Aktualne badania Placówki Badawczej ds. Produktów Convenience i Marketingu Europejskiej Szkoły Biznesu w Oestrich-Winkel w Niemczech pokazują, że Europejczycy z zasady chętnie jedzą i piją po drodze.
To nie presja czasu i stres powodują, że ludzie sięgają w wolnej chwili po czekoladowy batonik czy podobny produkt. Najważniejszym czynnikiem jest tu radość, którą niesie ze sobą zakup i konsumpcja czegoś po drodze! „Wielu ludzi lubi wypić po drodze kawę lub zjeść kanapkę" wyjaśnia szefowa Placówki prof. dr Sabine Möller. „Dla takich ludzi zakupy po drodze to element współczesnego stylu życia."
Badanie przeprowadzono na grupie 2300 konsumentów z Niemiec, Holandii oraz Rumunii. Miało ono przede wszystkim dać naukowcom odpowiedź na trzy podstawowe pytania: Kto je i pije w drodze? Gdzie ludzie jedzą i piją w drodze? Dlaczego ludzie konsumują w drodze? Badanie pozwoliło na dokonanie systematycznej weryfikacji najpowszechniejszych opinii dotyczących zakupów w drodze. Najważniejszy wniosek jest następujący: nie istnieje typowy konsument wygodnego i szybkiego posiłku. Zaopatrywanie się w drodze ma wiele twarzy i jest obecne we wszystkich sferach życia społecznego. Prof. Sabine Möller, szefowa Katedry ds. Produktów Convenience i Marketingu, wyjaśnia: „Nie ma znaczenia, czy jest to młoda kobieta, rodzina z dziećmi, czy też starsze małżeństwo - w zasadzie wszystkie grupy wiekowe i społeczne kupują sobie chętnie po drodze coś do jedzenia i picia."
Mężczyźni wolą zjeść szybko, kobiety zdrowo.
Nie tylko mężczyźni sięgają po drodze po szybkie przekąski. Ze statystycznego punktu widzenia, taka sama liczba kobiet jak i mężczyzn zaopatruje się w ten sposób. Około 60% przyznaje, że regularnie kupuje sobie po drodze coś do jedzenia lub picia. Mimo to wykazano niewielkie różnice między zachowaniem kobiet i mężczyzn: Sabine Möller podsumowuje różnice w preferencjach obu płci: „Kobiety częściej zwracają uwagę na cenę oraz zdrowe składniki". 55,1% kobiet twierdzi, że również w przypadku szybkich posiłków po drodze zwraca uwagę na to, by odżywiać się zdrowo. Wśród mężczyzn twierdzi tak tylko 41,2%. Pozwala to wyjaśnić różnice w preferencjach związanych z wyborem miejsca zakupu: mężczyźni najchętniej kupują w sklepach na stacjach benzynowych, barach szybkiej obsługi lub restauracjach typu Fast Food. Kobiety wolą supermarkety lub piekarnie i sklepy mięsne.
Nie tylko młodzież chętnie jada po drodze
Badanie obala także kolejny rozpowszechniony mit. „Nie tylko młodzież chętnie kupuje sobie po drodze coś do jedzenia" - twierdzi Sabine Möller - „ponad połowa populacji powyżej 60 roku życia pozwala sobie na tego typu przekąski." Jednak starsza część społeczeństwa kładzie przy tym nacisk na styl. W Fast Foodach żywią się najchętniej osoby poniżej 30 roku życia. We wszystkich grupach wiekowych większość respondentów uznała możliwość zaopatrywania się po drodze za korzystną. Konsumując w taki sposób, mogą się również delektować posiłkiem i sprawia im to przyjemność.
Zakochani, zaręczeni, poślubieni - akt ślubu ma niebagatelne znaczenie
Badanie zwyczajów konsumentów w zależności od ich stanu cywilnego przyniosło zaskakujące rezultaty: Najzagorzalszymi fanami wygodnego jedzenia były pary, nie single. 75,7% niezwiązanych węzłem małżeńskim par ceni sobie możliwość zakupu jedzenia po drodze. Ludzie ci twierdzą, że jest to część ich stylu życia. Są ciągle w drodze, często w pośpiechu i rzadko planują posiłki. Wygoda oznacza dla nich przede wszystkim przyjemność oraz większą elastyczność. Osoby samotne, dzielące mieszkania z innymi, wykazują najmniejszą chęć do zaopatrywania się po drodze i nie cenią sobie tego typu usług gastronomicznych.
Kiedy pojawia się obrączka, zmienia się również nastawienie do zaopatrywania się po drodze. W przeciwieństwie do osób niezamężnych/nieżonatych, małżeństwa zmieniają preferencje. Nie można jednak ustalić, czy ma to związek z aktem małżeństwa, czy z wiekiem osób zamężnych/żonatych. Rzadziej korzystają one z możliwości zaopatrywania się po drodze i w 90% uważają, że gotowanie w domu jest ważną częścią kultury.
Na wsi najchętniej jada się w domu - czyż nie?
Kolejny rozpowszechniony pogląd to twierdzenie, że zaopatrywanie się po drodze jest typowe dla dużych miast. Któż nie pomyśli natychmiast o młodym mężczyźnie w drodze do biura: laptop w jednej ręce, kawa na wynos w drugiej? Badanie wykazało jednak, że zaopatrywanie się po drodze nie jest wyłącznie domeną mieszczuchów. Przeciwnie, w im mniejszej miejscowości mieszkają konsumenci, tym większą wagę przykładają do możliwości zakupu przekąski lub czegoś do picia po drodze. Fakt, że wśród mieszkańców dużych miast możliwość zaopatrywania się po drodze cieszy się mniejszym poważaniem, uwidacznia się także w tym, że co drugi (53,8%) respondent życzyłby sobie poszerzenia oferty w tym zakresie. Na wsi natomiast większość konsumentów jest zadowolona z dostępnej oferty produktów.
Osoby podróżujące są skazane na zaopatrywanie się po drodze
Kieszonkowy komputer Blackberry w dłoni, komórka przy uchu i ciągle w drodze, na kolejne pilne spotkanie. Czas na jedzenie? Nic z tego! Osoby podróżujące to klasyczni klienci zaopatrujący się po drodze. 2/3 respondentów z tej grupy przyznaje, że ma dużą lub nawet bardzo dużą skłonność do zaopatrywania się po drodze. Szczególnie interesujące jest tu jednak to, że osoby podróżujące pracujące w pełnym wymiarze godzin mają co prawda dużą skłonność do wygody, jednak w porównaniu do innych konsumentów, którzy podróżują tylko kilka razy w tygodniu, sprawia im to mniejszą przyjemność. Dla osób podróżujących w niepełnym wymiarze godzin zaopatrywanie się po drodze jest czymś szczególnym, a w związku z tym bardziej interesującym.
Pierwsza Katedra ds. Produktów Convenience i Marketingu
Wspierana finansowo przez Lekkerland Katedra w Europejskiej Szkole Biznesu (EBS) w Oestrich-Winkel jest pierwszą na świecie placówką zajmującą się produktami convenience oraz marketingiem. Jej szefową jest ekspert w dziedzinie marketingu - prof. dr Sabine Möller. Do jej głównych zadań należy naukowe badanie zmian oraz tendencji w zakresie produktów convenience. Centrum ds. produktów typu convenience oraz produktów konsumpcyjnych (CCC) łączy badania naukowe z praktyką. To właśnie Centrum opublikowało omawiane powyżej badania.
Grupa Lekkerland - krótki opis
Lekkerland dostarcza produkty do 140.000 sklepów przy stacjach benzynowych, kiosków, sklepów typu convenience, sieci restauracji Fast Food, punktów zajmujących się sprzedażą produktów tytoniowych i napojów, domów towarowych, marketów spożywczych, piekarni oraz stołówek znajdujących się na terenie dwunastu krajów europejskich. Pełny asortyment oferowany przez Lekkerland to słodycze, napoje, przekąski, produkty typu convenience, lody, mrożonki, produkty świeże, artykuły tytoniowe, karty telefoniczne oraz artykuły przemysłowe. Obrót przedsiębiorstwa w 2007 r. wyniósł 11,2 miliardów euro.
Profil firmy Lekkerland Polska
Lekkerland Polska dzięki 783 pracownikom oraz flocie 250 samochodów dostawczych obsługuje około 15400 klientów, w tym sklepy przy stacjach paliw, hurtownie cash & carry, sieci detaliczne oraz tradycyjne punkty detaliczne i hurtowe. Firma dostarcza szeroki asortyment spożywczy, napojów, farmaceutyków OTC, artykułów tytoniowych, alkoholi oraz kart telefoniczne typu pre-paid. W roku 2007 Lekkerland Polska osiągnął obrót na poziomie 668 mln EUR.
tagi: Lekkerland ,
W tym roku Browar Okocim świętuje 180-lecie istnienia. Z tej...
Znamy laureatów Sustainability Awards For Retail! Podczas...
Grupa wypracowała stabilne wyniki finansowe na poziomie 287,4...
Eksperci szacują, że niewyspani pracownicy mogą kosztować...
Trwają prace nad nową ustawą o Rzeczniku MŚP...
Zawirowania w światowym handlu...
Rodzimym firmom przyda się promocja ze strony instytucji...
Firmy skupiają się na gromadzeniu zapasów...