O zbliżającym się UEFA EURO 2016™, kampaniach, innowacjach oraz przygotowaniach do sezonu letniego rozmawiamy z Wojciechem Żabińskim, Wiceprezesem ds. Marketingu w Carlsberg Polska.
Już niebawem UEFA EURO 2016™, którego Carlsberg jest sponsorem. Proszę opowiedzieć więcej o zaangażowaniu się firmy w tę imprezę i o promocjach konsumenckich organizowanych z tej okazji.
Tym razem występujemy w podwójnej roli. Jako marka Carlsberg jesteśmy sponsorem EURO UEFA 2016™, a jako marka Okocim sponsorem reprezentacji Polski, która gra na Mistrzostwach. Z tej okazji przygotowaliśmy ciekawe propozycje dla konsumentów. Carlsberg zaczął aktywację marki wokół EURO już w sierpniu zeszłego roku. Z kolei na początku kwietnia 2016 r. pojawiły się nowe opakowania z przyciągającą uwagę grafiką EURO, komunikujące nasze wieloletnie, trwające od 1988 roku, zaangażowanie w Mistrzostwa Europy. Kolejną propozycją dla konsumentów, którą rozpoczęliśmy na sto dni przed EURO jest promocja „Poczuj się jak gwiazda futbolu”. W tej unikalnej aktywacji, oprócz biletów na mecz półfinałowy na Stade de Lyon, przelotu i zakwaterowania, 10-ciu zwycięzców przeżyje niepowtarzalne chwile, ponieważ będą mogli zagrać na tej samej murawie stadionu w Lyon, co największe gwiazdy europejskich reprezentacji, i to pod okiem legend piłki nożnej!
To niesamowite doświadczenie oferuje tylko Carlsberg. Również podczas meczów UEFA EURO 2016™ – marka Carlsberg będzie widoczna na bandach oraz billboardach sponsorskich.
Z kolei marka Okocim w promocji konsumenckiej rozda 100 biletów na mecze reprezentacji Polski podczas UEFA EURO 2016™ oraz gratisowe piwa Okocim. Informacja o promocji znajduje się na opakowaniach. Wystarczy kupić piwo by od razu sprawdzić pod zawleczką czy udało się zdobyć wygraną. Marka Okocim będzie również szeroko wspierana komunikacyjnie. Jest partnerem programu „Euro Misja 2016” na Onet.pl.
Rok 2015 był okresem dużych wyzwań dla polskiej branży piwowarskiej. Jak radził sobie Carlsberg?
Był to kolejny stabilny rok dla branży piwowarskiej, która wg danych Nielsena zanotowała niewielki wzrost wolumenu o 1,4%, zaś wartości o 0,8%. Podobnie jak w latach poprzednich, rok 2015 stanowił wyzwanie dla branży piwowarskiej, głównie pod kątem budowania wartości, której nie sprzyjają m.in. nasycenie rynku (97 l/per capita) i zmiana struktury kanałów sprzedaży z rosnącym udziałem handlu nowoczesnego. Jako firma jesteśmy zadowoleni z 2015 roku, chociaż nie należał do łatwych. Osiągnęliśmy wzrost w udziałach. Wolumenowo z 20,2% na 21,1%, wartościowo z 19,7% na 20,4%. Biorąc pod uwagę kolejne lata zależy nam na budowaniu wartości rynku. Co roku wprowadzamy innowacje produktowe, np. piwne specjalności jak Kasztelan Specjały oraz budujemy kulturę piwną. Przyczynia się to do tworzenia wartości i pozytywnej percepcji kategorii przez konsumentów. W 2015 roku trzy nasze marki były wśród 10 największych marek piw na rynku polskim. W minionym roku, bardzo dobrze radziła sobie marka Kasztelan Niepasteryzowane – odnotowaliśmy 9% wzrost ilościowy, dalszy dynamiczny wzrost o 29% zanotowała marka Somersby, zaś Karmi i Okocim Jasne Pełne wzrosły o 11% rok do roku. Jesteśmy zadowoleni z tych wyników i oczywiście będziemy wspierać cały portfel działaniami w 2016 roku.
Carlsberg jest bardzo aktywny jeżeli chodzi o innowacyjność. Jak ważny jest to aspekt do dalszego rozwoju zarówno firmy, jak i całego rynku piwowarskiego w Polsce?
Zarówno dla naszej firmy jak i dla rynku innowacje są bardzo ważne. Budują jego wartość i pokazują konsumentom, że piwo to ciekawa i bogata kategoria, w której dzieje się dużo pozytywnych rzeczy. W zeszłym roku wprowadziliśmy wiele innowacji i jesteśmy zadowoleni z tego jak zadziałały. Przykładem są np. trzy warianty Kasztelańskich Specjałów, które rozwijają się dynamicznie; marka Somersby, i nowy smak Somersby Elderflower lub nowy smak bezalkoholowego Karmi Granat z Pomarańczą. W 2016 roku planujemy kontynuować to co rozpoczęliśmy w zeszłym roku. Na obecny rok mamy kilka nowości np. dostępne już trzy warianty Okocimia Vintage – Eksportowe, Ciemne Okocimskie i Cztery Chmiele, wkrótce poinformujemy o kolejnych nowościach na nadchodzący sezon.
10. jubileuszowa promocja „Harnaś Miliony Piw Rozdaje” ruszyła na początku lutego. Czy są już efekty tej promocji?
Tym razem ruszyliśmy z promocją nieco wcześniej niż zwykle, ponieważ jest to jej 10. jubileuszowa edycja. Ważne jest dla nas to, że konsumenci widzą Harnasia jako markę, która jako pierwsza zapoczątkowała tego rodzaju aktywację.
Na razie jest za wcześnie, aby mówić o wynikach. Z informacji otrzymywanych z rynku wiemy, że opakowania promocyjne Harnasia warto mieć u siebie w sklepie, ponieważ są bardzo widoczne, a promocja jest dobrze odbierana przez detalistów i konsumentów. Przez 10 lat trwania tej aktywności rozdaliśmy naszym konsumentom łącznie już kilkadziesiąt milionów piw. W tym roku zwiększamy również prawdopodobieństwo wygranej. Promocja ma silne wsparcie zarówno w postaci bardzo dobrego spotu telewizyjnego, jak i większej liczby ekspozycji i materiałów POS.
W ubiegłym roku przeprowadziliście 2. edycję kampanii „Weź mnie w obroty”. Proszę o podsumowanie.
Kampania społeczna „Weź mnie w obroty” edukuje na temat najbardziej ekologicznego opakowania na rynku czyli szklanej butelki zwrotnej. Jest ona wpisana w politykę społecznej odpowiedzialności Carlsberga, która skupia się na kwestiach związanych z opakowaniami, odpowiedzialną konsumpcją alkoholu oraz minimalizacją oddziaływania firmy na środowisko naturalne.
Program „Weź mnie w obroty” skierowany jest do grupy 25-35 lat, z którą zdecydowaliśmy komunikować się za pośrednictwem internetu i mediów społecznościowych. Celem kampanii „Weź mnie w obroty” jest zwiększanie świadomości Polaków i zachęcanie konsumentów oraz sprzedawców do przyjęcia przyjaznej dla środowiska postawy wobec szklanych opakowań zwrotnych. W naszym kraju krąży blisko 400 milionów butelek zwrotnych, a każde ponowne jej użycie pomaga dbać o środowisko.
Jakie trendy występują na rynku piwnym w Polsce?
Widzimy dwa duże trendy rynkowe. Zainteresowanie piwnymi specjalnościami, które choć stanowią wartościowo średnio ok. 2,5% rynku piwa wg Nielsena, rozwijają się dynamicznie o 10% rok do roku w ujęciu ilościowym i wartościowym. Drugi trend to niskoalkoholowe piwa smakowe (beer mixy i radlery), które w sezonie stanowią wartościowo do 9,6% rynku piwa, i rosną dynamicznie (o 17% w ujęciu zarówno wartościowym i ilościowym).
Zainteresowanie piwnymi specjalnościami jest związane z szerszym trendem autentyzmu i poszukiwania rodowodu piwa. Myślę, że trend autentyzmu w branży piwnej dopiero rozpoczyna się w Polsce i będzie jednym z najważniejszych w nadchodzących latach.
Co nowego pojawi się w portfolio Carlsberga, co będzie hitem tego lata?
Najważniejszym elementem sezonu z pewnością jest dla nas EURO. Jako oficjalny sponsor chcemy wykorzystać tę okazję, aby zaproponować konsumentom ciekawe promocje i wyjątkowe nagrody. Ponadto, w sezonie będziemy proponować orzeźwiające piwa smakowe i napoje piwne: Somersby, Karmi oraz Okocim Radler. Dużą okazją piwną jest grill. Już czwarty rok z rzędu otwieramy sezon grillowy z naszą marką Kasztelan Niepasteryzowane. To przede wszystkim komunikacja outdoorowa, ale szykujemy również duże wsparcie bezpośrednio w sklepach i w internecie.
Jak silne będzie tegoroczne wsparcie sprzedaży w placówkach handlu tradycyjnego?
Jeśli chodzi o kanały sprzedaży piwa, liderem rynku są wciąż małe sklepy detaliczne, czyli handel tradycyjny. Zgodnie z danymi Nielsena, w porównaniu z 2014 r. ich liczba zmniejszyła się o 1%, ale nadal za ich pośrednictwem do konsumenta trafiają aż dwie z każdych trzech sprzedanych butelek piwa (63,4%). Jednocześnie z perspektywy obrotów tych sklepów, piwo pozostaje kluczową dla nich kategorią. Chcę jednak podkreślić, że dla nas wszystkie kanały sprzedaży są ważne, ponieważ jest tam nasz konsument i oczywiście będziemy w każdym z nich z silnym wsparciem.
Dziękuję za rozmowę.
Tomasz Pańczyk
Redaktor Naczelny