Spożycie mleka w Polsce jest niskie - 185 litrów rocznie na osobę wobec 350 litrów średnio w całej Unii Europejskiej. W połowie polskich rodzin spożywających mleko (45,2%) zanotowano spadek spożycia, w 29% - spożycie jest na stałym, nie zmienionym poziomie, a tylko w przypadku 25,8% gospodarstw domowych konsumpcja mleka wzrosła - wynika z badań przeprowadzonych we wrześniu na zlecenie Polskiej Izby Mleka na terenie całej Polski, na reprezentatywnej próbie 1000 gospodarstw domowych.
Po mleko spożywcze (UHT lub pasteryzowane) sięga z różną częstotliwością prawie 70% Polaków. Konsumentami mleka spożywczego w ponad 60% są kobiety, niecałe 40% osób sięgających po mleko to mężczyźni. Najwyższy udział w strukturze konsumentów posiadają osoby w wieku powyżej 54 lat. Najmniej konsumentów mleka odnotowano w grupach wiekowych 35-44 lata i 25-34 lata.
Największy udział w strukturze konsumentów mleka posiadają osoby z miesięcznym dochodem netto 2001 - 3000 zł/osobę oraz powyżej 3001 zł. Najmniej osób sięgających po mleko odnotowano w grupie dochodowej do 500 złotych na osobę miesięcznie. Wpływ dochodu
w wyraźny sposób różnicuje natomiast strukturę spożycia mleka. Wraz ze wzrostem dochodu maleje spożycie mleka pasteryzowanego w folii na korzyść mleka UHT.
Zła jakość produktu, niesprzyjające czynniki ekonomiczne (podniesienie ceny produktu lub niski dochód w gospodarstwie domowym), opinia innych ludzi oraz odchodzenie z gospodarstw dzieci - to główne uwarunkowania spadku spożycia mleka i jego przetworów wśród Polaków.
Czynnikami warunkującymi wzrost spożycia produktów mleczarskich jest głównie jakość produktu, zwiększenie liczby osób przebywających w gospodarstwie domowym oraz preferencje własne. Istotnymi uwarunkowaniami są również: zaufanie do marki, przyzwyczajenia i nowe marki. Wśród uwarunkowań wzrostu spożycia produktów mleczarskich istotne są także czynniki zdrowotne, w tym rekomendacje znanych osób i postrzeganie produktów jako zdrowe lub mające pozytywny wpływ na zdrowie. Opinie o wysokiej jakości kształtują lojalność konsumentów wobec marki. Kolejne grupy czynników sprzyjających większemu zainteresowaniu konsumentów produktami mleczarskimi to czynniki związane z opakowaniem, producentem, okolicznościami spożywania oraz działania marketingowe. Czynniki ekonomiczne plasują się na ostatniej pozycji w strukturze czynników.
Badania konsumencie sfinansowane zostały z Funduszu Promocji Mleczarstwa i środków Polskiej Izby Mleka
tagi: Mleko , sprzedaż mleka ,
Maspex Romania SRL, spółka należąca do Grupy Maspex...
Wygodne dostawy w ciągu maksymalnie 30 minut, bogaty wybór...
Kurczący się rynek piwa może mieć poważne reperkusje –...
Na wysokich cłach stracą obie strony...
Na rynku pojawił się nowy rodzaj oszustwa...
Komisja szuka nowych źródeł dochodów...
Nowa rządowa strategia ma w tym pomóc...
Komentarz Prezesa Polskiej Izby Handlu...