Kategorie produktów

Sanepid w sklepie

Czwartek, 14 kwietnia 2016 HURT & DETAL Nr 04/122. Kwiecień 2016
Każdy przedsiębiorca musi być przygotowany na kontrolę Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Detalista powinien wiedzieć jakie są standardy higieny, czego mogą żądać od niego inspektorzy, co mogą sprawdzać, a jakie uprawnienia ma w tym wszystkim on sam.
Państwowa Inspekcja Sanitarna to organ, który ma za zadanie sprawdzić, czy w kontrolowanych obiektach są zachowane standardy higieny, a co za tym idzie – czy są one bezpieczne dla zdrowia. Oczywiście w centrum uwagi znajdują się zazwyczaj miejsca, gdzie znajduje się żywność i tam, gdzie konieczne jest zachowanie szczególnej czystości, np. zakłady produkcyjne, sklepy, punkty gastronomiczne czy stołówki szkolne.

Standardy

Czystość jest pojęciem szerokim, które każdy może odczytywać inaczej. Kluczem są tu  procedury HACCP. Polegają na identyfikacji i szacowaniu zagrożeń bezpieczeństwa żywności, z punktu widzenia jej jakości zdrowotnej oraz ryzyka wystąpienia tych niebezpieczeństw podczas przebiegu wszystkich etapów produkcji czy dystrybucji. Szerzej opisują je rozporządzenia unijne.

Najważniejsze jest, aby pomieszczenia, w których wykonywane są czynności związane z produkcją i obrotem produktami spożywczymi były utrzymywane w czystości i zachowane w dobrym stanie i kondycji technicznej. Z kolei ich wyposażenie, wystrój i konstrukcja mają eliminować ryzyko zanieczyszczenia, w celu zapewnienia bezpieczeństwa żywności. Natomiast w zakładzie musi istnieć odpowiedni i dostateczny system naturalnej i mechanicznej wentylacji.

Uprawnienia sanepidu

Inspekcja z reguły zawiadamia przedsiębiorcę o swojej wizycie. Wyjątkiem są przypadki, gdy dostaje ona sygnał, że wystąpiło zagrożenie życia lub zdrowia. Sanepid, w ramach przeprowadzanej kontroli, ma prawo wstępu do miejsca prowadzenia działalności każdego przedsiębiorcy. Może żądać pisemnych lub ustnych informacji czy danych oraz przesłuchiwać pracowników.

Kontrola rozpoczyna się po okazaniu przedsiębiorcy legitymacji upoważnionego pracownika do jej przeprowadzania oraz stosownego upoważnienia. Wszelkie czynności dokonuje się w obecności kontrolowanego lub osoby przez niego upoważnionej. Jednak nie jest to wymagane w sytuacji, gdy wizyta sanepidu jest uzasadniona bezpośrednim zagrożeniem życia, zdrowia lub środowiska naturalnego.

Kary

Przedsiębiorca, który nie zachował standardów higieny, może zostać ukarany przez sanepid. Może dostać nakaz usunięcia uchybień, mandat lub decyzję o obowiązku zamknięcia placówki. Jednak istnieje droga odwołania. Ma on prawo nie tylko wnieść zastrzeżenia do samej kontroli, ale też do jej wyniku czy nałożonej kary. Przedsiębiorca nie może jednakże wnieść sprzeciwu, gdy kontrola ma na celu m.in. przeciwdziałanie popełnieniu przestępstwa lub zabezpieczenie dowodów jego dokonania.

Aby uniknąć mandatu od sanepidu należy regularnie sprawdzać nie tylko daty ważności produktów, które znajdują się na sklepowych półkach, ale też kontrolować sposób ich przechowywania. Szczególnie tych, które wymagają trzymania w odpowiedniej temperaturze czy wilgotności powietrza. Nie bez znaczenia jest też nadzorowanie czystości pomieszczeń i higieny osobistej pracowników, co jak pokazują dane GIS, należy do najczęstszych naruszeń w polskich sklepach.

Joanna Kowalska


tagi: Sanepid , sklep , Państwowa Inspekcja Sanitarna ,