Wiadomości

Spożycie mleka w Polsce. Badania konsumenckie wykonane na zlecenie Polskiej Izby Mleka we wrześniu 2008

Czwartek, 13 listopada 2008
Konsumenci są bardzo wrażliwi na czynniki związane z produktem, jego cechami organoleptycznymi, jakością i naturalnością - wynika z badań przeprowadzonych na zlecenie Polskiej Izby Mleka wśród konsumentów, którzy spożywają produkty mleczarskie. Zdecydowanie podniosła się świadomość konsumenta, co do fałszowania produktów mleczarskich i dodawania tłuszczów roślinnych oraz konserwantów.

Spożycie mleka w Polsce jest niskie - 185 litrów rocznie na osobę wobec 350 litrów średnio w całej Unii Europejskiej. W połowie polskich rodzin spożywających mleko (45,2%) zanotowano spadek spożycia, w 29% - spożycie jest na stałym, nie zmienionym poziomie, a tylko w przypadku 25,8% gospodarstw domowych konsumpcja mleka wzrosła - wynika z badań przeprowadzonych we wrześniu na zlecenie Polskiej Izby Mleka na terenie całej Polski, na reprezentatywnej próbie 1000 gospodarstw domowych.

 

Po mleko spożywcze (UHT lub pasteryzowane) sięga z różną częstotliwością prawie 70% Polaków. Konsumentami mleka spożywczego w ponad 60% są kobiety, niecałe 40% osób sięgających po mleko to mężczyźni. Najwyższy udział w strukturze konsumentów posiadają osoby w wieku powyżej 54 lat. Najmniej konsumentów mleka odnotowano w grupach wiekowych 35-44 lata i 25-34 lata.

Największy udział w strukturze konsumentów mleka posiadają osoby z miesięcznym dochodem netto 2001 - 3000 zł/osobę oraz powyżej 3001 zł. Najmniej osób sięgających po mleko odnotowano w grupie dochodowej do 500 złotych na osobę miesięcznie. Wpływ dochodu
w wyraźny sposób różnicuje natomiast strukturę spożycia mleka. Wraz ze wzrostem dochodu maleje spożycie mleka pasteryzowanego w folii na korzyść mleka UHT.

 

Zła jakość produktu, niesprzyjające czynniki ekonomiczne (podniesienie ceny produktu lub niski dochód w gospodarstwie domowym), opinia innych ludzi oraz odchodzenie z gospodarstw dzieci - to główne uwarunkowania spadku spożycia mleka i jego przetworów wśród Polaków.

 

Czynnikami warunkującymi wzrost spożycia produktów mleczarskich jest głównie jakość produktu, zwiększenie liczby osób przebywających w gospodarstwie domowym oraz preferencje własne. Istotnymi uwarunkowaniami są również: zaufanie do marki, przyzwyczajenia i nowe marki. Wśród uwarunkowań wzrostu spożycia produktów mleczarskich istotne są także czynniki zdrowotne, w tym rekomendacje znanych osób i postrzeganie produktów jako zdrowe lub mające pozytywny wpływ na zdrowie. Opinie o wysokiej jakości kształtują lojalność konsumentów wobec marki. Kolejne grupy czynników sprzyjających większemu zainteresowaniu konsumentów produktami mleczarskimi to czynniki związane z opakowaniem, producentem, okolicznościami spożywania oraz działania marketingowe. Czynniki ekonomiczne plasują się na ostatniej pozycji w strukturze czynników.

 

Badania konsumencie sfinansowane zostały z Funduszu Promocji Mleczarstwa i środków Polskiej Izby Mleka

tagi: Mleko , sprzedaż mleka ,