Podobnie jak w latach poprzednich, rok 2015 stanowił wyzwanie dla branży piwowarskiej, głównie pod kątem budowania wartości, której nie sprzyjają nasycenie rynku (97,8 l/per capita) i zmiana struktury kanałów sprzedaży z rosnącym udziałem handlu nowoczesnego. Nadal na gotowość zakupową wpływa niski, choć poprawiający się, poziom optymizmu konsumenckiego
1 (w Polsce wskaźnik 78; w 2014r. – 72, w Europie 81; w 2014r. -76) wynikający głównie z niepewności o sytuację finansową.
Z kolei na rynku piwnym utrzymuje się nadal zainteresowanie piwami smakowymi (beer-mixy i radlery) oraz piwnymi specjalnościami, szczególnie tymi, które podkreślają miejsce swojego pochodzenia oraz budują na autentycznej tradycji i historii piwowarskiej.
Dla Carlsberg Polska był to rok intensywnej pracy w rynku i licznych nowości. Dwa dominujące trendy, w które firma wpisała się z sukcesem to:
- zainteresowanie piwnymi specjalnościami, które choć stanowią wartościowo średnio ok. 2,5%2 rynku piwa wg. Nielsena, rozwijają się dynamicznie o 10% rok do roku w ujęciu ilościowym i wartościowym.
- niskoalkoholowe piwa smakowe (beer mix-y i radlery), które w sezonie stanowią wartościowo do 9,6%3 rynku piwa, i rosną dynamicznie o 17%4 w ujęciu zarówno wartościowym jak i wolumenowym.
Odpowiadając na oczekiwania konsumentów Carlsberg Polska zaoferował konsumentom następujące nowości:
- Carlsberg Nox chmielony na zimno chmielem Polaris, o intensywnym aromacie i delikatnym smaku, pozytywnie ocenionym przez ekspertów piwnych
- Somersby Elderflower o unikalnym na rynku piwa smaku kwiatu bzu i limonki
- Okocim Radler Cola z limonką
- Kasztelan Specjały w trzech wariantach: Chmielowe, Białe oraz Niefiltrowane
- Nowy smak bezalkoholowego Karmi – Granat z Pomarańczą
Wśród piw smakowych bardzo cieszą wyniki marki Somersby, która ma obecnie w ofercie trzy smaki: Apple, Blackberry i nowy Elderflower. Nowość została bardzo przychylnie przyjęta przez konsumentów, co wpłynęło na zwiększenie dynamiki sprzedaży całej marki ilościowo o 29% w porównaniu do 2014 roku.
Marka Carlsberg rozpoczęła rok popularną wśród konsumentów limitowaną serią Carlsberg Vintage Label, w puszkach inspirowanych archiwalnymi etykietami marki z przełomu XIX i XX wieku. Dużym wydarzeniem był również globalny powrót do hasła „Prawdopodobnie najlepsze piwo na świecie.”, obowiązującego w latach 1975 - 2011. Już w sierpniu marka, która od 1988 roku jest oficjalnym sponsorem UEFA EURO, wystartowała z promocją konsumencką, w której co tydzień do wygrania był pakiet VIP z podwójnym biletem na mecz ćwierćfinałowy Mistrzostw Europy we Francji.
Marka Kasztelan, z liderem rynku Kasztelanem Niepasteryzowane, który odnotował 9% wzrost ilościowo, wprowadziła w połowie roku nową linię piwnych specjalności – Kasztelan Specjały, w trzech wariantach: Chmielowe, Białe oraz Niefiltrowane. Wariant Chmielowe zdobył złoty medal Golden Beer Poland. Segment piw niepasteryzowanych odnotował dynamikę wzrostu w 2015 roku w porównaniu do 2014 roku pod względem ilościowym na poziomie 15%
5, zaś wartościowo 11%.
Intensywny rok ma za sobą również marka Okocim. Oprócz nowej odsłony kampanii „Wojownicy”, Okocim uruchomił dużą promocję konsumencką #ZaWalkeDoKonca z okazji zakwalifikowania się Piłkarskiej Reprezentacji Polski, której marka jest oficjalnym sponsorem, do UEFA EURO 2016™. W ubiegłym roku przypadła również 170 rocznica założenia browaru Okocim, który od 1845 roku jest ważnym i odpowiedzialnym partnerem dla lokalnej społeczności, znacząco wpływając na życie społeczno-ekonomiczne Brzeska, Okocimia i całego regionu.
Rok 2015 to również punkt zwrotny dla bezalkoholowego piwa Karmi. W maju twarzą marki została aktorka Penelope Cruz, która wybrała swój nowy smak - Karmi Granat z Pomarańczą. Dołączył on do Karmi Żurawina i Classic. Skuteczna strategia marketingowa zaowocowała bardzo dobrymi rezultatami sprzedażowymi – marka zanotowała dynamikę wzrostu ilościowo na poziomie 11% w porównaniu do 2014 roku.
Podobnie jak w poprzednich latach marki Harnaś, Kasztelan oraz Okocim utrzymały swoje pozycje w gronie TOP 10 marek.
W poprzednim roku Carlsberg Polska został także dystrybutorem słynnego irlandzkiego piwa Guinness.
- Lata 2012 – 2014 były dla Carlsberga w Polsce okresem intensywnego wzrostu, zdobywania udziałów rynkowych, rozwoju właściwego portfolio produktów oraz budowy mocy produkcyjnych. Rok 2015 to czas ugruntowania naszej pozycji na rynku piwnym i świadomego wyboru by budować nasz wolumen, jednak nie kosztem wartości – podkreśla Tomasz Bławat, prezes Carlsberg Polska.
Dzięki inwestycjom poczynionym w ostatnich latach np. rozbudowie browaru Kasztelan w Sierpcu oraz postawieniu linii butelkowej w browarze Bosman w Szczecinie w 2015 roku, moce produkcyjne Carlsberg Polska są obecnie na optymalnym poziomie ponad 8,5 mln hl rocznie.
- W 2016 rok weszliśmy z organizacją dostosowaną do obecnych wymogów rynku. Naszym celem jest niezmiennie umocnienie pozycji rynkowej poprzez budowę udziałów i wartości prowadzonego biznesu. W pierwszej połowie 2016 roku tematem przewodnim dla marki Carlsberg jest oczywiście UEFA EURO 2016™. Mistrzostwa Europy są również ważne dla marki Okocim, sponsora Piłkarskiej Reprezentacji Polski. Marka Harnaś wystartowała już z 10. jubileuszową edycją promocji Milioner, w której przez ten okres marka rozdała konsumentom 43 miliony nagród w postaci piw Harnaś. Jesteśmy dobrze przygotowani na nadchodzący sezon. Konsumentom zaoferujemy nie tylko doskonałe piwa i innowacje produktowe, ale również atrakcyjne promocje i kampanie reklamowe – podsumowuje Tomasz Bławat.
1Carlsberg Polska za Nielsen Consumer Confidence Index in Q4 2015 vs Q4 2014.
2Obliczenia własne Carlsberg Polska na podstawie danych Nielsen.
3Obliczenia własne Carlsberg Polska na podstawie danych Nielsen.
4Obliczenia własne Carlsberg Polska na podstawie danych Nielsen
5Obliczenia własne Carlsberg Polska na podstawie danych Nielsen.
fot: carlsberggroup.com