek, jesteśmy wrażliwi na zachodzące trendy, co daje korzyści w postaci corocznych inauguracji naszych nowych produktów, wpisujących się w gusta i oczekiwania konsumentów. Widzimy oczywiście duże możliwości wzrostu, zarówno w rynku nowoczesnym, jak i kanale tradycyjnym, gdzie pozycja TEEKANNE jest bardzo słaba. Portfolio produktów TEEKANNE w Europie z racji naszej długiej historii funkcjonowania jest olbrzymie, od herbat funkcjonalnych po herbaty ekologiczne. Mamy możliwości, aby je również wprowadzać na rynek polski, jak tylko trendy i oczekiwania naszego lokalnego środowiska będą temu sprzyjać.

Jak firma wpisuje się w kategorię rynku tradycyjnego oraz jakie wyzwania w tym obszarze stoją przed TEEKANNE?

W kategorii herbat rynek polski jest bardzo konkurencyjny, jeden z największych, ale i najtrudniejszych w Europie, czego przykładem jest bardzo liczna i silna konkurencja. Rynek tradycyjny nadal jest znaczący w kategorii sprzedaży herbaty i rośnie w siłę w formatach zrzeszonych sieci supermarketów lokalnych, które umacniają swoją pozycję, jak i małych sklepów spożywczych. Dokładnie w tych obszarach widzimy swoją szansę rozwoju. Dostosowaliśmy strukturę organizacyjną sprzedaży do potrzeb i naszych realnych możliwości rozwoju na rynku polskim.

Wiemy, że rynek ten jest bardzo trudny, konkurencyjny i kosztowny. Obserwujemy firmy, które wycofują się z bezpośredniej dystrybucji swoich produktów. Rynek zaczyna być coraz bardziej hermetyczny, zorganizowany, zrzeszający coraz większą liczbę małych i średnich sieci handlowych, pojedynczych sklepów. Zdefiniowaliśmy naszą strategię rozwoju sprzedaży, opartą na racjonalnych proporcjach inwestycji do obrotów, kosztów spółki. Optymalizacja tych działań i konsekwentna ich realizacja, odpowiedni dobór wyselekcjonowanej grupy dystrybutorów, jak i sieci handlowych doprowadzi nas do zakładanych celów.



tagi: Artur Ryczkowski , TEEKANNE Polska ,