Z rynku FMCG

Polska Wielkanoc: z rodziną i bez wielkich wydatków

Wtorek, 22 marca 2016
W tym roku Polacy deklarują wydatki związane z przygotowaniem Wielkanocy na poziomie od 200 do 500 zł – tak wskazała ponad połowa ankietowanych (53%) w cyklicznym badaniu PAYBACK Opinion Poll. 21% badanych wyda mniej niż 200, a tylko 15% powyżej 500 zł. W porównaniu do roku ubiegłego struktura wydatków niewiele się zmieniła. W 2015 roku od 200 do 500 zł zamierzało wydać 51% konsumentów, poniżej 200 zł - 20%, a powyżej 500 – 17% badanych.
WŁASNE PIENIĄDZE DOBRZE WYDANE

Wbrew powszechnemu przekonaniu, Polacy nie chcą zadłużać się na święta. Plany zaciągnięcia różnego rodzaju form zobowiązania finansowego (pożyczka z banku, od rodziny czy znajomych, płatność kartą kredytową) deklaruje niecałe 6% ankietowanych. To mniej niż rok temu. W 2015 roku podobną deklarację złożyło ponad 14% biorących udział w badaniu. W tym roku zdecydowana większość wyda pieniądze z bieżącego budżetu (85%) lub oszczędności (7%).

Własne pieniądze bardziej się szanuje – ponad połowa ankietowanych (58%) stara się oszczędnie gospodarować wydatkami wielkanocnymi. Najczęściej wskazywane formy oszczędzania to: zakupy według ściśle określonej listy (wskazało 70,5% ankietowanych deklarujących oszczędne gospodarowanie wydatkami wielkanocnymi), kupowanie towarów na wyprzedażach i promocjach (49%), rozkładanie wydatków w czasie (39%), kupowanie tańszych produktów pod marką własną sieci handlowych (28,6%) oraz wykorzystywanie punktów zebranych w ramach programów lojalnościowych (24%).

Jak wynika z ankiety PAYBACK Opinion Poll, po zakupy świąteczne aż 75% Polaków uda się do super- i hipermarketów. W sklepach osiedlowych zakupy zrobi 18%, a na bazarze 5% badanych.

WIELKANOC W DOMU

Polska Wielkanoc to święto rodzinne. Zaledwie 2% Polaków deklaruje w tym czasie wyjazdy turystyczne (podobnie jak w roku ubiegłym). Reszta zostanie w domu (64%) lub spędzi ten czas w domach bliskich (34%). Jak wynika z badania PAYBACK Opinion Poll, Wielkanoc to dla Polaków przede wszystkim tradycja, którą należy pielęgnować (73%) oraz okazja do spędzenia czasu z rodziną (71%). Sześciu na dziesięciu ankietowanych (61%) przyznaje, że ważny jest kontekst religijny Świąt Wielkanocnych.

Nie zapomnimy też o najuboższych – aż 60% ankietowanych deklaruje różnego rodzaju pomoc. Najczęściej pośrednio, kupując produkty biorące udział w akcjach charytatywnych (46%), ale także zasilając zbiórki charytatywne konkretnymi produktami (35%) oraz przekazując datki pieniężne (39%).



*PAYBACK Opinion Poll

To badanie zostało przeprowadzone na uczestnikach Programu PAYBACK w dniach 11-20 marca 2016 metodą ankiety online na grupie 345 osób. Grupa badawcza w wieku 18-65 lat dobrana została tak, aby odpowiadać strukturze demograficznej kraju.



tagi: PAYBACK Opinion Poll , Wielkanoc , zakupy , wydatki , konsument ,