Psy i koty już dawno przestały być traktowane jedynie jak obrońcy domu czy skuteczna pułapka na gryzonie. Teraz są to członkowie rodzin, na których wydajemy czasem więcej niż pozostałych domowników.
Coraz rzadziej podajemy swoim pupilom to, co sami jemy, a decydujemy się na specjalistyczne karmy. Częściej kupujemy też wiele innych produktów dla naszych czworonogów. Kot musi mieć teraz drapaki i zabawki, zamiast sznurka z pętelką, a pies odpowiednio wyprofilowane, specjalne legowisko.
Karmy w liczbach
Jak podaje CMR, liderem rynku wśród producentów żywności dla zwierząt w sklepach małoformatowych do 300 mkw. jest Mars Polska. Jednak na sklepowych półkach widać również szeroką ofertę m.in. firm Nestlé Polska, Pupil Foods, Partner in Pet Food czy Zakładów Mięsnych „Łmeat-Łuków”.
Najwyższe udziały wolumenowe w sprzedaży żywności dla zwierząt w lutym tego roku odnotowane zostały dla marki Chappi – ponad 15%. Dalej znalazły się: Kitekat, Rafi oraz Pedigree.
Oprócz wspomnianych marek, w sklepach bardzo często występują Whiskas (Mars Polska), Friskies i Gourmet (Nestlé Polska); Teo, Roxy czy Pupil (od Pupil Foods) oraz PreVital i VitalBite (Partner in Pet Food).
Na sklepowej półce
Oferta polskich sklepów małoformatowych jest różnorodna. Ilość dostępnych produktów w dużej mierze zależy od wielkości placówki i potrzeb stałych klientów. W siedleckim sklepie Lider dostępne są zarówno karmy dla psów jak i kotów.
„Jeśli chodzi o karmy dla psów to najlepiej rotuje Chappi. I to w każdej postaci: puszka, saszetka czy sucha karma. Jest tu nie tylko dobry wybór smaków i produktów, ale też cena jest odpowiednia do jakości” – opowiada Bożena Kleszcz, kierownik sklepu.
„Wsród kociej żywności zdecydowanie najwięcej sprzedajemy produktów Kitekat. Tutaj klienci od lat wybierają tę samą markę. Podobnie zresztą wygląda sytuacja w przypadku Chappi. Właściciele psów są przywiązani do karmy, którą kupują od lat” – wskazuje kierowniczka.
Pani Bożena dodaje, że dobrze sprzedają się również produkty marki własnej Lewiatan. Poza tym, na półce z karmami można w siedleckim Liderze znaleźć Pedigree, Felix, Teo czy Friskies. Bardzo popularne są też przekąski do czyszczenia zębów. W tej kategorii w sklepie można kupić Pedigree DentaStix.
Z roku na rok w polskich domach przybywa zwierzaków. W naszym kraju jest już 10 mln psów i 5 mln kotów. Perspektywy rozwoju rynku żywności dla nich są więc bardzo dobre. Jednak wraz ze wzrostem popularności tych produktów, rosną oczekiwania właścicieli czworonogów, więc muszą się one odznaczać wysoką jakością.
Joanna Kowalska