O szerokiej ofercie dań gotowych, dbałości o jakość produktów i planach na przyszłość rozmawiamy z Leszkiem Zaleskim, Dyrektorem ds. Jakości i Rozwoju Produktów, SuperDrob S.A.
SuperDrob to przede wszystkim doświadczenie, które zdobywaliście przez ponad 20 lat obecności na rynku, i obserwowanie zachodnich trendów. Jak od 1993 roku zmieniła się firma?
Firma zmienia się w podobny sposób w jaki zmienia i zmieniała się cała branża mięsna i drobiarska w Polsce w tym okresie. Podstawowa zmiana to wzrost wielkości produkcji, wdrożenie wysokich standardów jakościowych i certyfikacje w tym zakresie uznawane na rynku krajowym i w obrocie międzynarodowym, inwestycje w nowe technologie, rozbudowa potencjału produkcyjnego oraz rozszerzanie oferty sprzedażowej w elementach z drobiu i produktach przetworzonych na bazie mięsa drobiowego. Od lat rozwijamy też nasze zakłady produkcyjne, by stale podwyższać jakość oferowanych produktów. Naszymi dostawcami maszyn i linii produkcyjnych są wiodący producenci w tym segmencie na świecie. Ze względu na to, iż wdrażamy szerokie spektrum produktowe, na każdym etapie produkcji wybieramy firmy specjalizujące się w wyposażeniu zakładów pod konkretne procesy produkcyjne.
Nieustannie staracie się spełniać oczekiwania konsumentów. Jak dbacie o jakość produktów i skąd pochodzi Wasz drób?
W oparciu o badania fokusowe wiemy, że społeczeństwo ma coraz mniej czasu na przygotowywanie pracochłonnych dań. Szczególnie dotyczy to mieszkańców dużych miast. Na podstawie analizy potrzeb konsumentów, stworzyliśmy produkty dedykowane dla osób dbających o zdrową dietę, otwartych na nowe smaki, a z drugiej strony, mających coraz mniej czasu na samodzielne gotowanie. Nasza oferta to niebanalne dania gotowe, łatwe do przyrządzenia.
Coraz większe znaczenie dla konsumentów ma szeroko rozumiana jakość produktów, którą weryfikują poprzez składy na etykietach opakowań. Mając tego świadomość, tak opracowujemy ofertę, aby móc także zaproponować produkty bez dodatku glutaminianu sodu, bez konserwantów, sztucznych barwników i aromatów, fosforanów czy utwardzonych tłuszczów. To dla nas priorytet.
Wiemy także jak duże znaczenie dla konsumentów ma pochodzenie żywności i jej bezpieczeństwo. Tę kontrolę objęliśmy dedykowaną certyfikacją w ramach standardu Red Tractor (więcej na stronie: www.redtractor.org.uk).
Innowacyjnie podchodzicie też do kwestii opakowań. W jakich oferujecie Wasze produkty?
Poszukujemy ciekawych rozwiązań w zakresie opakowań. Od dużych, rodzinnych, ale też idealnych na spotkanie towarzyskie paczek, w których konfekcjonujemy 3 różne przekąski – np. stripsy, nuggetsy, skrzydełka, po małe opakowania z mini stekami z kurczaka – sprzedawane jako porcja dla jednej osoby. Ostatnio wprowadziliśmy gamę produktów w foremkach, które wkładamy z produktem do piekarnika. Produkty łatwe i szybkie w przygotowaniu. Obecnie wdrażamy również ciekawą ofertę dań gotowych schłodzonych w folii do pieczenia.
Dania gotowe to sztandarowy segment Waszego portfolio. Czym się charakteryzują? Co je wyróżnia na tle konkurencji?
Produkty drobiowe pieczone, panierowane, smażone to najbardziej dynamicznie rozwijający się segment naszej produkcji. Sposób, w jaki zorganizowaliśmy niezbędne inwestycje w tym zakresie, umożliwia nam ogromną elastyczność w procesie produkcji i ofertowanie bardzo szerokiej gamy asortymentowej. Staramy się opracowywać receptury i jakość produktów tak, aby odpowiadały wymagającym trendom konsumenckim w Polsce i w Europie.
W naszej produkcji wykorzystujemy bardzo szeroką gamę rozwiązań smakowych w zakresie doboru marynat, np. klasyczne, pikantne, orientalne, ziołowe. Nasze produkty panierowane – nuggetsy, stripsy, popstersy, elementy kurczaka proponujemy na wiele sposobów: łagodne, pikantne, w panierce kukurydzianej, ryżowej, z dodatkiem pieprzu, barbecue i wiele innych.
Dysponujemy również wieloma formami i kształtami dla produktów formowanych z całych kawałków mięsa z fileta kurczaka. W naszym portfolio znajduje się wiele produktów dostosowanych masą i ilością sztuk pod specyficzne wymagania konkretnych rynków. Wdrażamy także produkty łączone w paczce, na kształt „party mix”. Niewątpliwie wyróżnikiem SuperDrob jest więc ogromna gama produktów, które na przestrzeni lat opracowywaliśmy z naszymi partnerami – dystrybutorami oraz sieciami w Polsce i zagranicą. Ponadto naszą mocną stroną jest elastyczność, nieustanne poszukiwanie nowych smaków i codzienne prace nad wdrożeniem nowych pomysłów.
Jak wygląda oferta i sprzedaż dań gotowych?
Ostatnio wdrożyliśmy gamę dań gotowych w oparciu o badania fokusowe. Wzięliśmy pod uwagę kilka aspektów, na które zwrócili uwagę respondenci: czysta etykieta, ciekawe smaki, łatwość przygotowania czy odgrzania dania. Osoby badane podkreślały także chęć zakupu produktów trudnych do przygotowania samodzielnie w domu, pracochłonnych i wymagających umiejętności kulinarnych. Na podstawie tych kryteriów, udało się nam stworzyć zupełnie nową kategorię dań gotowych. Wyśmienite smaki, bez niezdrowych dodatków, a nawet bez panierki – dla tych którzy szczególnie dbają o zdrową dietę. Szczególnie polecamy: Delikatny SuperFilet z kurczaka ze szpinakiem i serem białym, Pomysłowy SuperFilet z kurczaka z kaszą gryczaną, brokułami i groszkiem, Śródziemnomorski SuperFilet z kurczaka z oliwkami i suszonymi pomidorami, Delikatne SuperRoladki z kurczaka ze szpinakiem i śmietaną, Fantazyjne SuperRoladki z kurczaka z wątróbką i imbirem, Meksykańskie SuperRoladki z kurczaka delikatnie pikantne. Z tej linii mamy także produkty na wyjątkowe okazje: Lekko maślany SuperFilet z kurczaka z wędzonym boczkiem (750 g), Owocowy SuperFilet z kurczaka z nadzieniem morelowo-śliwkowym (750 g), Faszerowany SuperKurczak z jabłkami (1,8 kg) – idealne na spotkania rodzinne lub kolacje z przyjaciółmi.
Ofertę, jak wspomniałem, mamy bardzo bogatą. Zainteresowaniem naszych sieciowych klientów cieszą się: Aromatyczny SuperStek z fileta kurczaka z nadzieniem czosnkowo – ziołowym, Łagodny SuperStek z kurczaka z nadzieniem serowo-szynkowym, Pikantny SuperStek z kurczaka z nadzieniem meksykańskim.
Niewątpliwie w sklepach sieciowych jak i małopowierzchniowych nie powinno zabraknąć cieszących się coraz większą popularnością przekąsek z kurczaka – panierowanych i pieczonych. Szczególnie zachęcam do Apetycznych Popstersów z kurczaka w chrupiącej panierce, Chrupiących Stripsów z kurczaka w panierce z dodatkiem płatków kukurydzianych. Warto podkreślić, że mimo, iż są to przekąski panierowane, to nie zawierają konserwantów, glutaminianu sodu i utwardzonych tłuszczów. Idealnie smakują z piekarnika. To doskonała propozycja zarówno na spotkania towarzyskie jak i dla dzieci. Specjalnie dla nich opatrzyliśmy je ikoną „Dzieci to lubią!”.
Jednak mimo tak szerokiej gamy produktów – ciągle się rozwijamy. Już teraz naszą ofertę wzbogacamy o m.in. tortille z panierowanymi polędwiczkami oraz kebabem, steki i mini steki z kurczaka w foliach do pieczenia i kilka innych ciekawych asortymentów.
A co z pozostałymi produktami? Jak rozwijacie się w segmencie wędlin?
Rozszerzamy portfolio asortymentowe w każdym segmencie cenowym, z naciskiem na wyróżnik jakościowy dobieranych surowców mięsnych, jak i dodatków. Równocześnie rozwijamy portfolio średniorozdrobnionych kiełbas drobiowych, wdrażamy drobiowe mortadele bez MDOM, i nadal produkujemy wędzonki drobiowe naturalnie wędzone. W tej kategorii znacząco rośnie nam eksport elementów wędzonych mrożonych. Z oferty wędlin drobiowych szczególnie polecam: Wyśmienite kiełbaski z aromatyczną mieszanką ziół (90% mięsa), Krakowską kiełbasę podsuszaną z drobiu (100 g produktu wyprodukowano ze 132 g mięsa drobiowego), Drobiową kiełbasę ze spichlerza (100 g produktu wyprodukowano ze 133 g mięsa drobiowego), klasyczne SuperKabanosy (100 g produktu otrzymano ze 181 g mięsa), Kruchą kiełbasę z kurczaka (93% mięsa z kurczaka), Maślaną szyneczkę z fileta z piersi kurczaka (95% mięsa).
W wędlinach schłodzonych inwestujemy w park maszynowy umożliwiający formy pakowania na maszynach rolowych dla pakowania próżniowego w foliach termokurczliwych, jak też pakowanych w atmosferze ochronnej. Planujemy rozwój asortymentu również w tej kategorii.
Współpraca z organizacjami pozarządowymi i wspieranie ich inicjatyw to kolejny element działalności SuperDrob. Jak ważne miejsce zajmują te działania w Waszej polityce?
SuperDrob angażuje się w lokalne inicjatywy sportowe, wspiera drużyny piłkarskie młodzików, aby rozwijać pasję młodych talentów i integrować lokalną społeczność.
Firma wspiera inicjatywy i wydarzenia lokalne. Jest nie tylko miejscowym przedsiębiorstwem, ale także członkiem lokalnej społeczności. Od wielu lat sponsoruje imprezy plenerowe organizowane nie tylko przez samorząd, ale także przez szkoły i przedszkola z terenu gminy. Zawsze stara się być blisko wydarzeń, które angażują naszych pracowników i ich rodziny.
SuperDrob pomaga także realizować pasje swoim pracownikom. Jest sponsorem kolarskiej drużyny SuperDrob Bike Team.
Spółka nie zamyka się na świat wokół, wspiera domy samotnej matki, rodzinne domy dziecka, na stałe współpracuje z 8 fundacjami, którym cyklicznie i nieodpłatnie dostarczamy nasze produkty.
A jakie są plany na przyszłość? Możemy w najbliższym czasie spodziewać się nowości produktowych czy kolejnych ważnych inicjatyw z Waszej strony?
Planów jest wiele, jesteśmy proaktywną organizacją, która rozwija się w sposób dynamiczny. Jesteśmy w fazie uruchamiania nowej hali produkcyjnej dla wyrobów gotowych pieczonych, panierowanych. W związku z tym przedsięwzięciem mogę zapewnić, że będziemy kreatorem jakościowych dań gotowych z kurczaka i będziemy konsekwentnie budować pozycję marki SuperDrob na polskim rynku. Bo dzisiaj SuperDrob to kuchnia super pomysłów i to, co najlepsze z drobiu!
Dziękuję za rozmowę.
Joanna Kowalska